Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. J. J. McWhirter, B. T. McWhirter, A. M. McWhirter, E. McWhirter, Zagrożona młodzież. Ujęcie kompleksowe dla nauczycieli, pracowników poradni, psychologów i pracowników socjalnych, Warszawa 2005.
2. S. Guz (red.), Dziecko a zagrożenia współczesnego świata, Lublin 2008.
3. B. Hołyst, Zagrożenia ładu społecznego, Tom 1, Warszawa 2014.
4. I. Pospiszyl, Patologie społeczne. Resocjalizacja, Warszawa 2008.
5. T. Sołtysiak, J. Sudar-Maiukiewicz (red.), Zjawiskowe formy patologii społecznych oraz profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Bydgoszcz 2003.
6. J. Biała, Zagrożenia w wychowaniu dziecka we współczesnej rodzinie polskiej, Kielce 2006.
7. T. Biernat, J. Przeperski, Zintegrowane wsparcie rodziny w środowisku lokalnym –centrum dla rodzin, Toruń, 2015.
8. S. Bębas (red.), Zagrożenia i problemy współczesnej rodziny, Radom 2011.
9. M. Dąbrowska-Bąk, K. Pawełek, Dysfunkcjonalność lokalnego społeczeństwa wychowującego, Poznań 2003.
10. B. R. Barber, Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywatela, Warszawa 2008.
11. Z. Melosik, Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków 2013.
Literatura uzupełniająca:
R.Bibik, A.Urbanek (red.), Człowiek w sytuacji (bez) nadziei- konteksty teoretyczne i praktyczne, 2011
A. Gmitrowicz, M. Makara-Studzińska, A. Młodożeniec, Ryzyko samobójstwa u młodzieży : diagnoza, terapia, profilaktyka, 2015
J.Rumpf: Krzyczeć, bić, niszczyć: agresja u dzieci w wieku do 13 lat, 2008
A. Cichy, C. Szyjko, Nieletni jako przestępca w XXI wieku : studium uwarunkowań społeczno-prawnych, 2014
T. Wach, Profilaktyka i resocjalizacja nieletnich zagrożonych uzależnieniem od środków psychoaktywnych, 2014.
S. Grzelak, Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce, 2009.
B. Gola, Modele zachowań seksualnych w prasie młodzieżowej i poglądach nastolatków, 2008.
|
Metody i kryteria oceniania: |
-aktywność -14ptk
- prezentacja problemu do zajęć (20pkt)
-obecność na zajęciach (14pkt)
-kolokwium (20pkt)
Do zaliczenia ćwiczeń może przystąpić student, który uczestniczył w zajęciach, przekazał prowadzącej esej w wyznaczonym terminie oraz uzyskał odpowiednią ilość punktów wg wzoru:
68-64pkt 5 (ocena b.dobry)
63-59 pkt 4,5 (ocena dobry plus)
58-54 pkt 4 (ocena dobry)-
53 - 49pkt 3,5 (ocena dostateczny plus)
48-35 pkt 3 (ocena dostateczny)
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie w problematykę zajęć (przedstawienie treści przedmiotu i zasad zaliczenia);
2. Podstawowe pojęcia i definicje. Psychologia ryzyka, patologie społeczne i zagrożenia środowisk wychowawczych;
3. Społeczno-środowiskowe uwarunkowania zagrożeń środowisk wychowawczych;
4. Kategorie zagrożeń dzieci i młodzieży
-zagrożenia wychowawcze w rodzinie i środowisku szkolnym
-zagrożenia wychowawcze w środowisku lokalnym i grupie rówieśniczej
5-6. Kryzys wartości jako wyzwania wychowawcze
- religijność i religia - młodzież w poszukiwaniu wartości
- nieletnie matki- problem społecznego funkcjonowania
- aktywność czy bierność społeczna ?- postawy młodzieży
- samobójstwa nieletnich
- świadomość prawna
- Kultura nowoczesna i mass media jako źródło zagrożeń wychowawczych dzieci i młodzieży
7. Podstawowe założenia programów profilaktyki i wczesnej interwencji ukierunkowanej na przeciwdziałanie zagrożeniom środowisk wychowawczych;
|