University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Practical Russian Learning part 3

General data

Course ID: 340-RK1-3PNR
Erasmus code / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Practical Russian Learning part 3
Name in Polish: Praktyczna nauka języka rosyjskiego
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) 3L stac. I st. studia filologii rosyjskiej komunikacja językowa w sferze biznesu-przedm. obowiązkowe
(in Polish) Filologia rosyjska komunikacja jezykowa 3 rok sem.letni 1 stopień
(in Polish) Filologia rosyjska komunikacja jezykowa 3 rok sem.zimowy 1 stopień
ECTS credit allocation (and other scores): 11.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Russian
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

Student should know Practical Russian Learning part 1 and part 2 material from undergraduate studies.

Mode:

(in Polish) zdalnie

Short description:

Teaching Russian through the synthetic and integrated development of all language skills: writing, reading, speaking and listening. Improving the skills of the correct use of the Russian language in speech and writing.

Full description:

Educational profile: general academic

Form of studies: full-time studies

Type of course: compulsory subject, module: M_8.

Field and discipline of science: humanities, language studies.

Year of studies / semester: III year, semester 1 and 2

Prerequisites: In order to implement the content of this course, it is necessary to pass Practical Russian Learning part 1. and 2.

Number of teaching hours: 180 hours per year.

Teaching methods: giving (explanation or explanation), practical (subject exercises, discussion), problematic.

ECTS credits: 12

Balance of student workload:

- participation in exercises: 180h (5 ECTS)

- preparation for exercises: 120h (3.4 ECTS)

- participation in consultations: 63h (1.8 ECTS)

- exam preparation and participation: 57h + 5h = 62h (1.8 ECTS)

Quantitative indicators:

Student workload related to the classes:

- requiring the direct participation of the teacher - 248h (7 ECTS)

- practical - 425h (12 ECTS)

Bibliography:

Basic literature:

- M. Karolczuk, R. Szymula, Общайтесь по-русски!, Białystok 2007.

Supplementary literature:

- T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984.

- W. Ingram, S. Paszt, Język rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 1981.

- A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998.

- J. Dobrowolski, Туры по России, Warszawa 2011.

- S. Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994.

- K. Rumińska, H. Waszkielewicz, Język rosyjski. Mały podręcznik tekstów pisanych, Warszawa-Kraków 1996.

- Н. Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, ч. 1, Москва 2006.

- Д. Э. Розенталь, Пособие по русскому языку, Москва 2006.

- Д. Э. Розенталь, И. Б. Голуб, Русский язык для поступающих в вузы, Москва 2006.

- Т. Барышникова, Весь русский язык в правилах и упражнениях, Москва 2004.

- Т. Барышникова, Вся орфография русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2002.

- Т. Барышникова, Вся пунктуация русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2003.

- В. В. Ежов-Строителев, Упражнения и задания по русскому языку для средней и старшей школы, Москва 2000.

- Н. Григорьева, Русский язык, Москва 2006.

- Press articles, Internet materials.

Learning outcomes:

1. Can prepare typical written works in Russian (essay, characteristics, story, reportage) using the basic spelling principles learned during the 1st and 2nd year of studies (spelling of unstressed vowels in stems, spelling of prefixes, use of soft and hard signs, spelling "n" and "nn", spelling "no" with different parts of speech, spelling of adverbs), grammatical (declension, conjugation) and stylistic of the Russian language, newly learned lexis (related to the external and internal characteristics of man, nature, environmental protection, sport, tourism, problems of upbringing and education) and punctuation rules of simple and complex sentences mastered during classes and on the basis of other sources (K_U08, K_U11, K_U14);

2. Can prepare oral statements in Russian using the basic phonetic principles (articulation of stressed and unstressed vowels and consonants, basic rules of Russian intonation), grammatical (declension and conjugation) and stylistic principles of the Russian language and newly learned lexis learned in the 1st and 2nd year of studies ( related to the external and internal characteristics of humans, nature, environmental protection, sport, tourism, problems of upbringing and education), learned during classes and on the basis of other sources (K_U08, K_U12, K_U14);

3. Can use the basic concepts of linguistics in Russian (names of parts of speech, names of grammatical categories, etc.), which allows him to deepen his knowledge of spelling and grammatical principles, learned in the first and second year of studies, and to effectively use specialist sources ( dictionaries, etc.) (K_W02, K_U04);

4. Can search, analyze, select and use information on the topic of classes with the use of various sources and methods (belles-lettres, specialist literature, press, Internet (K_U01);

5. Can work and cooperate in a group during discussions and in the preparation of project works, assuming various roles in it (K_K02, K_K03, K_K10);

6. Can perceive the Russian language comprehensively with the awareness of its complexity and changeable meanings (K_W13).

Assessment methods and assessment criteria:

Ad.1.

Formative assessment: written works on a given topic, assessment according to criteria. Summative assessment: written work on a given topic, assessment according to criteria.

Ad.2.

Formative assessment: student's oral statements on a given topic, assessment according to criteria. Summative assessment: the student's oral statement on a given topic, assessment according to criteria.

Ad.3.

Formative assessment: prolonged observation of the student by the teacher, assessment according to criteria. Summative assessment: written grammar test, evaluation according to criteria.

Ad.4.

Formative assessment: prolonged observation of the student by the lecturer, assessment according to criteria. Summative assessment: an oral presentation on a given topic, assessment according to criteria.

Ad. 5.

Formative assessment: prolonged observation of the student by the lecturer, assessment according to criteria. Summative assessment: an oral presentation on a given topic prepared by a group of students, assessment according to criteria.

Ad. 6.

Formative assessment: prolonged observation of the student by the lecturer, assessment according to criteria. Summative assessment: written exam (dictation and grammar test), assessment according to criteria.

Final grade:

Graded credit. The grade is issued on the basis of grades from written assignments (essays, dictations, grammar tests) and based on the grades of oral statements. When assessing, the participation of students in classes (regularity and activity) is also taken into account.Obtaining a credit for the exercises is a condition for admission to the exam (in the summer session).

During the semester, 3 absences are allowed. 4-6 absences are included in consultations. Obtaining more than 6 absences does not qualify the student to complete the course.

Classes in period "Academic year 2022/2023" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Laboratory, 180 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) zdalnie

Short description: (in Polish)

Nauczanie języka rosyjskiego poprzez rozwijanie w sposób syntetyczny i zintegrowany wszystkich sprawności językowych: pisania, czytania, mówienia i rozumienia ze słuchu. Doskonalenie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem rosyjskim w mowie i piśmie.

Full description: (in Polish)

Profil kształcenia: ogólnoakademicki

Forma studiów: studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł: M_8.

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku.

Rok studiów/semestr: III rok, semestr 1 i 2

Wymagania wstępne: Do realizowania treści niniejszego przedmiotu niezbędne jest zaliczenie z praktycznej nauki języka rosyjskiego cz. 1. i 2.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 180h rocznie.

Metody dydaktyczne: podające (objaśnienie lub wyjaśnienie), praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja), problemowe.

Punkty ECTS: 12

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach: 180h (5 ECTS)

- przygotowanie do ćwiczeń: 120h (3,4 ECTS)

- udział w konsultacjach: 63h (1,8 ECTS)

- przygotowanie do egzaminu i udział w nim: 57h+5h=62h (1,8 ECTS)

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 248h (7 ECTS)

- o charakterze praktycznym - 425h (12 ECTS)

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

- M. Karolczuk, R. Szymula, Общайтесь по-русски!, Białystok 2007.

Literatura uzupełniająca:

- T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984.

- W. Ingram, S. Paszt, Język rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 1981.

- A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998.

- J. Dobrowolski, Туры по России, Warszawa 2011.

- S. Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994.

- K. Rumińska, H. Waszkielewicz, Język rosyjski. Mały podręcznik tekstów pisanych, Warszawa-Kraków 1996.

- Н. Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, ч. 1, Москва 2006.

- Д. Э. Розенталь, Пособие по русскому языку, Москва 2006.

- Д. Э. Розенталь, И. Б. Голуб, Русский язык для поступающих в вузы, Москва 2006.

- Т. Барышникова, Весь русский язык в правилах и упражнениях, Москва 2004.

- Т. Барышникова, Вся орфография русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2002.

- Т. Барышникова, Вся пунктуация русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2003.

- В. В. Ежов-Строителев, Упражнения и задания по русскому языку для средней и старшей школы, Москва 2000.

- Н. Григорьева, Русский язык, Москва 2006.

- Artykuły prasowe, materiały internetowe.

Classes in period "Academic year 2023/2024" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Laboratory, 180 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) zdalnie

Short description: (in Polish)

Nauczanie języka rosyjskiego poprzez rozwijanie w sposób syntetyczny i zintegrowany wszystkich sprawności językowych: pisania, czytania, mówienia i rozumienia ze słuchu. Doskonalenie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem rosyjskim w mowie i piśmie.

Full description: (in Polish)

Profil kształcenia: ogólnoakademicki

Forma studiów: studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł: M_8.

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku.

Rok studiów/semestr: III rok, semestr 1 i 2

Wymagania wstępne: Do realizowania treści niniejszego przedmiotu niezbędne jest zaliczenie z praktycznej nauki języka rosyjskiego cz. 1. i 2.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 180h rocznie.

Metody dydaktyczne: podające (objaśnienie lub wyjaśnienie), praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja), problemowe.

Punkty ECTS: 12

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach: 180h (5 ECTS)

- przygotowanie do ćwiczeń: 120h (3,4 ECTS)

- udział w konsultacjach: 63h (1,8 ECTS)

- przygotowanie do egzaminu i udział w nim: 57h+5h=62h (1,8 ECTS)

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 248h (7 ECTS)

- o charakterze praktycznym - 425h (12 ECTS)

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

- M. Karolczuk, R. Szymula, Общайтесь по-русски!, Białystok 2007.

Literatura uzupełniająca:

- T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984.

- W. Ingram, S. Paszt, Język rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 1981.

- A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998.

- J. Dobrowolski, Туры по России, Warszawa 2011.

- S. Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994.

- K. Rumińska, H. Waszkielewicz, Język rosyjski. Mały podręcznik tekstów pisanych, Warszawa-Kraków 1996.

- Н. Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, ч. 1, Москва 2006.

- Д. Э. Розенталь, Пособие по русскому языку, Москва 2006.

- Д. Э. Розенталь, И. Б. Голуб, Русский язык для поступающих в вузы, Москва 2006.

- Т. Барышникова, Весь русский язык в правилах и упражнениях, Москва 2004.

- Т. Барышникова, Вся орфография русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2002.

- Т. Барышникова, Вся пунктуация русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2003.

- В. В. Ежов-Строителев, Упражнения и задания по русскому языку для средней и старшей школы, Москва 2000.

- Н. Григорьева, Русский язык, Москва 2006.

- Artykuły prasowe, materiały internetowe.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)