Literatura: |
Literatura
Studentki/studenci powinni znać i rozumieć treści przekazywane na ćwiczeniach oraz treści pomieszczone w następujących pracach:
⦁ Anna Kozłowska, Oddziaływanie mass mediów, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2006 (Rozdz. 4. Wpływ mass mediów na życie społeczne, s. 117-146).
⦁ David Morley, Przestrzenie domu. Media, mobilność i tożsamość, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2011 (Rozdz. W domu z mediami, s. 104–124).
⦁ Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Media powszechne. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008 (R. 3. Badana zbiorowość i jej stan posiadania, s. 55–62; R. 5. Media na co dzień: radio, gazeta, magazyn, sieć, s. 91–128; R. 13. Męskie/Kobiece: media rodzajowe i konsumpcja, s. 285–325).
⦁ Martin Lister, Jon Dovey, Seth Giddings, Iain Grant, Kieran Kelly, Nowe media. Wprowadzenie, Wydawnictwo UJ, Kraków 2009 (s. 13–22).
⦁ Paul Levinson, Nowe nowe media, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010 (R. 1. Dlaczego nowe nowe media?, s. 11–25).
⦁ Mirosław Filiciak, Michał Danielewicz, Mateusz Halawa, Paweł Mazurek, Agata Nowotny, Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS, Warszawa, styczeń 2010.
Raport dostępny pod adresem: http://www.magdalenaszpunar.com/_dydaktyka/Nowe_media_raport.pdf.
⦁ John Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003 (R 7. Konsumpcja jako zjawisko codziennego życia, s. 111–123).
⦁ Claire M. Renzetti, Daniel J. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 (R. 6. Język i mass media: znaczące płaszczyzny komunikacji, s. 193–233).
⦁ Dominic Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Zysk i S-ka, Poznań (R. Feminizm i kultura popularna [wybrane fragmenty, s. 163–175]).
⦁ Wiesław Godzic (red.), współpraca Aleksandra Drzał-Sierocka, Media masowe. Podręcznik Akademicki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, Warszawa 2010 (teksty: Mirosław Filiciak, Internet – społeczne metamedium; Izabela Szatrawska, Dyskretny urok zakazanego. Tabu w mediach).
⦁ Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Fandom dla początkujących. Częśc I Społeczność i wiedza, Instytut Dziennikarstwa, Mediów i komunikacji Społecznej Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2017: plik pdf (wybrane fragmenty). Książka dostępna w Internecie.
|
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza studentek i studentów (K_W02, K_W03, K_W06, K_W08, KW11):
a) znają podstawowe koncepcje teoretyczne, pojęcia i metody z zakresu antropologii mediów;
b) posiadają wiedzę dotyczącą cech różnych mediów i ich oddziaływania;
c) znają różne praktyki użytkowania mediów.
2. Umiejętności studentek i studentów (K_U01, K_U02, K_U06, K_U11):
a) poprawnie stosują poznaną terminologię i pojęcia;
b) potrafią analizować przekazy medialne;
c) umieją wykorzystać zdobytą na zajęciach wiedzę do krytycznej analizy kultury współczesnej.
3. Kompetencje społeczne studentek i studentów (K_K01, K_K03, K_K06):
a) znają zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumieją potrzebę dokształcania się;
b) rozumieją problematykę aksjologiczną związaną z oceną przekazów medialnych;
c) są gotowi do zmiany opinii w świetle dostępnych danych oraz potrafią kompetentnie komunikować się z innymi osobami zajmującymi się badaniem mediów.
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
– dyskusja w trakcie zajęć (1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2c, 3c);
– prezentacje zaliczeniowe (1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2c, 3b, 3c);
– konsultacje (1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2c, 3a, 3b, 3c).
|
Metody i kryteria oceniania: |
● Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę.
● Na zajęciach obowiązuje system punktowy: można otrzymać 1 punkt za każdą pełną obecność na ćwiczeniach oraz maksymalnie dodatkowe 3 punkty za aktywność na zajęciach. Dodatkowo można zyskać do 6 punktów za przygotowanie referatu oraz do 2 punktów za zrealizowanie zadania dodatkowego. Mówienie na temat i odwoływanie się do przeczytanych lektur na pewno zostanie docenione.
● Ostatnie zajęcia będą przeznaczone na prezentacje – można otrzymać maksymalnie 10 punktów.
● Aby uzyskać ocenę bardzo dobrą z ćwiczeń, trzeba uzbierać co najmniej 90% punktów z całej puli, na ocenę dostateczną wystarczy 50%. Osoby, które zdobędą mniej niż 50% punktów, żeby zaliczyć konwersatoria będą musiały odpowiadać z całości materiału omawianego na ćwiczeniach.
● Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione na zajęciach. Należy jednak wziąć pod uwagę to, że nieobecność na zajęciach oznacza brak punktów i w związku z tym mniejsze szanse na ocenę bardzo dobrą, dobrą lub dostateczną. Każdą nieobecność powyżej limitu należy zaliczyć na moich konsultacjach, najpóźniej dwa tygodnie od jej wystąpienia (Wydział PiP UwB, Zakład Kulturoznawstwa, pok. 1.23). Ponad 50% nieobecności nieusprawiedliwionych na zajęciach skutkuje niezaliczeniem ćwiczeń.
|