Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia w resocjalizacji 0800-ZKN2-2HDP
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 8
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Rejzner A. Szczepaniak P., Terapia w resocjalizacji, cz. I i II, Warszawa 2009.

Bartkowicz Z., Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin 2001

Czabała Cz. J., Czynniki leczące w psychoterapii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Prochaska J., Norcross J., Systemy Psychoterapeutyczne, Warszawa 2006

Głowik T. (red.) Oddziaływania terapeutyczne i penitencjarne, Warszawa 2010.

Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2009;

Literatura uzupełniająca:

Dąbrowska-Jabłońska I. (red), Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2006

Geldard K., Geldard D., Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, Gdańsk 2005

Ganczarska M. (red), Socjoterapia wychowanków pogotowia opiekuńczego, Opole 2008

Kendall P. (red), Terapia dzieci i młodzieży, Kraków 2010 Konieczny E., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2004

Berg I. K., De Jong P., Rozmowy o rozwiązaniach, Kraków 2007.

Miller W. R., Wzmacnianie motywacji do zmiany w terapii nadużywania substancji, Warszawa 2009.

Szczepkowski J., Terapia młodzieży z problemem narkotykowym. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, Toruń 2007.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student umie posługiwać się wiedzą z zakresu różnych teorii resocjalizacji (zwłaszcza z zakresu psychopatologii) oraz wykorzystywać ją do projektowania oddziaływań resocjalizacyjnych

Potrafi opisać podstawowe pojęcia i wybrane nurty terapii oraz ich zastosowanie w leczeniu zaburzeń i problemów.

Student zna terapeutyczne formy wspomagania procesu resocjalizacji.

Umiejętności

Wykorzystuje zdobytą wiedzę do projektowania planu oddziaływań w procesie resocjalizacji.

Potrafi wyjaśnić specyfikę oddziaływań terapeutycznych w procesie resocjalizacji .

Student potrafi uzasadnić konieczność stosowania terapii w resocjalizacji i przyporządkować formy terapii (socjoterapii i psychoedukacji) do zaburzeń zachowania i osobowości.

Kompetencje społeczne

Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności terapeutycznych, rozumie konieczność ciągłego doskonalenia swoich kompetencji w tym zakresie.

Student potrafi oszacować poziom posiadanej wiedzy i podjąć działania zmierzające do rozwoju osobistego i posiadanego warsztatu pracy.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria zaliczenia:

Obecność i aktywność na zajęciach

Ocena realizacji prezentacji – wybrane przykłady oddziaływań terapeutycznych w procesie resocjalizacji.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena prezentacji oraz minimum 90 % uczestnictwa w zajęciach. Nieobecności nieusprawiedliwione wymagają zliczenia w ramach konsultacji.

Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu - 1

51% punktów uzyskanych przez studenta z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu.

Zakres tematów:

1. Psychoterapia – cele, formy, rodzaje .Kierunki i formy terapii w procesie resocjalizacji.

2. Analiza podejścia psychodynamicznego, behawioralnego, poznawczego i humanistyczno-egzystencjonalnego w psychoterapii.

3. Cele psychoterapii (terapii) w resocjalizacji i możliwości ich realizacji.

4. Metody twórczej resocjalizacji.

5. Terapia skoncentrowana na rozwiązaniu w uaktywnianiu potencjałów osobistych jednostki.

6. Wybrane procedury terapeutyczne stosowane w resocjalizacji.

7. Socjoterapia w procesie resocjalizacji.

8. Analiza wybranych programów terapeutycznych realizowanych w izolacji penitencjarnej i innych placówkach resocjalizacyjnych.

9. Terapia uzależnień w procesie resocjalizacji.

10. Metody i techniki terapii pedagogicznej.

11. Kulturoterapia (aroterapia) i jej możliwości wykorzystania w resocjalizacji.

12. Drama i psychodrama. Techniki i strategie korekcyjne.

13. Rodzina jako system. Podstawowe techniki pracy w podejściu systemowym.

14. Etyka i postawa terapeutyczna w resocjalizacji.

Metody dydaktyczne:

Praca w grupach, dyskusja, warsztaty i treningi grupowe, prezentacje, metoda sytuacyjna, quiz, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis, pokaz.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
6 (brak danych), (sala nieznana)
Piotr Chlebowski 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)