Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ogólna 0800-S2-1YPOG
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Warszawa 2008.

Benner D., Pedagogika ogólna, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 1, Gdańsk 2006.

Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 2001.

Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, Toruń 2003 – 09 (3 tomy).

Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012.

Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym. T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Bydgoszcz 2011.

Pedagogika ogólna a teoria i praktyka dydaktyczna. M. Myszkowska-Litwa (red.), Kraków 2011.

Hejnicka-Bezwińska T., O zmianach w edukacji. Konteksty, zagrożenia i możliwości. Bydgoszcz 2000.

Ewolucja „ogólności” w dyskursach pedagogicznych. T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Bydgoszcz 2005.

Pedagogika T.1. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2004.

Efekty uczenia się:

EK1 - Zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym (egzamin ustny lub pisemny)

EK2 - Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania (egzamin ustny lub pisemny)

EK3 - Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych: zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych: rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice (egzamin ustny lub pisemny)

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenia cząstkowe ćwiczeń (kolokwium), ocena aktywności studenta na ćwiczeniach, pisemne prace zespołowe na ćwiczeniach, samoocena studentów, zaliczenie ćwiczeń na ocenę

51% punktów uzyskanych przez studenta z zaliczenia ćwiczeń jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej.

50% nieobecności nieusprawiedliwionych kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu.

Zakres tematów:

- Poszukiwanie prawidłowości i specyfiki pedagogiki ogólnej

Uzasadnienie znaczenia teorii pedagogicznej

- Zmiany relacji pomiędzy teorią a praktyką edukacyjną.

- Język pedagogiki – próba budowania systemu kategorialnego różnych odmian pedagogiki współczesnej w kontekście mapy pojęciowej pedagogiki tradycyjnej.

- Powstanie i ewolucja tożsamości pedagogiki.

- Wielość współczesnych pedagogii i zróżnicowania ich recepcji.

- Filozoficzne problemy wychowania (ontyczne i aksjologiczne).

- Teoretyczne i metodologiczne problemy badań nad procesami edukacyjnymi (i dyskursami o edukacji).

- Różne racjonalności w pedagogice

- Perspektywa pedagogiki krytycznej

-Edukacja wobec założeń postomdernizmu

Metody dydaktyczne:

dyskusja, praca z tekstem, gry dydaktyczne, metody ewaluacyjne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Szorc 14/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Szorc 14/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Szorc 19/ szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Szorc 17/ szczegóły
5 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Szorc 20/ szczegóły
6 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Szorc 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)