Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy probacji i penitencjarystyki 0800-ZS1-2GOG
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa;

A. Bałandynowicz, Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2006, Wydawnictwo „Prawo i Praktyka Gospodarcza” (oraz inne prace tego autora).

M. Ciosek, B. Pastwa-Wojciechowska (red.), Psychologia penitencjarna, PWN, Warszawa, 2017.

E. Goffman, Instytucje totalne, Wyd. GWP, Sopot 2011

M. Kuć, Prawne podstawy resocjalizacji, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2011.

J. Utrat-Milecki, Kara. Teoria i kultura penalna: perspektywa integralno kulturowa, WUW, Warszawa 2010.

Z. Majchrzyk, Kiedy kobieta zabija, Wyd. UKSW, Warszawa 2009.

A. Jaworska, Kryminologia i kara kryminalna. Wybrane zagadnienia, Wyd. Impuls, Kraków 2008.

M. Snopek, Izolacja penitencjarna z perspektywy pejoratywnej i melioratywnej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2012.

H. Machel, Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Wydawnictwo Arche, Gdańsk 2006.

A. Jaworska, Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009.

B. Urban, M. Konopczyński (red.), Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Wyd. UJ, Kraków 2012.

T. Bulenda, R. Musidłowski, System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Instytut spraw publicznych, Warszawa 2003.

A. Fidelus, Determinanty readaptacji społecznej skazanych, Wyd. UKSW, Warszawa 2012.

E. Goffman, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, GWP, Gdańsk 2007.

H. Machel (red.), Wykonywanie kary pozbawienia wolności w Polsce - w poszukiwaniu skuteczności, Wyd. WUG, Gdańsk 2006.

M. Marczak (red.), Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.

Z. Palak, Z. Bartkowicz (red.), Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2004.

I. Pospiszyl, M. Konopczyński (red.), Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Wydawnictwo PEDAGOGIUM, Warszawa 2007.

D. Rybczyńska, Ciągłość, zmiana i resocjalizacja, Impuls, Chorzów 2003

A. Szymanowska, Więzienie i co dalej, Wyd. Żak, Warszawa 2003.

G. Szczygieł, Społeczna readaptacja skazanych w polskim systemie penitencjarnym, Wyd. Temida 2, Białystok 2002

G. Zalewski, Dewiacje seksualne powstające w więzieniu - wybrane problemy (s. 275 - 279) [w:], I. Pospiszyl, R. Szczepanik, (red.). Zachowania dewiacyjne dziewcząt i kobiet. Łódź, WSH-E, 2007.

W. Zalewski, Przestępca „niepoprawny” jako problem polityki kryminalnej, Wyd. Arche, Gdańsk 2010.

Literatura uzupełniająca:

"Probacja", kwartalnik Ministerstwa Sprawiedliwości

A. Blusiewicz, Autorski projekt organizacji pracy ośrodka kuratorskiego, UwB, PiP, niepublikowana praca licencjacka, 2018.

J. Braithwaite, Crime, Shame and Reintegration. Cambridge – New York – Melbourne, Cambridge University Press 1999.

D. Husak, Overcriminalization. The limits of the Criminal Law. Oxford – New York, Oxford University Press 2009.

K. Komarowska, Autorski program readaptacji społecznej kobiet przebywających w zakładach karnych i posiadających dzieci, UwB, PiP, niepublikowana praca licencjacka, 2018.

Efekty uczenia się:

Efekt kształcenia: Zna elementarną terminologię używaną w penitencjarystyce i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.

Sposób weryfikacji: kolokwium.

Efekt kształcenia: Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, którą wykorzystuje do analizy indywidualnych losów osadzonych w instytucjach penitencjarnych czy jednostek przebywających na „kontrolowanej wolności”.

Sposób weryfikacji: aktywność na zajęciach.

Efekt kształcenia: Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesu resocjalizacji- przebywających w instytucjach penitencjarnych, bądź funkcjonujących w systemie probacji pod nadzorem kuratora sądowego oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.

Sposób weryfikacji: aktywność na zajęciach, prezentacja multimedialna.

Efekt kształcenia: Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu z zakresu pracy z osobami osadzonymi, bądź będącymi pod nadzorem kuratorskim.

Sposób weryfikacji: prezentacja multimedialna.

Efekt kształcenia: Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowanych oddziaływań resocjalizacyjnych zarówno w środowisku otwartym (wykonywanie kary nieizolacyjnej), jak i zamkniętym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań z zakresu resocjalizacji

Sposób weryfikacji: aktywność na zajęciach.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: obecność na zajęciach (można mieć jedną nieobecność nieusprawiedliwioną), aktywność, przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz poprawnie napisane kolokwium.

Zakres tematów:

1. Autorski projekt organizacji pracy ośrodka kuratorskiego A. Blusiewicz - 2 godz.

2. Instytucje totalne – świat podwładnych - 2 godz.

3. Instytucje totalne – świat personelu - 2 godz.

4. Koncepcja probacji A. Bałandynowicza - 2 godz.

5. Kara i teorie kary - 2 godz.

6. Historyczne systemy penitencjarne - 2 godz.

7. Instytucje penitencjarne w Polsce i na świecie - 2 godz.

8. Mężczyzna i kobieta w izolacji penitencjarnej - 2 godz.

9. Autorski program readaptacji społecznej kobiet przebywających w zakładach karnych i posiadających dzieci K. Komarowskiej - 2 godz.

10. Dewiacje seksualne powstające w więzieniu - wybrane problemy - 2 godz.

11. Problem prizonizacji - 2 godz.

12. Pomoc penitencjarna i postpenitencjarna - 2 godz.

13. Problematyka readaptacji społecznej - 2 godz.

14. Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa - 2 godz.

W oparciu o zamieszczoną literaturę studenci mogą także zaproponować własne tematy i formy warsztatów lub prezentacji, które będą dotyczyły szeroko rozumianej problematyki probacji, oddziaływań penitencjarnych lub postpenitencjarnych.

Metody dydaktyczne:

Warsztaty grupowe, dyskusja dydaktyczna, prezentacja multimedialna.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
7 (brak danych), (sala nieznana)
Grzegorz Zalewski 29/ szczegóły
8 (brak danych), (sala nieznana)
Grzegorz Zalewski 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)