Literatura: |
Literatura podstawowa:
Karbowniczek J., Kwaśniewska, M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011.
Parczewska T. (red.), Przestrzenie dziecka i dzieciństwa. Wielość perspektyw i znaczeń, Lublin 2015.
Pujer K. (red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Wybrane problemy, Wrocław 2016.
Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006.
Obowiązująca Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego
Literatura uzupełniająca:
Falkiewicz – Szult, M., Przemoc symboliczna w przedszkolu, Kraków 2006.
Lubowiecka, J., Suświłło, M., Wybrane problemy wczesnej edukacji, cz. I. Adaptacja w przedszkolu, Olsztyn 1997.
|
Efekty uczenia się: |
1 Zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych- K_01: egzamin
2. Ma elementarną, uporządkowana wiedzę na temat pedagogiki przedszkolnej jako subdyscypliny pedagogiki, obejmującą terminologię i teorię - K_W13: egzamin
3. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej w celu zanalizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań - K_U02: egzamin
4. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii - K_U04: egzamin
5. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej - K_K04: dyskusja dydaktyczna
6. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własna i cudza pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki - K_K05: dyskusja dydaktyczna
|
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny: forma pytań - opisowe, problemowe, zadania pisemne otwarte (krótkiej odpowiedzi)
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest 98% obecność na wykładach.
Zaliczenie egzaminu:
Zaliczenie na ocenę. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej (od 51% pkt. możliwych do uzyskania)
Formy pomiaru/oceny pracy studenta: ocena pracy egzaminacyjnej z zastosowaniem skali ocen od niedostateczny do bardzo dobry.
|
Zakres tematów: |
Pedagogika przedszkolna jako subdyscyplina nauk pedagogicznych, dorobek badawczy dyscypliny, formy realizacji edukacji przedszkolnej w Polsce, strategie nauczania wspierające rozwój dziecka, organizacyjne formy pracy z dzieckiem, adaptacja dzieci do warunków instytucjonalnych/adaptacja instytucji do dziecka, współdziałanie z rodzicami, wykorzystywanie potencjału środowiska lokalnego w procesie wspierania rozwoju dziecka.
|