Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura teatralna 0800-AS1-3AKR
Wykład (WYK) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

R. Schechner, Performatyka. Wstęp, przeł. T. Kubikowski Wrocław 2006.

M. Steiner, Geneza teatru w świetle antropologii kulturowej, Wrocław 2003.

Widowisko – teatr – dramat. Skrypt dla studentów kulturoznawstwa, red. E. Wąchocka, Katowice 2010.

T. Kowzan, Znak w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wyb. i oprac. J. Degler, t. 2, Wrocław 2003.

S. Świontek, Teatr jako widowisko, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wyb. i oprac. J. Degler, t. 2, Wrocław 2003.

J. Limon, Między niebem a sceną. Przestrzeń i czas w teatrze, Gdańsk 2002, rozdz. Znaki czasu.

E. Csató, O „grze z dystansem”, w: Wprowadzenie do nauki o teatrze, wyb. i oprac. J. Degler, t. 2, Wrocław 1976.

Sławomira Świątka dwanaście wykładów z wprowadzenia do wiedzy o teatrze, Łódź 2003, wykład czwarty.

J. J. MacAloon, Igrzyska olimpijskie a teoria widowisk w społeczeństwach współczesnych, w: Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego, red. J. J. MacAloon, Warszawa 2009.

Ch. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, Warszawa 2002, rozdz. Widowiska kulturowe.

D. Kosiński, Teatra polskie, Warszawa 2010, rozdz. Wesele – rzeczywistość ustanowiona.

D. Kosiński, Teatra polskie, Warszawa 2010, rozdz. Ceremonie – teatr władzy.

E. W. Rothenbuhler, Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, Kraków 2003, rozdz. Rytuały polityczne, retoryczne i obywatelskie.

A. Skórzyńska, Teatr jako źródło ponowoczesnych spektakli społecznych, Poznań 2007, rozdz. Ponowoczesne spektakle społeczne.

M. Bachtin, Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, Kraków 1975.

W. Mezger, Obyczaje karnawałowe i filozofia błazeństwa, w: Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. L. Kolankiewicz, Warszawa 2005.

K. Braun, Karnawał? Karnawalizacja!, w: Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. L. Kolankiewicz, Warszawa 2005.

R. Caillois, Gry i ludzie, Warszawa 1997, rozdz. Maska i trans, Maska i mundur.

T. Dant, Kultura materialna w rzeczywistości społecznej, Kraków 2007, rozdz. Ubranie: tekst i rzecz.

J. Limon, Piąty wymiar teatru, Gdańsk 2006, rozdz. O teatrze mody (teatr kostiumu).

E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 2000, rozdz. Występy, Scena i kulisy.

E. W. Rothenbuhler, Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, Kraków 2003, rozdz. Formy komunikacji rytualnej w codziennym życiu świeckim.

T. Dant, Kultura materialna w rzeczywistości społecznej, Kraków 2007, rozdz. Kto jest czym? Ludzie jako przedmioty.

C. Shilling, Socjologia ciała, Warszawa 2010, rozdz. Projekty ciała.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- ma podstawową wiedzę o dziejach i znaczeniu sztuki teatru w kulturach świata;

- ma pogłębioną wiedzę o różnorodności praktyk teatralnych;

- zna najważniejsze tradycje teatralne w świecie;

- zna elementarną terminologię teatrologii i performatyki;

- zna teksty dramatów przełomowych dla kultur Wschodu i Zachodu.

Umiejętności

- rozumie teksty źródłowe;

- potrafi analizować tekst dramatu w kategoriach performatywnych;

- umie interpretować krytycznie zdarzenia teatralne i performatywne;

- potrafi napisać recenzję przedstawienia.

Kompetencje społeczne

- zdeterminowany do samodzielnej interpretacji materiału źródłowego;

- kreatywny w docieraniu do źródeł;

- uczciwy i rzetelny w interpretowaniu zdarzeń performatywnych;

- otwarty na przeciwne opinie i zdolny do dialogu;

- czynnie uczestniczy we współczesnym życiu kulturalnym

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ustne

Zakres tematów:

1. Rytualne źródła teatru. Pierwsze formy teatru staropolskiego: teatr liturgiczny, misteryjny, moralitet.

2. Świeckie formy teatru staropolskiego

3. Stanisławowski Teatr Narodowy i działalność Wojciecha Bogusławskiego.

4. Teatr trzech zaborów.

5. Początki scenografii w Polsce, Stanisław Wyspiański dramatopisarz, projektant i reżyser "bez zawodu teatralnego".

6. Reformy XX lecia międzywojennego, teoria Czystej Formy Stanisława Ignacego Witkiewicza.

7. Powojenne formy teatralne, socrealizm, zmiany po 1989 roku.

Metody dydaktyczne:

Wykład

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
5 (brak danych), (sala nieznana)
Mariola Wojtkiewicz 10/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)