Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy w przedszkolu cz.1 0800-PIWS1-3GOL1
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Andrzejewska J., Wspieranie rozwoju kompetencji komunikacyjnych dzieci, UMCS, Lublin 2009.

Caiati, M., Delac, S., Muller, A., Czy wszystko mi wolno? Znaczenie swobodnych zabaw w przedszkolu, Jedność, Kielce 2003.

Doyla G., Klucz do uczenia się - technologia rozwoju dziecka, GDH Publishing, UK 2007.

Folejewska R., Zarzycka I., Spróbujmy inaczej. Metody aktywizujące w przedszkolu, WSiP, Warszawa 2005.

Helm J. H., Katz L. G., Mali badacze: metoda projektu w edukacji elementarnej, CODN, Warszawa 2003.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka, Bliżej Przedszkola, Kraków 2009.

Jaszczyszyn, E., Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętność czytania dzieci sześcioletnich, Trans Humana, Białystok 2010.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, WAM, Kraków 2013.

Kielar–Turska M., Mowa dziecka: słowo i tekst, Kraków 1989.

Karwowska – Struczyk M., Rozmowa dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1982.

Krasoń K., Malowniczy most do poezji. Wiersze Brzechwy i Tuwima w edukacji i wspomaganiu rozwoju dziecka. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1999.

Lubowiecka, J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola, WSiP, Warszawa, 2000.

Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1987.

Sławińska M., Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Impuls, Kraków 2010.

Waloszek, D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, WNAP, Kraków 2006.

Literatura uzupełniająca:

Artykuły z czasopism: „Wychowanie w Przedszkolu” „Przedszkolne ABC” i „Bliżej Przedszkola”

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego

Programy wychowania przedszkolnego

Efekty uczenia się:

1. Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów - K_W09

2. Ma elementarna wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w obszarze wychowania przedszkolnego - K_W16

3. Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów - K_U08

4. Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z wychowaniem przedszkolnym - K_U09

5. Potrafi projektować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań - K_U10

6. Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych - K_U13

7. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej prac - K_K08

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest:

-80% frekwencja,

-oceny pozytywne z prac wykonywanych na ocenę.

91% -100% bdb

81% - 90% db+

71% - 80% db

61% - 70 % dst+

51% - 60% dst

50 % - ndst

51% punktów możliwych do zdobycia jest niezbędne do uzyskania pozytywnej oceny z przedmiotu.

Formy pomiaru/oceny pracy studenta: ocena efektów pracy grupowej - projekt, ocena efektów pracy indywidualnej - przygotowanie portfolio; ocena zapoznania się z literaturą metodyczną – praca pisemna (kartkówki); ocena pracy grupowej – przygotowanie działań praktycznych podczas zajęć w oparciu o literaturę.

Zakres tematów:

1. Konwencjonalne i alternatywne metody oraz formy i zasady pracy w przedszkolu.

2. Metoda projektu w edukacji elementarnej.

3. Formy rozwijania mowy dziecka: opowiadanie nauczyciela i dziecka, rozmowa z dziećmi, praca z ilustracją i historyjką obrazkową, zagadki, inscenizacja tekstu.

4. Przygotowanie do nauki czytania i pisania: ćwiczenia ortofoniczne, oddechowe, fonacyjne, logorytmiczne, kształtujące słuch fonematyczny, usprawniające motorykę narządów mowy, artykulacyjne.

5. Metody wczesnej nauki czytania.

6. Kompetencje matematyczne: orientacja przestrzenna, rytmy, liczenie, kształtowanie pojęcia liczby i wspomaganie rozwoju rozumowania operacyjnego, mierzenie długości, klasyfikacje, układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych, waga, mierzenie płynów, intuicje geometryczne, konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci, zapisywanie czynności matematycznych.

7. Podstawowe kompetencje naukowo-techniczne.

Metody dydaktyczne:

Metody pracy: dyskusja, metoda zajęć praktycznych, metoda problemowa.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Bilewicz 21/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Bilewicz 20/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Żak-Skalimowska 19/ szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Żak-Skalimowska 18/ szczegóły
5 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Laskowska 18/ szczegóły
6 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Laskowska 18/ szczegóły
7 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Laskowska 20/ szczegóły
8 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Laskowska 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)