Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja polonistyczna z metodyką 0800-PIWS1-3EPM
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

Dobrowolska D. (2015) Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Podręcznik dla studentów i początkujących nauczycieli

Czelakowska D. Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym (2010)

Filipiak E. Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym (2002)

Filipiak E.: Aktywność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym (1996)

Literatura uzupełniająca:

Majer-Gemińska B: Przygotowanie uczniów klas początkowych do nauki literatury (1993)

Nagajowa M.: Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej

Polański E.: Dydaktyka ortografii i interpunkcji

Mystkowska H.: Właściwości mowy dziecka sześcio- siedmioletniego.

Małkowska-Zegadło H.: Rozwój języka mówionego i pisanego uczniów w wieku 8-10 lat

Awramiuk E. Gdzie jest spółgłoska b w wyrazie ząb, czyli jak współczesne polskie elementarze kształtują pojęcie głoski i litery, Poradnik Językowy, nr 5/2004

Baczyńska H.: Metodyka nauczania gramatyki w klasach 1-3.

PolańskiE., Jakubowicz A., Dyka F.: Ortografia i interpunkcja w nauczaniu początkowym

Taszycki S., Jodłowski W.: Zasady pisowni polskiej i ortograficznym interpunkcji ze słownikiem

LenartowskaK. : Kilka słów o elementarzach. Wychowanie na co dzień 4-5 / 1996

JakubowiczA, K. Lenartowska, M. Plenkiewicz: Czytanie w początkowych latach edukacji.

Zborowski J.: Początkowa nauka czytania.

Malmquist E.: Nauka czytania w szkole podstawowej.

Malendowicz J.: O trudnej sztuce czytania i pisania.

Bałachowicz J.: Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.

Kulpa J, R. Więckowski: Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych..

w nauczaniu początkowym.

Sawa B. : Jeśli dziecko źle czyta i pisze.

Grządkowska A.: Nauka czytania przez czytanie, pisania przez pisanie, Edukacja i Dialog, 2/1998

Arciszewska E.; Czytanie globalne, czyli sojusz metod, Edukacja i Dialog, 2/1998

Bober – Pełzowska J.: Rozwijanie mowy uczniów klas niższych.

Baczyńska H.: Metodyka nauczania języka polskiego w klasach 1-3 szkoły podstawowej.

Więckowski R: Ćwiczenia słownikowo frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych.

Jakowicka M.: Praca z tekstem w klasach początkowych.

Lenartowska K., W. Świętek; Praca z tekstem w klasach I-III.

Lenartowska K., W. Świętek: Lektura w klasach I - III.

Patzerowa M.: Lektura uczy, bawi, wychowuje.

Żurakowski B.: Literatura. Wartość. Dzieło.

Żurakowski B. : W świecie poezji dla dzieci.

Rybotycka L: Gry dramatyczne. Teatr młodzieży.

Mineyko B: Improwizacje w klasach I-III.

Pankowska K.: Drama - zabawa - myślenie.

Awgulowa I, W. Świętek: Inscenizacje w klasach I-III.

Grabowska G: Nauczanie języka polskiego w klasach niższych szkoły podstawowej.

Baluch A.: Poezja współczesna w szkole podstawowej.

Żuchowska D.: Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej.

Krasoń K.; Poezja i zabawa, Wychowanie w Przedszkolu, 3/1997

Jakubowicz A.: Strategia organizowania materiału a efektywność nauczania ortografii w klasach początkowych.

Jedut A., Pleskot A.: Nauczanie ortografii w klasach I-III.

Jóźwicki T: Opowiadanie jako forma wypowiedzi w klasach początkowych.

Malendowicz J.: O poprawność pisemnych wypowiedzi w klasach I-IV.

Węglińska M.: Opis jako forma wypowiedzi w klasach początkowych.

Jóźwicki T.(red) Pisanie sprawozdań, opisywanie przedmiotów, charakteryzowanie postaci.

Skrzypiec W.: Ćwiczenia gramatyczno-ortograficzne i stylistyczne w klasach I-III.

Czelakowska D.: Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Lenartowska K., W. Świętek: Inspirowanie wypowiedzi pisemnych w klasach I-III.

Węglińska M.: Jakość pracy dydaktycznej nauczyciela a efekty uczniów kl. III z języka polskiego (na przykładzie opisu jako formy wypowiedzi).

Efekty uczenia się:

1. Student wykazuje się wiedzą merytoryczną i metodyczną niezbędną do planowania działalności w obszarze edukacji polonistycznej (K_W09

K_W16)

2. Student planuje pracę nauczyciela i uczniów w wybranych obszarach edukacji językowej i polonistycznej (K_U02

K_U10)

3. Student rozumie potrzebę dokształcania się i doskonalenia umiejętności w

trakcie realizowania zadań z zakresu edukacji polonistycznej (K_K01

K_K08

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest minimum 90% obecności na zajęciach, aktywność na zajęciach oraz oceny z prac pisemnych (3 opracowania związane z omawianymi zagadnieniami: fragment zajęć poświęconych wprowadzeniu litery, opracowanie tekstu, zajęcia poświęcone ćwiczeniom redakcyjnym)).

Nieobecności na zajęciach należy zaliczyć nie później niż w 3 tygodnie od daty nieobecności.

Liczba punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu.

Punktacja:

91% -100% bdb

81% - 90% db+

71% - 80% db

61% - 70 % dst+

51% - 60% dst

50 % - ndst

Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu.

Ustna forma zaliczenia ćwiczeń – student podpisuje się w protokole potwierdzając znajomość otrzymanej oceny.

Zakres tematów:

1. Edukacja polonistyczna w podstawie programowej i w programach kształcenia zintegrowanego

 Analiza Podstawy Programowej

 Przegląd programów kształcenia i podręczników do klas I-III w kontekście edukacji polonistycznej

 Sporządzanie rejestru zagadnień programowych z edukacji polonistycznej dla klasy I, II i III (praca w grupach)

2.Proces nauki czytanie i pisanie

 rozwój metod nauki czytania i pisania na przestrzeni dziejów,

 charakterystyka wybranych metod

 współczesne metody nauki czytania i pisania

 warunki podjęcia nauki czytania i pisania

 analiza aktualnych elementarzy,

3. Uczenie się czytania i pisania

 opracowanie nowej litery

 wprowadzenie dwuznaku i spółgłosek miękkich

 rodzaje ćwiczeń w czytaniu i ich organizacja rodzaje ćwiczeń w pisaniu i ich organizacja,

 sposoby urozmaicania ćwiczeń w czytaniu,

 cechy dobrego czytania,

 cechy dobrego pisma, kontrola i ocena techniki czytania i pisania,

 rodzaje błędów w piśmie i czytaniu,

 trudności występujące w nauce czytania i sposoby ich przezwyciężania

.4. Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu w klasach I-III.

 źródła treści do ćwiczeń w mówieniu i pisaniu,

 język mówiony a język pisany,

 klasyfikacja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu

 formy ww. ćwiczeń (wypowiedzi samorzutne, pogadanka, rozmowa opowiadanie, opis)

 ćwiczenia słownikowe / istota, rodzaje, organizacja/

 ćwiczenia frazeologiczne / istota, rodzaje, organizacja/

 ćwiczenia syntaktyczne,

5/6 Opracowanie tekstów w klasach I -III. (4 h)

 cele opracowywania tekstów

 metody opracowania tekstów w klasach I-III

 sposoby opracowania tekstów wybranych czytanek, opracowanie stronicy elementarzowej,

 formy pracy z lekturą,

 czasopismo w edukacji polonistycznej dzieci klas młodszych

 inscenizacje, dramatyzacje, improwizacje – stosowanie na zajęciach w klasach poczatkowych

7. Opracowanie wierszy w nauczaniu początkowym

 rodzaje wierszy,

 sposoby ich opracowania,

 praca nad ekspresją słowa

8. Ćwiczenia gramatyczne i ortograficzne w klasach I - III.

 cele nauczania gramatyki i ortografii,

 zasady polskiej ortografii

 metody i zasady nauczania gramatyki i ortografii,

 zakres treści z gramatyki i ortografii w programach kształcenia zintegrowanego

 rodzaje ćwiczeń ortograficznych i sposoby ich organizacji,

 związek ćwiczeń gramatycznych i ortograficznych z innymi rodzajami ćwiczeń,

 sposoby poprawiania błędów uczniowskich,

 środki dydaktyczne wykorzystywane w nauczaniu ortografii i gramatyki.

9. Praca nad wypowiedzią pisemną

 Klasyfikacja tekstów tworzonych przez dzieci (formy podawcze i użytkowe)

 Charakterystyka form redakcyjnych i stylistycznych

 Cele realizacji w/w ćwiczeń

 Ćwiczenia w tworzeniu tekstów: opowiadania, opisu, sprawozdania, listu i życzeń

10. Praca nad opowiadaniem

 Historyjka obrazkowa jako punkt wyjścia do tworzenia opowiadań

 Opowiadania na podstawie tekstów czytanek i lektur

 Opowiadanie na podstawie przeżyć własnych

11. Opis i sprawozdanie

 Metodyka tworzenia opisu

 Opis przedmiotu

 Opis osoby

 Sprawozdanie z uroczystości

12. Ćwiczenia w tworzeniu form użytkowych

 Charakterystyka ćwiczeń użytkowych

 List jako ćwiczenie użytkowe.

 Tworzenie życzeń, ogłoszeń, zaproszeń

13. Ćwiczenia syntaktyczne – praca nad zdaniem w klasach I-III

 Tworzenie zdań prostych

 Sposoby rozwijania zdań

 Zdania złożone w klasach I-III

14. Kolokwium zaliczeniowe

15.Kształcenie literackie w klasach I-III

 Rola i zadania literatury

 Modele kontaktu z książką i aktywności czytelniczej

 Czytelnictwo dzieci i młodzieży

Metody dydaktyczne:

zajęcia warsztatowe, ćwiczenia, dyskusja, konsultacje

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Emilia Jakubowska 19/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Sandra Kadłubowska 20/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Sandra Kadłubowska 18/ szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Sandra Kadłubowska 21/ szczegóły
5 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Nadachewicz 19/ szczegóły
6 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Nadachewicz 17/ szczegóły
7 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Nadachewicz 20/ szczegóły
8 (brak danych), (sala nieznana)
Iwona Sztabińska 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)