Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kryminologia 0800-ZN1-2GOH
Wykład (WYK) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 18
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

J. Błachut, A. Gaberle, K. Krajewski, Kryminologia, Gdańsk 2004.

B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2009.

M. Iwański, A. Papierz, M. Stożek, K. Bułat, P. Czarniak, A. Gorzelak, K. Grabowski, M. Grzyb, P. Jakubek, J. Jodłowski, M. Małek, S. Młodawska-Mąsior, Kryminologia. Repetytorium, Wolters Kluwer Polska - LEX, Warszawa 2012.

M. Kuć, Kryminologia, Warszawa 2013.

I. Pospiszyl, Patologie społeczne, Warszawa 2012.

S. Kozak, Patologie wśród dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka, Warszawa 2007.

E. Łuczak, Przemiany w rozwoju zjawiska narkomanii, Pułtusk 2004.

M. Jarosz, Samobójstwo. Ucieczka przegranych, Warszawa 2004.

M. Jędrzejko (red.), Prostytucja jako problem społeczny, moralny i zdrowotny, Pułtusk 2006.

Literatura uzupełniająca

E. Pływaczewski (red.), Przestępczość zorganizowana, Warszawa 2011.

L. Paprzycki, Z. Rau (red.), Praktyczne elementy zwalczania przestępczości zorganizowanej i terroryzmu, Warszawa 2009.

A. Siemaszko (red.), Geografia występku i strachu, Warszawa 2008.

A. Siemaszko, B. Gruszczyńska, M. Marczewski, Atlas przestępczości 4, Warszawa 2009.

Z. Rau, Przestępczość zorganizowana w Polsce i jej zwalczanie, Kraków 2002.

J. Stanik (red.), Psychospołeczne uwarunkowania i mechanizmy kryminogenezy a zachowania paraprzestępcze i przestępcze, Warszawa 2007.

R. Gardian, Zjawisko sponsoringu jako forma prostytucji kobiecej, Kraków 2007.

L. Cierpiałkowska (red.), Oblicza współczesnych uzależnień, Poznań 2006.

Efekty uczenia się:

Student:

- posiada elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach w kontekście zachowań przestępczych,

- ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, w tym jako źródłach zachowań przestępczych,

- potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań jako mogących służyć zapobieganiu przestępczości,

- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej, w tym do przeciwdziałania przestępczości,

- docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych, w tym zapobiegania przestępczości,

- ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym,

- jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych,

- wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki wykorzystywanej do diagnozy i profilaktyki kryminologicznej

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładu: egzamin pisemny.

Zakres tematów:

1. Przedmiot kryminologii. Pojęcie i działy kryminologii. Przestępczość, przestępstwo, przestępca i ofiara jako przedmioty badań kryminologicznych. Kryminologia a inne dyscypliny nauki. Charakter kryminologii.

2. Charakterystyka przestępczości w Polsce. Źródła informacji o przestępczości. Obraz polskiej przestępczości i charakterystyka sprawców przestępstw. Czynniki utrudniające zwalczanie przestępczości w Polsce.

3. Związki patologii społecznych z przestępczością. Alkoholizm. Narkomania. Prostytucja. Samobójstwo. Przemoc.

4. Etiologia i determinanty przestępczości - cz. I: Wpływ zjawisk i procesów społecznoekonomicznych na przestępczość. Rola rodziny, szkoły, środowiska pracy w genezie zachowań przestępczych.

5. Etiologia i determinanty przestępczości - cz. II: Rola religii w genezie przestępczości.

Choroby i zaburzenia psychiczne a zachowania przestępcze. Rola ofiary w genezie przestępstwa.

6. Zapobieganie przestępczości. Rola państwa i społeczeństwa. Pojęcie profilaktyki kryminologicznej, kryminalistycznej, penitencjarnej. Społeczne formy działalności profilaktycznej. Rola massmediów w zapobieganiu przestępczości. Państwowy system zapobiegania przestępczości.

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Diana Dajnowicz-Piesiecka 22/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)