Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

System budżetowy samorządu terytorialnego 0700-AS1-3BST
Wykład (WYK) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Zalecana literatura podstawowa:

1) Salachna J.M. (red.), Budżet samorządowy i wieloletnia prognoza finansowa. Projektowanie, wykonywanie, sprawozdawczość, Gdańsk 2014

2) Borodo A., Samorząd terytorialny. System prawnofinansowy, Warszawa 2012

3) Kosikowski C., Salachna J.M. (red.), Finanse samorządowe. 580 pytań i odpowiedzi, Warszawa 2012

4) Ruśkowski E. Salachna J.M., Finanse lokalne po akcesji, Warszawa 2007

5) Zalewski A. (red.), Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym, Warszawa 2007

6) Poniatowicz M., Salachna J.M., Perło D., Efektywne zarządzanie długiem w jednostce samorządu terytorialnego, Warszawa 2010

Zalecana literatura uzupełniająca:

1) Ruśkowski E., Salachna J.M. (red.), Finanse publiczne. Komentarz praktyczny, Gdańsk 2014

2) Salachna J.M., Granice samodzielności legislacyjnej jednostek samorządu terytorialnego. Studium prawnofinansowe na gruncie ustrojowym, Gdańsk 2012

3) Dylewski M., Planowanie budżetowe w podsektorze samorządowym, Difin, Warszawa 2007

4) Salachna J.M., Odpowiedzialność za nieprzestrzeganie procedury tworzenia i wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, Warszawa 2008

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia w zakresie wiedzy: student będzie posiadać wiedzę na temat elementów składowych i zasad funkcjonowania systemu budżetowego w samorządzie terytorialnym oraz roli i stopnia wpływu czynników determinujących budowę i funkcjonowanie tego systemu, a także o relacjach między organami i podmiotami administracji samorządowej w toku prowadzenia gospodarki budżetowej oraz o zakresie przypisanych im kompetencji.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy: sprawdzenie wiedzy w trakcie zaliczenia - odpowiedź na zadane pytania opisowe.

Efekty kształcenia w zakresie umiejętności: student będzie potrafił dokonać analizy podanego stanu faktycznego oraz zaproponuje rozstrzygnięcia problemu i/lub alternatywnych wariantów możliwego postępowania podmiotów administracji samorządowej. Będzie również posiadał umiejętności właściwej interpretacji zdobytych informacji.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności: sprawdzenie umiejętności w trakcie zaliczenia odpowiedź na zadane zagadnienie problemowe, którym może być rozwiązanie kazusu.

Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: student posiadając określony zasób wiedzy z zakresu systemu budżetowego zdobyty podczas zajęć na studiach I stopnia, będzie jednocześnie miał świadomość jej ciągłego uzupełniania i poszerzania.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: sprawdzane w toku zaliczenia sposobu, stopnia zaangażowania oraz pomysłowości opracowania zadań (pytań) zleconych do realizacji przez prowadzącego.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie będzie miało formę pisemną (opisową) i/lub ustną – wybór formy (tylko pisemna, tylko ustna albo i pisemna i ustna) zależeć będzie od preferencji studentów w tym zakresie. W trakcie zaliczenia studenci będą odpowiadać na kilka pytań, wśród których obowiązkowo znajduje się co najmniej jedno zagadnienie problemowe. Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie ustne lub pisemne.

uzyskanie ponad 50% punktów za zadania e-learningowe w ramach wykładu podnosi końcową pozytywną ocenę z egzaminu z przedmiotu o pół stopnia.

W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia egzaminu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.

Zakres tematów:

1. System budżetowy jednostek samorządu terytorialnego (JST) – pojęcie i zakres: pojęcie systemu budżetowego; system budżetowy a finanse JST; system budżetowy a gospodarka budżetowa JST; elementy składowe systemu budżetowego; system budżetowy JST a decentralizacja; czynniki o charakterze ekonomicznym, prawnym i politycznym determinujące kształt systemu budżetowego.

2. Prawne podstawy prowadzenia gospodarki budżetowej przez JST: źródła prawa budżetowego i ich hierarchia; budżet jako podstawowy plan finansowy – pojęcie, możliwe rodzaje budżetów (w tym budżety zadaniowe), cechy charakterystyczne, ogólne zasady budżetowe a konstrukcja budżetu JST; prawny charakter budżetu; budżet a uchwała budżetowa – relacje i uwarunkowania; budżet a wieloletnie plany finansowe JST.

3. Formy organizacyjno – prawne prowadzenia samorządowej gospodarki budżetowej w świetle postulatu powszechności budżetu JST: dopuszczalne prawno – organizacyjne formy prowadzenia gospodarki budżetowej przez JST; analiza wyboru danej formy – uwarunkowania ekonomiczne oraz prawne; przyczyny tworzenia różnych form wykonywania zadań publicznych; zalety i wady poszczególnych form prowadzenia gospodarki – relacje względem zasady powszechności budżetu.

4. Dług JST oraz deficyt budżetu JST: pojęcie długu i metodologia jego obliczania; dopuszczalne limity długu na szczeblu jednostek samorządu terytorialnego – stan obecny oraz zmiany obowiązujące od roku 2014; możliwe przyczyny powstawania długu; deficyt – istota, przyczyny powstawania i rodzaje (deficyt planowany a deficyt przejściowy); deficyt w części bieżącej i majątkowej budżetu – uwarunkowania i konsekwencje; kompetencje organów JST w zakresie zaciągania zobowiązań dłużnych – wzajemne uwarunkowania.

5. Planowanie finansowe i budżetowe – podstawowe pojęcia i relacje: pojęcie planowania finansowego; rodzaje planów finansowych; planowanie budżetowe jako element planowania finansowego; strategiczne i bieżące planowanie finansowe; rola wieloletniej prognozy finansowej (WPF) w planowaniu budżetowym; procedura uchwalania oraz elementy WPF; obowiązek zgodności danych budżetu i WPF.

6. Planowanie i uchwalanie budżetu w JST: możliwe metody planowania budżetowego i ich uwarunkowania; kompetencje i uprawnienia organów JST, a także innych podmiotów samorządowej gospodarki finansowej w zakresie planowania budżetowego; elementy obligatoryjne i fakultatywne uchwały budżetowej; etapy opracowywania projektu budżetu; rola organu nadzoru na etapie planowania budżetu; uchwalanie budżetu – uprawnienia organów stanowiących i wykonawczych.

7. Wykonywanie budżetu JST: zasady obowiązujące w toku prowadzenia gospodarki budżetowej i wyjątki od nich; podmioty realizujące budżet i uchwałę budżetową – uprawnienia i obowiązki; udzielanie dotacji jako szczególnego rodzaju finansowanie zadań realizowanych przez samorządy – warunki udzielania; tryby; zasady rozliczeń; możliwe prawne i ekonomiczne konsekwencje łamania zasad wykonywania budżetu.

8. Nadzór i kontrola nad wykonywaniem budżetu (i uchwały budżetowej) JST: pojęcie kontroli i nadzoru nad gospodarką finansową JST – cechy charakterystyczne i różnice; kontrola wewnętrzna oraz zewnętrzna; organy nadzorujące i kontrolujące wykonywanie budżetu i uchwały budżetowej – rodzaje, kompetencje, zakres nadzoru lub kontroli finansowej; RIO jako szczególnego rodzaju organy nadzorujące i kontrolujące gospodarkę budżetową JST – kryteria nadzoru i kontroli, zasady postępowania nadzorczego i kontrolnego; konsekwencje stosowanych środków nadzoru i kontroli.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone są wyłącznie w formie wykładów, co implikuje wykorzystywane metody dydaktyczne. Niezależnie jednak od tego czynnika, prelekcja na zajęciach wykładowych zawiera przy kolejno omawianych zagadnieniach wskazanie i omówienie przykładów praktycznych (w tym przewidziane są różne formy ich

prezentacji) oraz ich konsekwencji i zależności.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Eugeniusz Ruśkowski, Marcin Tyniewicki 45/99 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)