Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura filmowa 0800-AS1-3AKP
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura:

1. J. Płażewski, Historia filmu 1985-2005, Warszawa 2010, str. 11-20, 27-30, 44-72, 72-91, 98-105, 223-227, 289-301, 403-415, 486-494, 672-682

2. (red.) T. Lubelski, Historia kina T.I: Kino nieme, Kraków 2009, str. 250-260, 275-313, 408-439

3. (red.) T. Lubelski, Historia kina T.II: Kino klasyczne, Kraków 2011, str. 73-133

4. D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, Warszawa 2010, str. 383-439, 360-371, 84-124

5. E. Nurczyńska-Fidelska, K. Klejsa, T. Kłys, P. Sitarski, Kino bez tajemnic, Warszawa 2009, str. 28-42, 55-73, 219-263

6. A. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008, str. 237-266, 37-42

7. Ch. Altman, W stronę teorii gatunku filmowego, (w:) „Kino” 1987, nr 6

8. J. Ostaszewski, Konteksty westernu, (w:) Kino gatunków, A. Helman (red.), Kraków 1991

9. J. Ostaszewski, Umarli nie umierają albo co przytrafiło się westernowi, (w:) Kino gatunków wczoraj i dziś, K. Loska (red.), Kraków 1998

10. K. Banaszkiewicz, Być gangsterem, (w:) Kino gatunków, A. Helman (red.), Kraków 1991

11. A. Helman, Przemoc i nostalgia w filmie gangsterskim, (w:) Kino gatunków wczoraj i dziś, K. Loska (red.), Kraków 1998

12. G. Stachówna, O melodramacie filmowym, (w:) Kino gatunków, A. Helman (red.), Kraków 1991

13. I. Kolasińska, Kiedy spojrzenie Gorgony budzi upiory: horror filmowy i jego widz, (w:) Kino gatunków wczoraj i dziś, K. Loska (red.), Kraków 1998

14. I. Kolasińska, Widz w tekście horroru: studium o gatunku, (w:) Kino gatunków, A. Helman (red.), Kraków 1991

15. A. Has-Tokarz, Horror w literaturze współczesnej i filmie, Lublin 2010

16. M. Hendrykowski, Komedia filmowa – wczoraj i dziś, (w:) Kino gatunków wczoraj i dziś, K. Loska (red.), Kraków 1998

17. G. Stachówna, Śmiech przez łzy – o filmowej komedii romantycznej, (w:) Wokół kina gatunków, K. Loska (red.), Kraków 2001

18. M. Skrzek, Duże oczy Sailor Moon. Ekspresja emocji w mandze i anime, (w:) Film: fabryka emocji, K. Klejsa, T. Kłys (red.), Kraków 2003

19. W. Godzic, Widz w świecie musicalu, (w:) Kino gatunków, A. Helman (red.), Kraków 1991

20. W. Godzic, Jak umiera gatunek? Przypadek musicalu (w:) Kino gatunków wczoraj i dziś, K. Loska (red.), Kraków 1998

21. K. Loska, Czekając na apokalipsę – wizje przyszłości w filmie science fiction, (w:) Kino gatunków wczoraj i dziś, K. Loska (red.), Kraków 1998

22. M. Przylipiak, Kino stylu zerowego. Z zagadnień estetyki filmu fabularnego, Gdańsk 1994, str. 37-63

23. J. Płażewski, Język filmu, Warszawa 1982

24. A. Helman, Przedmiot i metody filmoznawstwa, Łódź 1985, str. 21-51

25. A. Lewicki, Od House’a do Shreka: seryjność w kulturze popularnej, Wrocław 2011, str. 27-44

Literatura uzupełniająca:

1. W. Orliński, 10 lat emocji. Polskie kino 2005-2015, Warszawa 2015

2. J. Ostaszewski, Rozumienie opowiadania filmowego, Kraków 1999

Efekty uczenia się:

K_W01 – student zna elementarną terminologię związaną z kulturą filmową i rozumie jej źródła

K_U01 – student posiada umiejętność obserwacji, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk kultury filmowej przy użyciu różnych źródeł

K_U02 – student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu kultury filmowej oraz w celu analizowania i interpretowania problemów kulturalnych

K_K08 – student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę; zaliczenie kolokwium sprawdzającego wiedzę o filmie (zalicza 51% poprawnych odpowiedzi)

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: ocena aktywności w trakcie zajęć

Zasady zaliczania nieobecności: forma pisemna lub ustna

Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 15

51% punktów uzyskanych przez studenta z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej.

Zakres tematów:

1. Początki filmu

2. Klasyka kina niemego

3. Rodzaje filmów, kino gatunków

4. Poszczególne gatunki filmów

5. Opowiadanie filmowe i język filmu

6. Polskie kino, polscy reżyserzy

7. Film: sztuka czy przemysł? Film w kulturze i popkulturze

Metody dydaktyczne:

dyskusja, analiza tekstu kultury, projekcja i analiza filmu, praca zespołowa

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
12 (brak danych), (sala nieznana)
Joanna Mytnik-Daniluk 10/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)