Psychopedagogiczne podstawy edukacji dziecka 0800-PIWS1-2AIY
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Płóciennik E., 2016, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i w szkole podstawowej, Łódź, Wyd. UŁ. Klus-Stańska- D., 2010, Behawioryzm versus konstruktywizm: opozycyjne źródła koncepcji programowych, [w:] Nauczycielskie zmagania z podstawą programową, red. A. Dereń, J. Tersa, T., Sadoń-Osowiecka, Kartuzy. Łukaszewicz R., 1994, Edukacja z wyobraźnią, czyli jak podróżować bez map, Wrocław. Bauman T., 2005, Aktywizowanie uczenia się jako obiecująca perspektywa w myśleniu nauczycieli, Problemy Wczesnej Edukacji, nr 1. Brzezińska A., 1994, Czym może być aktywne uczestnictwo ucznia i nauczyciela? [w]: G. Lutomski (red.): Uczyć inaczej, Poznań. Bałachowicz J., 2009, Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Warszawa. Uszyńska-Jarmoc J., Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., red., 2013, Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków-Białystok. Miłek K., 2015, Zabawa jako obszar poznawania dziecka, [w:] red. Guz S., Centner-Guz M., Zwierzchowska I., W trosce o rozwój i wczesną edukację dziecka, s.. 219-228. |
||
Efekty uczenia się: |
1. Posiada uporządkowaną wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat współczesnych koncepcji promujących aktywność własną dziecka, autonomiczne uczenie się, motywację wewnętrzną i poczucie podmiotowości. K_W04, K_W09 2. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii rozwoju człowieka i pedagogiki ogólnej w celu analizy i interpretacji problemów wspierania dziecka w rozwoju. K_U02, K_U10 3. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę o tworzeniu psychopedagogicznych podstaw do uczenia się i rozwoju dziecka i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii. K_U14, K_U04 4. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne zgodnie z najnowszą wiedzą K_K08 5. Odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych i osobistego rozwoju w roli nauczyciela K_K02 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryterium oceny: obecność na zajęciach, aktywność, wynik kolokwium, wynik 2 prac pisemnych Dopuszczalna nieobecność na jednych dwugodzinnych ćwiczeniach (każda następna nieobecność wymaga udokumentowanego usprawiedliwienia lekarskiego) i zaliczenia ustnego. |
||
Zakres tematów: |
1. Aktywność jako podstawowy warunek rozwoju i uczenia się dziecka – analiza projektów pracy z dziećmi w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej. Klasyfikacje możliwych rodzajów aktywności edukacyjnej dziecka w przedszkolu i w szkole – analiza scenariuszy pracy z dziećmi; projektowanie pracy z dziećmi – 2 godz. 2. Uczenie się dziecka według L. S. Wygotskiego, strefa najbliższego i aktualnego rozwoju dziecka, rodzaje wiedzy i rodzaje uczenia się – Analiza scenariuszy zadań edukacyjnych – 2 godz. 3. Uczenie się dziecka a typy sytuacji edukacyjnych oraz rodzaje modeli interakcji społecznych - Projektowanie zadań uruchamiających różne rodzaje uczenia się w przedszkolu i w szkole – projekt do wykonania poza zajęciami na uczelni. 4. Metody organizowania uczenia się dziecka – teoria a praktyka edukacyjna. Analiza:1) Cele i zadania edukacji elementarnej a cele uczenia się - analiza projektów pracy z dziećmi w przedszkolu i w szkole, 2) Organizacja procesu uczenia się dziecka w praktyce edukacyjnej przedszkola i szkoły – projektowanie i analiza rozwiązań praktycznych - metoda inicjowania zabaw spontanicznych – 3 godz.; - metoda projektowania okazji edukacyjnych – 2 godz.; - metoda projektów – 2 godz/; - metoda stawianych zadań – 3 godz. 5. Kolokwium – 1 godz. (tematyka do samodzielnego opracowania: 1) Podmiotowość w edukacji dziecka – warunki realizacji w praktyce edukacyjnej. 2) Kompetencje kluczowe – stan i sposoby realizacji. |
||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, prace pisemne, analiza dokumentów |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi czwartek (parzyste), 12:00 - 13:30,
sala A203 |
Janina Uszyńska-Jarmoc | 24/ |
szczegóły![]() |
2 |
co druga środa (nieparzyste), 10:15 - 11:45,
sala A203 |
Janina Uszyńska-Jarmoc | 19/ |
szczegóły![]() |
3 |
co druga środa (parzyste), 12:00 - 13:30,
sala A203 |
Janina Uszyńska-Jarmoc | 20/ |
szczegóły![]() |
4 |
co drugi czwartek (nieparzyste), 12:00 - 13:30,
sala A203 |
Janina Uszyńska-Jarmoc | 20/ |
szczegóły![]() |
5 |
co druga środa (nieparzyste), 12:00 - 13:30,
sala A203 |
Janina Uszyńska-Jarmoc | 20/ |
szczegóły![]() |
6 |
co druga środa (parzyste), 10:15 - 11:45,
sala A203 |
Janina Uszyńska-Jarmoc | 16/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.