Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja społeczno-przyrodnicza z metodyką 0800-PIWN1-3ESP
Wykład (WYK) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 8
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

Sobierańska D. Świat przyrody zintegrowany, ale czy w szkole? [w:]red. D. Klus-Stańska, (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Impuls, 2014

Dziecko w szkolnej rzeczywistości Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej (red.) H. Sowińska(2011) Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań

Głoskowska-Sołdatow M. (2005)Wybrane teoretyczne podejścia do edukacji środowiskowej [w:](red.) A. Cichocki, Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Trans Humana, Białystok

Budniak, A(2010): Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym , Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków

A. Budniak, (2009) Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych, Katowice

Brown S. E., Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, K. E. Liber, Warszawa 2005.

Budniak A., Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze, [w:] Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka, red. J. Kuźma, J. Morbitzer, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005, s. 416-420.

Sawicki M.: Edukacja środowiskowa

Metoda projektów i jej konteksty w szkolnej edukacji przyrodniczej i matematycznej, red. S. Dylak, Poznań 2012, s. 36-39.

Literatura uzupełniająca

Adamek I., Pawlak B. Doświadczanie poznawania świata przez dzieci w młodszym wieku szkolnym, Kraków,2012

Komorowska-Zielony A., Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Gdańsk, 2008.

Nauczanie przyrody: wybrane zagadnienia (red) E Arciszewska, St. Dylak, Warszawa 2005

Budniak A.,, Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych, Katowice 2009.

Majcher I.: Zasób osobistej wiedzy przyrodniczej dzieci 9-letnich, Gdańsk, 2005.

Łaciak B., Świat społeczny dziecka, 1998

Dziecko w świecie przyrody i nauki (red.) J. Solomon, St. Dylak, Toruń, 2005

Przyrodnicza edukacja przedszkolna wczesnoszkolna (pr. zb.), Warszawa, 2016.

Praca z uczniem uzdolnionym geograficznie (praca zb.), Warszawa, 2014

Braun D., Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Kielce, 2002

Brown S. E., Robimy eksperymenty,Warszawa, 2005

Parczewska T., Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas 1-3, Lublin, 2005

Parczewska T. (2009) Edukacja ekologiczna w przedszkolu, , Lublin

Dziecko w świecie przyrody i nauki (red.) J. Solomon, St. Dylak, Toruń 2005

Paśko I. Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkół podstawowych, Kraków, 2001

Garbula-Orzechowska J., Edukacja historyczna w klasach początkowych, Toruń, 2002

Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B., Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, Poznań, 1995

Pytlak E., Waszkiewicz H., Miejsce edukacji przyrodniczej w kształceniu zintegrowanym [w]: Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki, (red.) M. Żytko, Warszawa, 2002

Garbula-Orzechowska J., Nabywanie kompetencji podmiotowych przez dzieci w toku rozwoju społecznego, [w:] Przedszkole i szkoła dla dziecka – podmiotowość wychowanka, (red.) D. Klus-Stańska

Efekty uczenia się:

1. Student wykazuje się uporządkowana wiedzą merytoryczną z różnych dyscyplin i metodyczną niezbędną do planowania działalności w obszarze edukacji społecznej i przyrodniczej

K_W03

K_W05

K_W09

2. Student projektuje i planuje działania edukacyjne w obszarze kompetencji społecznych, obywatelskich i przyrodniczych oraz procedury ułatwiające

dzieciom analizowanie i rozumienie podstawowych zjawisk i procesów społecznych i przyrodniczych

K_U01

K_U02

K_U07

K_U09

K_U10

3. Student rozumie potrzebę dokształcania się i doskonalenia umiejętności w

trakcie realizowania zadań z zakresu edukacji społecznej i przyrodniczej

K_K04

K_K01

K_K08

Metody i kryteria oceniania:

Do zaliczenia wykładów konieczne jest 90% obecności na wykładach. Nieobecności należy zaliczyć (w ramach konsultacji). Egzamin będzie miał formę pisemną i składał się z otwartych pytań, odnoszących się do tematyki wykładów, treści opracowywanych na ćwiczeniach oraz podanej literatury.

Aby zdać egzamin należy uzyskać 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia

Punktacja:

91% -100% bdb

81% - 90% db+

71% - 80% db

61% - 70 % dst+

51% - 60% dst

50 % - ndst

Egzamin poprawkowy będzie miał formę egzaminu ustnego

Zakres tematów:

1. Kształtowanie pojęć z zakresu edukacji przyrodniczej;

2. Nabywanie umiejętności w ramach edukacji środowiskowej;

3. Upodobnienie nauczania do procesu badania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;

4. Środowisko społeczne dziecka

Metody dydaktyczne:

wykład

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Głoskowska-Sołdatow 46/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)