Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zagrożenia środowisk wychowawczych 0800-OS2-2ADL
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. J. J. McWhirter, B. T. McWhirter, A. M. McWhirter, E. McWhirter, Zagrożona młodzież. Ujęcie kompleksowe dla nauczycieli, pracowników poradni, psychologów i pracowników socjalnych, Warszawa 2005.

2. S. Guz (red.), Dziecko a zagrożenia współczesnego świata, Lublin 2008.

3. B. Hołyst, Zagrożenia ładu społecznego, Tom 1, Warszawa 2014.

4. I. Pospiszyl, Patologie społeczne. Resocjalizacja, Warszawa 2008.

5. T. Sołtysiak, J. Sudar-Maiukiewicz (red.), Zjawiskowe formy patologii społecznych oraz profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Bydgoszcz 2003.

6. J. Biała, Zagrożenia w wychowaniu dziecka we współczesnej rodzinie polskiej, Kielce 2006.

7. T. Biernat, J. Przeperski, Zintegrowane wsparcie rodziny w środowisku lokalnym –centrum dla rodzin, Toruń, 2015.

8. S. Bębas (red.), Zagrożenia i problemy współczesnej rodziny, Radom 2011.

9. M. Dąbrowska-Bąk, K. Pawełek, Dysfunkcjonalność lokalnego społeczeństwa wychowującego, Poznań 2003.

10. B. R. Barber, Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywatela, Warszawa 2008.

11. Z. Melosik, Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków 2013.

Literatura uzupełniająca:

R.Bibik, A.Urbanek (red.), Człowiek w sytuacji (bez) nadziei- konteksty teoretyczne i praktyczne, 2011

A. Gmitrowicz, M. Makara-Studzińska, A. Młodożeniec, Ryzyko samobójstwa u młodzieży : diagnoza, terapia, profilaktyka, 2015

J.Rumpf: Krzyczeć, bić, niszczyć: agresja u dzieci w wieku do 13 lat, 2008

A. Cichy, C. Szyjko, Nieletni jako przestępca w XXI wieku : studium uwarunkowań społeczno-prawnych, 2014

T. Wach, Profilaktyka i resocjalizacja nieletnich zagrożonych uzależnieniem od środków psychoaktywnych, 2014.

S. Grzelak, Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce, 2009.

B. Gola, Modele zachowań seksualnych w prasie młodzieżowej i poglądach nastolatków, 2008.

Efekty uczenia się:

(K W07) Student ma pogłębioną wiedzę o rodzajach środowisk wychowawczych i rodzajach więzi społecznych oraz o procesach i prawidłowościach w nich zachodzących

(K W13) Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących

(K U08) Student potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych

(K_U02) Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także projektować działania niwelujące negatywne oddziaływania poszczególnych środowisk wychowawczych

Metody i kryteria oceniania:

-aktywność -14ptk

- prezentacja problemu do zajęć (20pkt)

-obecność na zajęciach (14pkt)

-kolokwium (20pkt)

Do zaliczenia ćwiczeń może przystąpić student, który uczestniczył w zajęciach, przekazał prowadzącej esej w wyznaczonym terminie oraz uzyskał odpowiednią ilość punktów wg wzoru:

68-64pkt 5 (ocena b.dobry)

63-59 pkt 4,5 (ocena dobry plus)

58-54 pkt 4 (ocena dobry)-

53 - 49pkt 3,5 (ocena dostateczny plus)

48-35 pkt 3 (ocena dostateczny)

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie w problematykę zajęć (przedstawienie treści przedmiotu i zasad zaliczenia);

2. Podstawowe pojęcia i definicje. Psychologia ryzyka, patologie społeczne i zagrożenia środowisk wychowawczych;

3. Społeczno-środowiskowe uwarunkowania zagrożeń środowisk wychowawczych;

4. Kategorie zagrożeń dzieci i młodzieży

-zagrożenia wychowawcze w rodzinie i środowisku szkolnym

-zagrożenia wychowawcze w środowisku lokalnym i grupie rówieśniczej

5-6. Kryzys wartości jako wyzwania wychowawcze

- religijność i religia - młodzież w poszukiwaniu wartości

- nieletnie matki- problem społecznego funkcjonowania

- aktywność czy bierność społeczna ?- postawy młodzieży

- samobójstwa nieletnich

- świadomość prawna

- Kultura nowoczesna i mass media jako źródło zagrożeń wychowawczych dzieci i młodzieży

7. Podstawowe założenia programów profilaktyki i wczesnej interwencji ukierunkowanej na przeciwdziałanie zagrożeniom środowisk wychowawczych;

Metody dydaktyczne:

-dyskusja

-burza mózgów

-prezentacja problemowa

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
3 (brak danych), (sala nieznana)
Jolanta Muszyńska 20/ szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Gromadzka 18/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)