Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole 0800-PIWS1-3GIM
Wykład (WYK) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura:

1. Dembo M. (1999) Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa: WSiP

2. Kamińska-Juckiewicz M.: Teoretyczne i praktyczne problemy wychowania opiekuńczego w szkole. Nowa Szkoła 2/2010, s. 21-28.

3. Galant J.: Praca wychowawcza w klasach I-III. Warszawa 1989.

4. Kruszko, K.: Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Lublin: Wydawnictwo UMCS 2010.

5. Łobocki M.: Teoria wychowania w zarysie. Kraków 2005.

6. Woronowicz, D. Apanel (red.), Opieka-wychowanie-kształcenie. Moduły edukacyjne. W: Kraków 2010.

7. Biedroń M., Prokosz M. (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001.

8. Strelau J, Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3, Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Gdańsk 2000.

9. Whalley M. (2008) Jak włączyć rodziców do nauki dzieci, Warszawa: WSiP.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia weryfikowane są w trakcie zaliczenia przedmiotu w formie pisemnej:

- planuje działania opiekuńczo – wychowawcze z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym

- ma wiedzę na temat roli nauczyciela, rodziców oraz środowiska lokalnego w procesie organizowania pracy opiekuńczo - wychowawczej

- ma świadomość etycznego aspektu działań nauczyciela w procesie wspierania rozwoju dziecka

Metody i kryteria oceniania:

Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest zaliczenie ćwiczeń oraz pozytywna ocena z zaliczenia pisemnego.

Ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu.

Punktacja:

91% -100% bdb

81% - 90% db+

71% - 80% db

61% - 70 % dst+

51% - 60% dst

50 % - ndst

Zakres tematów:

Tematyka wykładów:

1. Przedszkole i szkoła jako środowisko opiekuńczo – wychowawcze.

3. Rodzice jako partnerzy dialogu wychowawczego.

4. Nauczyciel - wychowawca jako organizator pracy opiekuńczo - wychowawczej w przedszkolu i szkole. Etyczne aspekty działań

nauczyciela w zakresie diagnozy i wsparcia środowiska rozwoju dziecka. Autorytet wychowawcy.

5. Poznanie ucznia a praca wychowawcza nauczyciela.

6. Środowisko lokalne - jeden ze współorganizatorów oddziaływań wychowawczych.

Metody dydaktyczne:

wykład konwencjonalny, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Bilewicz 77/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Bilewicz 75/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)