Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia historiografii z elementami metodologii 0500-HS2-1HHM
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Grabski A.F, Dzieje historiografii, Poznań 2003

Grabski A.F., Zarys historii historiografii polskiej, Poznań 2000

Pomian, K., Przeszłość jako przedmiot wiedzy, Warszawa 1992

Pomian K., Historia. Nauka wobec pamięci, Lublin 2006

Antologia tekstów, dostępna na stronie web Uniw. w Białymstoku (oprac. K. Szelągowska);

Serejski M.H. (wyd.), Historycy o historii, t.I-II, Warszawa 1963

Efekty uczenia się:

HI_W03: zna podstawowe terminy nauki historycznej, metodologii i dziejów historiografii;HI_W10: ma pogłębioną wiedzę o specyfice nauki historycznej i jej metodologii; HI_W16: ma poszerzoną wiedzę z zakresu historii historiografii i metodologii historii;HI_W17: rozumie ciągłość i nieustający charakter debaty historycznej;HI_W18: rozumie narodowe i kulturowe uwarunkowanie stanowisk historiograficznych.

HI_U04 – umiejętność zastosowania teorii; HI_U06 – umiejętność interpretacji teksty historiograficznego; HI_U14 – potrafi w dyskusji przedstawić swoje stanowisko odwołując się do różnych szkół historycznych.

HI_K01 – świadomość etycznego uwarunkowania pracy historyka; HI_K03 – świadomość istnienia zagrożenia instrumentalnego traktowania historii

HI_K11 – zrozumienie dla wielości wartości w różnych okresach historycznych

Metody i kryteria oceniania:

Ocena aktywności na zajęciach; zaliczenie nieobecności (praca pisemna, rozmowa); poprawa oceny niedostatecznej w formie pisemnego kolokwium

Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę.

Zakres tematów:

Historycy starożytności ; Dziejopisarstwo średniowieczne ; Rozwój świeckiej refleksji nad historią (renesans); historiografia polskiego sarmatyzmu; XVII - w. początki naukowej historiografii – powstanie nauk pomocniczych historii; Oświeceniowy przełom - Voltaire, Gibbon, historycy polskiego Oświecenia; Szkoła indywidualnego historyzmu; Romantyczna historiografia polska; Pozytywistyczna szkoła (Buckle); polska recepcja; Materializm historyczny i jego znaczenie dla historiografii; Michał Bobrzyński i jego synteza dziejów Polski; Rozwój polskiej historiografii II połowy XIX w.; szkoły historyczne warszawska i krakowska; Historiografia przełomu wieków; Szkoła annales.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, elementy wykładu, praca z tekstem

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Krystyna Szelągowska 10/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Krystyna Szelągowska, Magdalena Gąsowska 26/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)