Podstawy metodologii badań społecznych 0800-SN1-2GPG
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 7 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
- Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008. - Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010. - Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia, Białystok 2001. - Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2012. - Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001, - Sztumski J., Wstęp do metodologii badań społecznych, Katowice 2010. - Zimny Z. M., Metodologia badań społecznych, Częstochowa 2000. |
||
Efekty uczenia się: |
1- ma elementarną wiedzę o miejscu pracy socjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; K_W02. 2 - wyjaśnia znaczenie podstawowych terminów metodologicznych w naukach społecznych (sposób weryfikacji: egzamin pisemny); K_W01. 3 - Wymienia i charakteryzuje elementy projektu badawczego w badaniach ilościowych (sposób weryfikacji: egzamin pisemny); K_U08. 4 – Wymienia i opisuje podstawowe cechy badań ilościowych i jakościowych w naukach społecznych (sposób weryfikacji: egzamin pisemny); K_U08. 5 – ma przekonanie o wadze profesjonalnego podejścia do swoich obowiązków; poszukuje optymalnych rozwiązań i postępuje zgodnie z zasadami etyki badacza (sposób weryfikacji: egzamin pisemny); K_K03 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne - pytania problemowe i otwarte. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest 100% frekwencja. Progiem zaliczenia jest uzyskanie 50% ogółu wszystkich punktów testu. |
||
Zakres tematów: |
1. Etapy postępowania w badaniach naukowych. Pojęcie, rodzaje i właściwości problemów i hipotez badawczych, zmiennych i wskaźników. Formułowanie przykładów. Uszczegółowianie zmiennych i wskaźników. Warsztat naukowy badacza – ćwiczenie z budowy przypisu bibliograficznego. 2. Analiza struktury pracy dyplomowej. Sposoby opracowania materiału badawczego – ćwiczenia praktyczne (graficzna prezentacja danych), analiza i interpretacja przykładowych wyników badań. 3. Charakterystyka wybranych metod, technik i narzędzi badawczych. Konstruowanie wybranych narzędzi badawczych. 4. Ewaluacja treści przedmiotu. |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody słowne (pogadanka, dyskusja, praca z tekstem); metody praktyczne (metoda ćwiczebna); metody oglądowe (pokaz, obserwacja). |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda sobota, 15:30 - 17:00,
sala A113 |
Katarzyna Borawska-Kalbarczyk | 22/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.