Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole 0800-PIWN1-3GIM
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 10 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Dembo M. (1999) Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa: WSiP Kamińska-Juckiewicz M.: Teoretyczne i praktyczne problemy wychowania opiekuńczego w szkole. Nowa Szkoła 2/2010, s. 21-28. Galant J.: Praca wychowawcza w klasach I-III. Warszawa 1989. Kruszko, K.: Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Lublin: Wydawnictwo UMCS 2010. Łobocki M.: Teoria wychowania w zarysie. Kraków 2005. Opieka-wychowanie-kształcenie. Moduły edukacyjne. Red. W. Woronowicz, D. Apanel, Kraków 2010. Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Red. M. Biedroń, M. Prokosz, Toruń 2001. Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3, Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Red. J. Strelau, Gdańsk 2000. Whalley M. (2008) Jak włączyć rodziców do nauki dzieci, Warszawa: WSiP |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia weryfikowane są w trakcie zaliczenia przedmiotu w formie pisemnej (test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi): -planuje działania opiekuńczo – wychowawcze z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym -wykorzystuje zabawy przeciwdziałające agresji w pracy opiekuńczo – wychowawczej w przedszkolu i szkole -projektuje działania z zakresu pracy opiekuńczej w przedszkolu i klasach I – III szkoły podstawowej |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Do uzyskania pozytywnej oceny na zaliczenie przedmiotu wymagane jest 80% obecności na wykładach oraz pozytywna ocena z zaliczenia pisemnego. |
||
Zakres tematów: |
Tematyka wykładów: 1. Przedszkole i szkoła jako środowisko opiekuńczo – wychowawcze. 3. Rodzice jako partnerzy dialogu wychowawczego. 4. Nauczyciel - wychowawca jako organizator pracy opiekuńczo - wychowawczej w przedszkolu i szkole. Etyczne aspekty działań nauczyciela w zakresie diagnozy i wsparcia środowiska rozwoju dziecka. Autorytet wychowawcy. 5. Poznanie ucznia a praca wychowawcza nauczyciela. 6. Środowisko lokalne - jeden ze współorganizatorów oddziaływań wychowawczych. 7. Problemy wychowawcze – analiza i sposoby rozwiązywania. |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda niedziela, 8:30 - 10:00,
sala A208 |
Małgorzata Bilewicz | 46/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.