Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja regionalna 0800-ON1-3AHO
Wykład (WYK) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 8
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2006

Petrykowski P., Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte. Toruń 2003

Region Tożsamość Edukacja (red.) J. Nikitorowicz, D. Misiejuk, M. Sobecki ss. 113 – 120;280 – 293

Sulima R., Głosy tradycji. Warszawa 2001 ss.129-181

Misiejuk D., Dziedzictwo i dziedziczenie. Białystok 2013 ss.141-167

Literatura dodatkowa

Jurij Hawryluk – od wypraw Włodzimierza do Linii Curzona, Toronto – Białystok 2013

Davis Norman, Zaginione królestwa, Wyd. Znak, Kraków 2010 222 – 316

Snyder Timothy, Rekonstrukcja narodów. Polska, Ukraina, Litwa, Białoruś 1569-1999 29-44;

Efekty uczenia się:

1. K_W09 Ma wiedzę na temat podstawowych problemów społecznych regionu. Posiada wiedze dotyczącą ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania. Sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne

2. K_U16 Potrafi posługiwać się normami etycznymi w podejmowanej aktywności, analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań. Sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne

3. K_U13 Posiada umiejętność prezentowania wlasnych poglądów, pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierająć je argumentacją specyfiki regionu. Sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne.

Metody i kryteria oceniania:

ocena przygotowania poglądowego: w trakcie zajęć; zaliczenie poprzez test: zaliczony test 70%; obecność na zajęciach_ 85%

Zakres tematów:

• Pojęcie regionu, typy regionów w zalezności od analizowanych treści pojecia; wyznaczniki regionu; typologie regionów; definicje regionu w antropologii kulturowej i studiach o kulturze

• Społeczność regionalna- teorie konstruowania; charakterystyka społeczności regionalnej Podlasia; tendencje demograficzne i potencjał ekonomiczny

• Regionalizm w dyskursach nauk społecznych; poprzez dokumenty Unii Europejskiej i literaturę przedmiotu. Interpretacje regionalizmu: „powrót do korzeni”, ruch społeczny, regionalna świadomość społeczna

• Zagadnienia dziedzictwa i tradycji z perspektywy studiów regionalnych; historia polityczna i historia kulturowa; pojecie politycznego interesu i patriotyzmu loklanego

• Edukacja regionalna; studia regionalne w procesie kształtowania się tożsamości regionalnej; mała ojczyzna jako figura myślenia antropologicznego: metafory matecznika, mrowiska, ruchomych kregów.

Metody dydaktyczne:

wykład;

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Dorota Misiejuk 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)