Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
Aronson E., Wilson T., Akert R., Psychologia społeczna. Serce i umysł. Gdańsk: GWP, 1997.
Cialdini, R.B. Wywieranie wpływu na innych. Gdańsk: GWP, 2002.
Kenrick, D.T., Neuberg, Cialdini, R. B. Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP, 2002.
Nelson T.D, Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: GWP, 2003.
Wojciszke, B. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar, 2002.
Wojciszke, B. (2012). Psychologia społeczna. Warszawa: Wyd. Scholar
Greenwald, A. Banaji, M. (1995) Utajone poznanie społeczne: postawy, wartościowanie siebie i stereotypy Przegląd Psychologiczny t.38 z.1/2 s. 17 – 25.
|
Efekty uczenia się: |
K_UO3, 3potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych;analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działań w pracy socjalnej
K_OU5, zna mechanizmy rządzące zjawiskami społecznymi; rozumie procesy i zjawiska kierujące zachowaniem ludzi
|
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. Pozytywna ocena z egzaminu wynika ze spełnienia następujących warunków:
1. Pozytywnie oceniony test wiedzy - test wielokrotnego wyboru, 51% punktów uzyskanych przez studenta z testu jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z przedmiotu
|
Zakres tematów: |
1. Przedmiot i miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk społecznych. Psychologia społeczna a problemy społeczne. Problemy etyczne w badaniach psychologicznych.
2. Wiedza o świecie społecznym – sposób umysłowego odzwierciedlania świata społecznego. Naiwny realizm, iluzja obiektywizmu, błąd fałszywej powszechności, efekt pierwszego wrażenia, samospełniające się proroctwo. Heurystyka zakotwiczenia, dostępności, błąd konfirmacji.
3. Jak ludzie wyjaśniają i szukają przyczyn – teorie atrybucji, zniekształcenie atrybucyjne.
4. Postawy. Związek postaw z zachowaniem. Perswazyjne modele kształtowania postaw. Centralne i peryferyczne strategie perswazji.
5. Dysonans poznawczy. Dysonans poznaczy a obraz siebie. Zaangażowanie a motywacja wewnętrzna.
6. Konformizm i uległość.
7. Atrakcyjność interpersonalna. Motywacja afiliacyjna. Przyciąganie: efekt bliskości i efekt ekspozycji. Rola podobieństwa w atrakcyjności interpersonalnej.
8. Stereotypy i uprzedzenia. Mechanizmy poznawcze kształtowania się stereotypów. Osobowościowe źródła, społeczne i emocjonalne źródła uprzedzeń.
|