Diagnoza potrzeb socjalnych 0800-SN1-2ACD
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 8 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: *E.Jarosz, E.Wysocka: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006 *M. Guzik-Tkacz: Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Żak 2011 *D. Field: Osobowości rodzinne, Oficyna wydawnicza „Logos”, Warszawa, 1996 *D. Field: Osobowości małżeńskie, Oficyna Wydawnicza, „Logos”, Warszawa, 1997 *T.Pilch, I.Jarosz: Pedagogika społeczna. Żak. Warszawa 1995 *Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o Pomocy Społecznej, (Dz. U. 2004 Nr 69 poz. 593, art. 2 i 3) *Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 kwietnia 2005 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego *D.Lalak, T.Pilch(red.):Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 1999 *S.Kawula, Z.Dąbrowski, M.Gałaś: Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych i kulturalnych środowiska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 1980 *L.Zienkowski: Poziom życia. Metody mierzenia i oceny, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1979 *T.Pilch (red.):Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa 2003 *H.Stierlin, I.Rucker-Embden, N.Wetzel, M.Wirsching: Pierwszy wywiad z rodziną, GWP, Gdańsk 1999 *T.Szustrowa (red.):Swobodne techniki diagnostyczne, Warszawa 1987 *E.Jarosz: Kompetencje diagnostyczne w pracy socjalnej- szkic do problemów diagnozy rodziny (w:) Praca socjalna w organizacjach pozarządowych: z problemów działania i kształcenia, (red.) B.Kromolicka, Toruń 2005 *A.Podgórecki: Charakterystyka nauk praktycznych, PWN, Warszawa 1962 *S.Ziemski: Problemy dobrej diagnozy, Wiedza Powszechna, Warszawa 1973 *G.Gajewska: Problemy- dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem, Wydawnictwo Wyższej Szkoły im. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze, Zielona Góra 1997 *Z.Dąbrowski: Teoretyczne podstawy opieki i wychowania przez opiekę, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Olsztyn 1998 *J.Nikitorowicz: Diagnostyka i metodyka w dialogu wspierającym ludzką egzystencję (w:) Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu, red. J.Nikitorowicz, K.Sawicki, T.Bajkowski, Olecko 2003 *M.Hammersley, P.Atkins: Metody badań terenowych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, *W.Sztander: Poza kontrolą, PARPA, Warszawa 1993 Literatura uzupełniająca: *E.Marynowicz-Hetka, J.Piekarski: Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów i przykładów projektów działania. BPS. Katowice 1998 *K.Wódź: Praca socjalna w miejscu zamieszkania, Katowice 1998 *K.Obuchowski: Psychologia dążeń ludzkich, PWN, Warszawa 1983 *K.Sujak-Lesz, Z.Kuklińska: Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna, Wydawnictwo Centralnego Ośrodka Kształcenia Nauczycieli, Warszawa 2002 *M.Deptuła: Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Bydgoszcz 2004 *M.Deptuła (red.): Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2006 *K.Marzec-Holka: Wybrane zagadnienia diagnostyki pedagogicznej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1990 *H.Sęk: Metody projekcyjne, Poznań 1984 *E.Babbie: Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004 *M.Karwowska- Struczyk, W.Hajnicz: Obserwacja w poznaniu dziecka, WSiP, Warszawa 1998 *M.Król-Fijewska, Tam i stamtąd, IPZiT, Warszawa 1991 *A.Sołbut: Rola środowiska lokalnego we wspomaganiu i promowaniu konstruktywnego wychowania dzieci w rodzinach pracujących i bezrobotnych opiekunów (w:)Równowaga praca- życie- rodzina pod red. C.Sadowskiej-Snarskiej. Białystok 2008 *A.Sołbut: Local community actions for children and families excluded socially- within the confines of social cohesion. (in:)A better tomorrow edited by: E.Aciene, S.Maciulskyte, R.Andrienkiene, Klaipeda 2009 *A.Sołbut, Działania środowiska lokalnego w kontekście potrzeb i problemów rodziny ryzyka (na przykładzie działalności świetlicy socjoterapeutycznej), (w:)Pedagogika rodziny – in statu nascendi czy uznana subdyscyplina? red. A.Ładyżyński, Wrocław 2012 |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: -Ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach/ K_W07/ -Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących/ K_W10/ Umiejętności: -Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społ., analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności ped./ K_U01/ Kompetencje społeczne: - Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie / K_K07/ |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagany jest udział studenta w wykładach. Zaliczenie przedmiotu nastąpi na podstawie takich elementów składowych jak: obecność na wykładach, ocena z ćwiczeń, ocena z egzaminu-testu. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń. Możliwy jest regularny kontakt z nauczycielem na konsultacjach oraz korespondencja mailowa. |
||
Zakres tematów: |
1.Diagnoza w pracy socjalnej: -Wyjaśnienie zagadnień: m.in diagnoza pełna, rozwinięta, diagnoza pozytywna rodziny, holistyczne ujęcie diagnozy rodziny, podejście jakościowe i ilościowe , diagnoza stanu, diagnoza efektów, etyczne postępowanie a diagnozowanie -Proces postępowania diagnostycznego według S.Ziemskiego. -Postępowanie diagnostyczne według A.Podgóreckiego. -Od diagnozy do metodycznego postępowania. 2.Wybrane klasyfikacje potrzeb: -teoria hierarchii potrzeb Abrahama Maslowa, -potrzeby psychiczne według koncepcji Henrego A. Murraya, -klasyfikacja potrzeb opiekuńczych, -czynniki potrzeb opiekuńczych 3.Fundamentalne pojęcia obowiązujące przy diagnozowaniu potrzeb socjalnych: -m.in. budżet domowy, minimum egzystencji, poziom życia, minimum socjalne, -potrzeba ludzka, potrzeba opiekuńcza -diagnoza, diagnostyka -opieka, wsparcie, pomoc społeczna -PKB, PNB, HDI, miernik dobrobytu społecznego, ubóstwo 4.Systemowe ujęcie rodziny: -Podsystemy: rodzice – małżeństwo, dzieci- rodzeństwo -Cykl życia rodziny według Evelyn Duvall (para małżeńska bez dzieci, para z małym dzieckiem, rodzina z dzieckiem w okresie przedszkolnym, rodzina z dzieckiem w okresie szkolnym, rodzina z nastolatkami, rodzina z dzieckiem opuszczającym dom, „puste gniazdo”, rodzice w wieku średnim, wycofujący się z aktywności, przejście na emeryturę, starzenie się rodziców -Cechy, które pomagają w ocenie małżeństwa (ujęcie Davida Fielda): wspólnie spędzany czas ,akcent duchowy, zdolności negocjacyjne, dojrzałość, zabawa i humor, intymność, oddanie -Typy osobowości małżeńskich. Małżeństwo aktywno – pasywne Małżeństwo aktywno – przeciwstawne Małżeństwo opiekuńczo – bezradne Małżeństwo macho Małżeństwo infantylne Małżeństwo pozorne Małżeństwo aktywno - aktywne -Osobowości rodzinne w.g. D.Field: Rodzina związków Rodzina władzy Rodzina opiekuńcza Rodzina chaotyczna Rodzina nadmiernie uzależniona -Dziecko a zaistniała sytuacja rodzinna: Dziecko odpowiedzialne Dziecko samotnik Dziecko Rambo Manipulujące dziecko Dziecko konformistyczne Dziecko niedostosowane 5. Alkoholizm w rodzinie a pomoc socjalna. 6.Przemoc w rodzinie. 7. Sposoby poznania diagnostycznego. Jak właściwe obserwować, prowadzić rozmowę i wywiad środowiskowy, analizować dokumenty i wytwory działania? 8. Wybrane koncepcje i środki diagnozy rodziny. Strategie diagnozowania rodziny. Środki diagnozy wybranych cech rodziny- przegląd narzędzi. Diagnoza niektórych problemów funkcjonowania rodziny- przemoc i zaniedbywanie dzieci. 9.Metoda grupowa w pracy socjalnej: rozwojowo- wychowawcza, rewalidacyjna, psychoterapeutyczna. Proces grupowy i niektóre techniki jego usprawniania. Metoda grupowa: od pracy kulturalno-społecznej do psychoterapii i z powrotem. 10.Warsztat pracy pracownika socjalnego/asystenta rodziny- cienie i blaski. Współpraca pracownika socjalnego z innymi podmiotami wspierającymi rodzinę. |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład aktywizujący, dyskusja, burza mózgów |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda sobota, 12:45 - 16:15,
sala A113 |
Agnieszka Sołbut | 22/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.