Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia kultury w badaniach marketingowych 0400-KS1-1AKM
Wykład (WYK) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Nazwa przedmiotu – Antropologia kultury w badaniach marketingowych

Literatura

● Michael R. Solomon, Zachowania i zwyczaje konsumentów, Heljon, Gliwice 2006 (s. 172–199; 488–568).

● Erving Goffman, Gender Advertisements, Harvard University Press, Cambridge 1979.

● „Marketing w Praktyce” 2010, nr 5.

● Hariet Bradley, Płeć, Wydawnictwo Sic!, Warszawa (s. 26–47).

● Geert Hofstede, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007 (Rozdz. 2., Rozdz. 4.).

● Joanna Bator, Wizerunek kobiety w reklamie telewizyjnej, Seria: Ekspertyzy, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 1998.

● Steve Craig (red.), Man, Masculinity and Media, Sage, Newbury Park 1992 (tekst: Diane Barthel, When Men Put on Appearances. Advertising and the Social Construction of Masculinity).

● Susan Bordo, The Male Body. A New Look at Man, Farrar, Straus and Giroux, New York 1999 (s. 13–83).

● Lynne Luciano, Looking Good. Male Body in Modern America, Hill and Wang, New York 2002 (s. 169–209).

● Zbyszko Melosik, Tożsamość, ciało i władza, Toruń 1996 (s. 61-95; 217-259).

● Zbyszko Melosik, Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Poznań 2002 (s. 7-62).

● Gert Hofstede (red.), Masculinity and Feminity: The Taboo Dimension of National Cultures, Sage Publications, Thousand Oaks-London-New Delhi 1998 (Rozdz. 5., Rozdz. 12.).

Wykaz literatury uzupełniającej

● Alan Aldridge, Konsumpcja, Sic!, Warszawa 2006.

● Gerald Zaltman, Metafora w marketingu: jak przeniknąć umysły klientów dzięki metaforom głębokim, Rebis, Poznań 2008.

● Gerald Zaltman, Jak myślą klienci: podróż w głąb umysłu rynku, Rebis, Po-znań 2008.

● Gert Hofstede (red.), Masculinity and Feminity: the taboo dimension of na-tional cultures, Sage Publications, Thousand Oaks-London-New Delhi 1998.

● Margaret Mead, Trzy studia. T. 3., Płeć i charakter w trzech społecznościach pierwotnych, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986.

● Claire M. Renzetti, Daniel J. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005 (Rozdz. 1., 3. i 6.).

● Martin Lindstrom, Zakupologia: prawda i kłamstwa o tym, dlaczego kupu-jemy, Znak, Kraków 2009.

● Renata Siemieńska (red.), Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu oraz podręcznikach szkolnych (tekst: Kinga Dziedzic, Wizerunek kobiety i mężczyzny w reklamie telewizyjnej w Polsce i w Wielkiej Brytanii).

● Desmond Morris, Magia ciała, Wydawnictwo Split Tranding, Warszawa 1993.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza studentek i studentów (K_W02, K_W05, K_W06, K_W09):

a) znają podstawowe pojęcia funkcjonujące na styku antropologii kultury i reklamy;

b) mają świadomość w jaki sposób wiedza z obszaru antropologii kultury jest wykorzystywana w marketingu;

c) znają podstawowe strategie reklamowe związane z płcią, seksualnością i obyczajowością wykorzystywane w reklamie.

2. Umiejętności studentek i studentów (K_U01, K_U02, K_U06, K_U19):

a) poprawnie stosują poznaną terminologię i pojęcia;

b) umieją rozpoznawać zastosowane przez marketingowców strategie i kody w reklamie w kontekście społeczno-kulturowym;

c) umieją wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy reklam i kultury.

3. Kompetencje społeczne studentek i studentów (K_K01, K_K03, K_K06):

a) znają zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumieją potrzebę dokształcania się;

b) rozumieją problematykę aksjologiczną i etyczną związaną z oceną reklam powstających w różnych kontekstach społeczno-kulturowych i historycznych;

c) są gotowi do zmiany opinii w świetle dostępnych danych oraz potrafią kompetentnie komunikować się z innymi osobami zajmującymi się badaniem reklamy.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

– zaliczenie (1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2c, 3c)

– dyskusja w trakcie zajęć (1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2c, 3c)

– konsultacje (1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2c, 3a, 3b, 3c)

Metody i kryteria oceniania:

● Przedmiot kończy się zaliczeniem ustnym polegającym na sprawdzeniu w jakim stopniu studentka/student zna i rozumie treści przekazywane na zajęciach oraz treści lektur wymienionych w sylabusie B. Zaliczenie jest też sposobem weryfikacji niektórych efektów kształcenia. Każda osoba losuje jeden zestaw (egzaminator przygotowuje kilka zestawów pytań) zawierający trzy pytania obejmujące zagadnienia z wykładów, a następnie wybiera dwa pytania i na nie odpowiada. Studentka/student podpisuje się w protokole, potwierdzając znajomość uzyskanej oceny. Wymagana jest obecność na zajęciach.

Warto chodzić na wykłady przynajmniej z czterech powodów.

● Po pierwsze, przedmiot składa się tylko z wykładów.

● Po drugie, omawiane zagadnienia analizuję wykorzystując przykłady reklam prasowych, billboardów i spotów telewizyjnych, więc jeśli ktoś nie chodzi na wykłady, to po prostu tego nie zobaczy i może mieć duże problemy na zaliczeniu.

● Po trzecie, literatura w języku polskim jest dosyć skromna, a część publikacji anglojęzycznych, do których odwołuję się na wykładach, nie jest dostępna w białostockich bibliotekach.

● Po czwarte, obecność na wykładach będę brał pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej. Jeśli ktoś nie będzie uczęszczał na zajęcia lub będzie się na nich pojawiał sporadycznie i na zaliczeniu – co jest wielce prawdopodobne – zaprezentuje mierny poziom wiedzy, otrzyma ocenę niedostateczną. Uczęszczanie na wykłady jest niezbędnym warunkiem otrzymania oceny bardzo dobrej z zaliczenia (maksymalnie można mieć jedną nieobecność na wykładach).

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do przedmiotu – 1 godz.

2. Najważniejsze teorie i pojęcia stanowiące ramę teoretyczno-analityczną wykładów – 2 godz.

3. Kategoria kobiecości i role kobiece w reklamie – 2 godz.

4. Kategoria męskości i role męskie w reklamie – 2 godz.

5. Ciało męskie w reklamie– 2 godz.

6. Ciało kobiece w reklamie – 2 godz.

7. Nienormatywne tożsamości seksualne i płciowe w reklamie – 2 godz.

8. Mit, religia i subkultury w reklamie – 2 godz.

Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem prezentacji wizualnych oraz reklam stanowiących materiał analityczny i/lub egzemplifikacje poruszanych problemów, wykład problemowy z elementami dyskusji, wykład informacyjny, konsultacje.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Krzysztof Arcimowicz 25/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)