Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy komunikacji interpersonalnej w pracy socjalnej 0800-SS1-3GUJ
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

Berne E. (2012). W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Littauer F. (1994). Osobowość plus. Jak zrozumieć innych, przez zrozumienie siebie? Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Logos”.

Łęcki K., Szóstak A. (1999). Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej. Katowice: „Śląsk” Sp. z o.o. Wydawnictwo Naukowe.

McKay M., Davis M., Fanning P. (2001). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP.

Stojanowska E. (2018). Percepcja Ja w relacjach interpersonalnych. O metapercepcji i poczuciu transparentności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Sujak E. (2006). ABC psychologii komunikacji. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Thomson P. (1998). Sposoby komunikacji interpersonalnej. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Townend A. (1996). Jak doskonalić asertywność. Praktyczny podręcznik asertywności dla menedżerów. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Literatura uzupełniająca:

Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F. (2007). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Domachowski W. (1993). Psychologia społeczna komunikacji niewerbalnej. Toruń:Wydawnictwo „Edytor”.

Griffin E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: GWP.

Grzesiuk L. (1994). Studia nad komunikacją interpersonalną. Warszawa: PTP.

Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K. (2008). Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: WN PWN.

Pease A. (1992). Język ciała. Kraków: Wydawnictwo Gemini.

Stewart J. (red.) (2003). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: WN PWN.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy: student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami (K_W08).

Sposób weryfikacji:

- pisemny test wyboru

W zakresie umiejętności: potrafi stosować i ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami pracy socjalnej (K_U08). Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych zarówno ze specjalistami w zakresie pracy socjalnej, jak i odbiorcami spoza grona specjalistów (K_U12). Monitoruje przebieg i efekty własnych działań i innych oraz poddaje je ocenie z perspektywy profesjonalnej pracy socjalnej (K_U17).

Sposób weryfikacji:

- uczestnictwo w zadaniach aranżowanych przez prowadzącego w trakcie zajęć

W zakresie kompetencji społecznych: potrafi współpracować w grupie i przyjmować w niej różne role (K_K08).

Sposób weryfikacji:

- uczestnictwo w zadaniach aranżowanych przez prowadzącego w trakcie zajęć

- ocena aktywności w trakcie zajęć

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach. Dopuszczalne jest 6 godz. lekcyjnych nieobecności, które należy zaliczyć dodatkową lekturą uzgodnioną z prowadzącym.

Forma oceny pracy studenta:

- pozytywne zaliczenie pisemnego testu wyboru (należy odpowiedzieć pozytywnie na min. 8 pytań z 15)

- ocena aktywności na zajęciach

Zakres tematów:

1. Uwarunkowania komunikacji interpersonalnej – praca w parach

2. Diagnoza osobistego poziomu komunikatywności - test

3. Błędy w komunikacji interpersonalnej: pierwsze wrażenie; stereotypy

i interpretacja zachowań innych przez pryzmat własnych stanów

emocjonalnych

4. Warunki skutecznej komunikacji interpersonalnej: aktywne słuchanie;

przeźroczystość i empatia

5. Modyfikujący wpływ wrodzonych cech osobowości interlokutorów –

temperament i inteligencja

6. Modyfikujący wpływ nabytych cech osobowości - asertywność

7. Komunikacja interpersonalna wg analizy transakcyjnej – test

8. Strategie rozwiązywania konfliktów - test

9. Zaliczeniowy test wyboru

Metody dydaktyczne:

Metody aktywizujące. Wykonywanie i analiza wyników testów związanych z komunikacją interpersonalną i posiadanymi predyspozycjami.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Andrzej Dakowicz 19/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Andrzej Dakowicz 20/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Andrzej Dakowicz 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)