Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy pracy socjalnej 0800-SS1-1GPI
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Danilewicz W., Izdebska J., Krzesińska – Żach B.: Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, Białystok 1999.

2. Kantowicz E.: Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001.

3. Kawula S.: Człowiek w relacjach socjopedagogicznych, Toruń 1999.

4. Pilch T., Lepalczyk I.(red.): Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 1995.

5. Pilch T. (red.).: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa 2003.

6. Kaźmierczak T., Łuczyńska M. (red.), Wprowadzenie do pomocy społecznej, Śląsk, Katowice 1998.

7. Rajkiewicz A., Supińska J., Księżopolski M., (red.), Polityka społeczna, materiały do studiowania, Śląsk, Katowice 1998

8. Skidmore R. A., Thackeray M. G., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Śląsk, Katowice 1998

9. Piątek K., Karwacki A. (red.), Aktywna polityka społeczna z perspektywy Europy socjalnej, Toruń 2007.

10. Tarkowski Z., Zarządzanie i organizacja pomocy społecznej, Lublin 2001.

11. Sutton C., Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2007.

12. Badura-Madej W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Katowice 1999.

13. Kaźmierczak T., Łuczyńska M., Wprowadzenie do pomocy społecznej. Wybrane zagadnienia, Katowice 1998.

14. Popiołek K., Człowiek w sytuacji pomocy. Psychologiczna problematyka przyjmowania i udzielania pomocy, Katowice 1991.

15. Kawula S. (red.)., Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Toruń 2001.

16. Jundziłł E., Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży. Diagnoza i zaspokojenie, Gdańska 1998.

17. Kamiński T., Praca socjalna i charytatywna, Warszawa 2004.

18. Wódz K., Piątek K. (red.) Socjologia i polityka społeczna a aktualne problemy pracy socjalnej. Dylematy teorii i praktyki społecznej, Toruń 2004.

19. Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych. Z problemów działania i kształcenia, Toruń 2005.

Samodzielnie dobrane treści z literatury przedmiotu.

Efekty uczenia się:

Rozumie źródła pracy socjalnej. Zna elementarną terminologię pracy socjalnej, jej znaczenie i zastosowanie, K_W01, sposób weryfikacji: dyskusja, ocena aktywności na zajęciach, ocena pracy zespołowej

Ma elementarną wiedzę o miejscu pracy socjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, K_W02, sposób weryfikacji: dyskusja, ocena aktywności na zajęciach

Zna istotę klasycznych oraz nowych podejść w pracy socjalnej. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą założeń pomocy społecznej w oparciu o aktualne ustawodawstwo, K_W03, sposób weryfikacji: dyskusja, ocena aktywności na zajęciach

Potrafi umiejscowić pracę socjalną na mapie innych dyscyplin i subdyscyplin naukowych oraz rozumie istotę jej dyscyplinarności, K_U01, sposób weryfikacji: dyskusja, ocena aktywności na zajęciach

Posiada umiejętność formułowania celów, planowania i oceny skuteczności swoich działań w pracy socjalnej, K_U07, sposób weryfikacji: dyskusja, ocena aktywności na zajęciach, ocena pracy zespołowej

Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów socjalnych, uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne, K_K05, sposób weryfikacji: dyskusja, ocena aktywności na zajęciach

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia przedmiotu (ćwiczenia):

- omówienie treści (prezentacja indywidualnie lub zespołowo) oraz aktywność podczas zajęć

- uzyskanie pozytywnej oceny z prezentacji (od 51% pkt. możliwych do uzyskania)

Nieobecność na więcej niż połowie zajęć nie kwalifikuje do zaliczenia przedmiotu. Nieobecności zaliczane są w formie wypowiedzi ustnej.

Zakres tematów:

1. Podstawowe pojęcia związane z pracą socjalną (wsparcie społeczne, siły społeczne, potrzeby ludzkie indywidualne i społeczne, pomoc, opieka, ratownictwo, kompensacja, profilaktyka). Miejsce pomocy społecznej w systemie zabezpieczenia społecznego.

2. Kontekst działań pracownika socjalnego (do wyboru):

- w długotrwałych stanach kryzysowych (niepełnosprawność, długotrwała lub ciężka chorobach, bezrobocie, ubóstwo, bezdomność)

- w sytuacjach szczególnych i nagłych (sieroctwo, przystosowanie do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowawcze, pomoc uchodźcom, pomoc ludziom starszym, pomoc w sytuacji zdarzenia losowego, sytuacji kryzysowej)

- w sytuacjach patologicznych (alkoholizm i narkomania, adaptacja społeczna i zawodowa po opuszczeniu zakładu karnego)

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne: dyskusja, konsultacje, praca w grupach, wykorzystanie narzędzi multimedialnych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Joanna Szymanowska 32/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)