Media w Polsce 0400-KS1-2MWP
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Literatura: |
Literatura Studentki/studenci powinni znać i rozumieć treści przekazywane na wykładach oraz treści pomieszczone w następujących publikacjach: ● Bogusława Dobek-Ostrowska (red.), Media masowe na świecie. Modele systemów medialnych ich dynamika rozwojowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007 (tekst: Bogusława Dobek-Ostrowska, Współczesne systemy medialne: zewnętrzne ograniczenia rozwoju, s. 15–60). ● Daniel Halin, Paolo Mancini, Trzy systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007 (wybrane fragmenty). ● Krzysztof Stępnik, Maciej Rajewski (red.), Komunikowanie się Polaków w latach 1944–1989, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2011 (teksty: Mariusz Mazur, Strategie i techniki komunikacyjne w Polsce Ludowej 1944–1956; Joanna Jaroszyk-Pawlukiewicz, Między lewicowym a prawicowym autorytaryzmem: instytucja cenzury w PRL i frankistowskiej Hiszpanii). ● Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Media powszechne. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008 (rozdział 1. Polacy na semiotycznym poligonie, s. 27–38: Podrozdziały: Fascynacja popkulturą Zachodu; Media w PRL – spojrzenie od strony nadawcy; Media w PRL – Spojrzenie od strony odbiorcy; Między PRL a wolnym rynkiem; rozdział. 9. Serwisy informacyjne i infotainment: Podrozdział: Serwisy informacyjne w telewizji PRL, s. 169–173). ● Iwona Hofman, Danuta Kępa-Figura (red.), Współczesne media. Status, aksjologia, funkcjonowanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009 (tekst: Janusz W. Adamowski, Przeobrażenia rynku medialnego w Polsce przełomu tysiąclecia. Refleksje uważnego obserwatora). ● Karol Jakubowicz, Media publiczne. Początek końca czy nowy początek, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007 (wybrane fragmenty). ● Karol Jakubowicz, Unia Europejska a media. Między kulturą a gospodarką, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010 (wybrane fragmenty). ● Walery Pisarek, Wstęp do nauki o komunikowaniu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 (podrozdziały: Kryteria klasyfikacji prasy drukowanej; Typologia gazet; Typologia czasopism). ● Marek Sokołowski (red.), Transformacja polskiego systemu medialnego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010 (teksty: Jolanta Kępa-Mętrak, Prasa lokalna – jaka była, jest i będzie? Oczekiwania i... rozczarowania, s. 133–155; Michał Kaczmarczyk, Nowe technologie w „starych” mediach. Kilka uwag o transformacji technologicznej prasy po 1989 roku, s. 193–220; Paulina Olechowska, Kolportaż na polskim rynku prasy po 1989 roku, s. 221–241; Anita Uchańska, Konkurencja na polskim rynku prasowym na przykładzie Axel Springer Polska w latach 2000–2010). ● Grażyna Stachyra, Elżbieta Pawlak-Hejno (red.), Radio i społeczeństwo, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2011 (teksty: Mirosława Wielopolska-Szymura, Program III Polskiego Radia - poszukiwanie nowej formuły programowej; Jagoda Bloch, Jacek Wasilewski, Rola serwisów informacyjnych w tworzeniu wspólnoty z odbiorcą; Katarzyna Plewka, Współczesna publicystyka polityczna w radiu publicznym i komercyjnym – analiza porównawcza; Karolina Burno, Przegląd prasy w Programie III Polskiego Radia; Agnieszka Garcarek, Informacja w radiu komercyjnym na przykładzie „Faktów” RMF FM). ● Wiesław Godzic, Aleksandra Drzał-Sierocka, Sytuacja polskich mediów audiowizualnych w latach 1989 – 2008. Raport. ● Stanisław Michalczyk, Media lokalne w systemie komunikowania. Współczesne tendencje i uwarunkowania rozwojowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000 (wybrane fragmenty). ● Ryszard Kowalczyk, Wczoraj i dziś prasy lokalnej w Polsce, Agencja „eSeM” Poznań 2002 (wybrane fragmenty). ● Katarzyna Pokorna-Ignatowicz, Stanisław Michalczyk (red.), Media lokalne i dziennikarstwo, Krakowska Akademia im. Frycza Modrzewskiego, Kraków 2010 (tekst: Stanisław Michalczyk, Obszary badawcze w komunikowaniu lokalnym; Katarzyna Dojwa, Pomiędzy „misją” a „rynkiem”. Próba analizy prasy lokalnej dla społeczności lokalnej). ● Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Media powszechne. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008 (rozdział 10. Tabloidy i tabloidyzacja). ● Tomasz Mielczarek, Monopol, pluralizm, koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989-2006, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007 (wybrane fragmenty). ● Aleksandra Seklecka, Polityka – media – manipulacja medialna. Przypadek polski po 1989 roku, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011 (podrozdziały: Wewnętrzne regulacje prawne, s. 66–80; Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – element ładu medialnego, s. 89 – 91; System medialny jako wynik zabiegów legislacyjnych ustawodawcy, s. 91–109). ● Irena Kamińska-Szmaj, Tomasz Piekota, Marcin Poprawa (red.), Ideologie w słowach i obrazach, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2008 (Michael Fleischer, Ideologia – jej funkcje komunikacyjne i kognitywne). |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza studentek i studentów (K_W02, K_W03, K_W07, K_W09, K_W11): a) mają wiedzę dotyczącą systemu medialnego w Polsce i jego przemian oraz różnic między nim i innymi systemami medialnymi; b) znają czynniki wpływające an kształt polskiego systemu medialnego i jego przemiany; c) znają podstawowe pojęcia dotyczące systemu medialnego oraz praktyki użytkowania mass mediów. 2. Umiejętności studentek i studentów (K_U06, K_U08, K_U09, K_U11, K_U017): a) poprawnie stosują poznaną terminologię i pojęcia; b) potrafią analizować system medialny i jego poszczególne elementy; c) umieją wykorzystać zdobytą na zajęciach wiedzę do krytycznej analizy kultury współczesnej. 3. Kompetencje społeczne studentek i studentów (K_K01, K_K03, K_K06): a) znają zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumieją potrzebę dokształcania się; b) rozumieją problematykę aksjologiczną związaną z oceną funkcjonowania mediów i różnych przekazów medialnych; c) są gotowi do zmiany opinii w świetle dostępnych danych oraz potrafią kompetentnie komunikować się z innymi osobami zajmującymi się badaniem mediów i kultury. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: – egzamin (1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2c, 3c) – dyskusja w trakcie zajęć (1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2c, 3c) – konsultacje (1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2c, 3a, 3b, 3c) |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym polegającym na sprawdzeniu w jakim stopniu studentka/student zna i rozumie treści przekazywane na zajęciach oraz treści lektur wymienionych w sylabusie B. Egzamin jest też sposobem weryfikacji niektórych efektów kształcenia. Egzamin pisemny składa się z dwóch części: 1) testu zawierającego głównie pytania zamknięte jednokrotnego wyboru, 2) pytania opisowego (student/studentka wybiera jedno pytanie z dwóch i pisze mini esej) Obecność na wykładach nie jest obowiązkowa, ale będę ją kontrolować. Warto chodzić na wykłady przynajmniej z czterech powodów. ● Po pierwsze, osoby, które systematycznie uczęszczają na wykłady i uważnie notują przekazywane treści, na ogół nie mają problemu z uzyskaniem pozytywnej oceny z egzaminu. ● Po drugie, analizując poszczególne zagadnienia, wszędzie gdzie jest to możliwie, staram się wesprzeć ową analizę konkretnymi przykładami i tego będę wymagał na egzaminie. ● Po trzecie, osoby niechodzące na wykłady lub mające więcej nieobecności niż obecności, w przypadku znalezienia się na granicy pomiędzy oceną niedostateczną i dostateczną, nie otrzymają oceny pozytywnej z egzaminu. ● Po czwarte, uczęszczanie na wykłady jest niezbędnym warunkiem otrzymania oceny bardzo dobrej z egzaminu (maksymalnie można mieć trzy nieobecności na wykładach). |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do przedmiotu i kwestie organizacyjne – 2 godz. 2. System medialny – 2 godz. 3. Modele systemów medialnych – 2 godz. 4. Media w Polsce przed 1989 rokiem – 2 godz. 5. Uwarunkowania i konsekwencje transformacji mediów w Polsce po 1989 roku – 2 godz. 6. Prasa w Polsce po 1989 roku – 2 godz. 7. Radio w Polsce po 1989 roku – 2 godz. 8. Telewizja w Polsce po 1989 roku – 2 godz. 9. Nowe media w Polsce po 1989 roku – 2 godz. 10. Regionalne i lokalne środki przekazu – 2 godz. 11. Komercjalizacja i tabloidyzacja mediów – 2 godz. 12. Koncerny medialne jako przykład koncentracji kapitału – 2 godz. 13. Regulacje prawne w zakresie mediów w Polsce i rola Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – 2 godz. 14. Ideologiczne aspekty funkcjonowania mediów oraz ideologie w przekazach medialnych – 2 godz. 15. Badania dotyczące mediów, obcowania z mediami i recepcji przekazów medialnych – 2 godz. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład z wykorzystaniem prezentacji wizualnych oraz przekazów medialnych stanowiących materiał analityczny i/lub egzemplifikacje poruszanych problemów, wykład problemowy z elementami dyskusji, wykład informacyjny, konsultacje. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Krzysztof Arcimowicz | 12/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.