Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika przedszkolna 0800-PIWN1-2PPR
Wykład (WYK) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

Karbowniczek J., Kwaśniewska, M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011.

Parczewska T. (red.), Przestrzenie dziecka i dzieciństwa. Wielość perspektyw i znaczeń, Lublin 2015.

Pujer K. (red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Wybrane problemy, Wrocław 2016.

Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006.

Obowiązująca Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego

Literatura uzupełniająca:

Falkiewicz – Szult, M., Przemoc symboliczna w przedszkolu, Kraków 2006.

Lubowiecka, J., Suświłło, M., Wybrane problemy wczesnej edukacji, cz. I. Adaptacja w przedszkolu, Olsztyn 1997.

Efekty uczenia się:

1 Zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych- K_01: egzamin

2. Ma elementarną, uporządkowana wiedzę na temat pedagogiki przedszkolnej jako subdyscypliny pedagogiki, obejmującą terminologię i teorię - K_W13: egzamin

3. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej w celu zanalizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań - K_U02: egzamin

4. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii - K_U04: egzamin

5. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej - K_K04: dyskusja dydaktyczna

6. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własna i cudza pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki - K_K05: dyskusja dydaktyczna

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny: forma pytań - opisowe, problemowe, zadania pisemne otwarte (krótkiej odpowiedzi)

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest 98% obecność na wykładach.

Zaliczenie egzaminu:

Zaliczenie na ocenę. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej (od 51% pkt. możliwych do uzyskania)

Formy pomiaru/oceny pracy studenta: ocena pracy egzaminacyjnej z zastosowaniem skali ocen od niedostateczny do bardzo dobry.

Zakres tematów:

Pedagogika przedszkolna jako subdyscyplina nauk pedagogicznych, dorobek badawczy dyscypliny, formy realizacji edukacji przedszkolnej w Polsce, strategie nauczania wspierające rozwój dziecka, organizacyjne formy pracy z dzieckiem, adaptacja dzieci do warunków instytucjonalnych/adaptacja instytucji do dziecka, współdziałanie z rodzicami, wykorzystywanie potencjału środowiska lokalnego w procesie wspierania rozwoju dziecka.

Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja dydaktyczna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Elżbieta Jaszczyszyn 77/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)