Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia społeczna 0800-SS1-1PSS
Wykład (WYK) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Aronson E., Wilson T., Akert R., Psychologia społeczna. Serce i umysł. Gdańsk: GWP, 1997.

Cialdini, R.B. Wywieranie wpływu na innych. Gdańsk: GWP, 2002.

Kenrick, D.T., Neuberg, Cialdini, R. B. Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP, 2002.

Nelson T.D, Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: GWP, 2003.

Wojciszke, B. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar, 2002.

Wojciszke, B. (2012). Psychologia społeczna. Warszawa: Wyd. Scholar

Greenwald, A. Banaji, M. (1995) Utajone poznanie społeczne: postawy, wartościowanie siebie i stereotypy Przegląd Psychologiczny t.38 z.1/2 s. 17 – 25.

Efekty uczenia się:

K_UO3, 3potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych;analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działań w pracy socjalnej

K_OU5, zna mechanizmy rządzące zjawiskami społecznymi; rozumie procesy i zjawiska kierujące zachowaniem ludzi

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny. Pozytywna ocena z egzaminu wynika ze spełnienia następujących warunków:

1. Pozytywnie oceniony test wiedzy - test wielokrotnego wyboru, 51% punktów uzyskanych przez studenta z testu jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z przedmiotu

Zakres tematów:

1. Przedmiot i miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk społecznych. Psychologia społeczna a problemy społeczne. Problemy etyczne w badaniach psychologicznych.

2. Wiedza o świecie społecznym – sposób umysłowego odzwierciedlania świata społecznego. Naiwny realizm, iluzja obiektywizmu, błąd fałszywej powszechności, efekt pierwszego wrażenia, samospełniające się proroctwo. Heurystyka zakotwiczenia, dostępności, błąd konfirmacji.

3. Jak ludzie wyjaśniają i szukają przyczyn – teorie atrybucji, zniekształcenie atrybucyjne.

4. Postawy. Związek postaw z zachowaniem. Perswazyjne modele kształtowania postaw. Centralne i peryferyczne strategie perswazji.

5. Dysonans poznawczy. Dysonans poznaczy a obraz siebie. Zaangażowanie a motywacja wewnętrzna.

6. Konformizm i uległość.

7. Atrakcyjność interpersonalna. Motywacja afiliacyjna. Przyciąganie: efekt bliskości i efekt ekspozycji. Rola podobieństwa w atrakcyjności interpersonalnej.

8. Stereotypy i uprzedzenia. Mechanizmy poznawcze kształtowania się stereotypów. Osobowościowe źródła, społeczne i emocjonalne źródła uprzedzeń.

Metody dydaktyczne:

wykład, konsultacje

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Niesiobędzka 32/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)