Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika resocjalizacyjna 0800-ON1-3PRE
Wykład (WYK) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 8
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

• L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Wydawnictwo APS, Warszawa 2001 lub 2004 i ich wznowienia.

• K. Pospiszyl, Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998.

• M. Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2006.

• H. Machel, Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2006.

• B. Urban, J.M. Stanik, Resocjalizacja tom 1 i 2, Warszawa 2007.

• C. Czapów, Wychowanie resocjalizujące. Warszawa 1978.

• S. Górski, Metodyka resocjalizacji, Warszawa 1985.

• L. Pytka, Teoretyczne problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizującym, Warszawa 1986

• Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2002r. Nr 11, poz.109, Nr 58, poz. 542, z 2003 r. Nr 137, poz.1304, Nr 223, poz. 2217)

Literatura uzupełniająca:

• K. Pospiszyl, Resocjalizacja nieletnich. Doświadczenia i koncepcje, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990.

• A. Jaworska, Leksykon resocjalizacji, Impuls, Karków 2012.

• E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008.

• W.W. Szczęsny, Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

• R. Borowski, D. Wysocki, Instytucje wychowania resocjalizacyjnego, Płock 2001.

• M. Kalinowski, J. Pełka, Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wydawnictwo WSPS, Warszawa 1996.

• K. J. Tillmann, Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 1996.

• I. Pospiszyl, Patologie społeczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

• A. Siemaszko, Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993.

• J. Banasiak, Reagowanie wychowawcze w wielowymiarowej pedagogice działania, Warszawa 1997.

• M. Kuć. Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa 2011

• Konopczyński M., Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych. Refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Pedagogium, Warszawa 2013

• Sawicki K., Diady, kliki, gangi. Młodzież społecznie nieprzystosowana w perspektywie współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej, Impuls, Kraków 2018.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student zna elementarną terminologię stosowaną w pedagogice resocjalizacyjnej oraz rozumie jej zakres i przedmiot.(K_W01)

2. Student ma elementarną wiedzę o organizacji i funkcjonowaniu różnych rodzajów placówek resocjalizujących, ich celach i podstawach prawnych. (K_W07)

3. Student ma uporządkowaną wiedzę teoretyczną dotyczącą przyczyn, dynamiki i specyfiki zjawiska nieprzystosowania społecznego oraz rozumie różnorodne jego uwarunkowania. (K_W09)

Umiejętności:

4. Student potrafi wykorzystać podstawową interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania motywów i wzorów ludzkich zachowań , a także specyficznych problemów społecznych w celu wskazania propozycji rozwiązań zapobiegawczych i naprawczych (prognozując przebieg ich rozwiazywania oraz przewidując skutki planowanych działań stosowanych w praktyce rozwiazywania problemów społecznych). (K_U02; K_U10)

Kompetencje:

5. Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie stosowania działań zapobiegawczych i naprawczych w zakresie rozwiązywania problemów społecznych oraz refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej. (K_K04)

Sposób weryfikacji:

· egzamin

· Ocena aktywności i obecności

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin (ustny lub pisemny w formie testu do którego student dopuszczony jest na podstawie zaliczenia ćwiczeń)

51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej

Ocena aktywności i obecności

Zakres tematów:

· Istota socjalizacji, wychowania i resocjalizacji.

· Przedmiot, cele, zadania funkcje, zakres oraz podstawowa terminologia pedagogiki resocjalizacyjnej

· Ideał i cele wychowania a cele resocjalizacji.

· Działy tworzące pedagogikę resocjalizacyjną: teoria, teleologia, metodyka wychowania resocjalizacyjnego

· Norma i patologia w zachowaniach człowieka.

· Historia rozwoju praktyki resocjalizacyjnej

· Współczesne nurty resocjalizacji

· Modele zdrowej osobowości a przystosowanie społeczne

· Diagnoza i metodyczne postępowanie w resocjalizacji

· Resocjalizacja w środowisku otwartym i resocjalizacja instytucjonalna

· Przegląd sposobów pracy profilaktycznej i resocjalizacyjnej w Polsce i na świe

Metody dydaktyczne:

Wykład prowadzony jest metodą interaktywną z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Krzysztof Sawicki 20/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)