Literatura: |
K. Banek, Historia religii. Religie niechrześcijańskie, Kraków 2007;
R.A. Rappaport, Rytuał i religia w rozwoju ludzkości, Kraków 2007.
Literatura uzupełniająca:
W. Bator, Religia starożytnego Egiptu: perspektywa religioznawcza, Kraków 2012;
G. Flood, Hinduizm, Kraków 2008;
R. Gethin, Podstawy buddyzmu, Kraków 2010;
S.Ikram, Śmierć i pogrzeb w starożytnym Egipcie, Warszawa 2004;
Z. Landowski, Islam; nurty, odłamy, sekty, Warszawa 2008;
R.A. Rappaport, Rytuał i religia w rozwoju ludzkości, Kraków 2007;
A. Szyjewski, Religia Słowian, Kraków 2010;
A. Szyjewski, Szamanizm, Kraków 2005;
L. Trepp, Żydzi. Naród, historia, religia, Warszawa 2009;
Bhagavad-gītā taką jaka jest : A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupāda. Vaduz : The Bhaktivedanta Book Trust, 1981;
Koran, Warszawa 1986;
Talmud, Kraków 2010;
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
K2_W01: Student posiada pogłębioną, rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę z zakresu historii prowadzącą do specjalizacji w wybranych obszarach badań historycznych - egzamin pisemny;
K2_W02: Student ma pogłębioną wiedzę o metodach i problemach badań wybranych dziedzin historii takich jak historia polityczna, społeczna, gospodarcza, kultury, regionu, rodziny, gender history, itp - egzamin pisemny;
K2_W03: Student opanował na poziomie rozszerzonym terminologię nauk historycznych, jak też podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych - egzamin pisemny.
Umiejętności:
K2_U07: Student dobiera świadomie metody i narzędzia badawcze właściwe dla wybranej dziedziny historii, pozwalające na rozwiązywanie różnorodnych zadań i problemów - egzamin pisemny, ocena pracy zespołowej;
K2_U09: Student potrafi przeprowadzić pogłębioną krytykę źródeł historycznych - egzamin pisemny, ocena pracy zespołowej;
K2_U10: Student analizuje, interpretuje i prezentuje zebrane informacje w przejrzystej, usystematyzowanej i przemyślanej formie - egzamin pisemny, ocena pracy zespołowej;
Kompetencje społeczne:
K2_K03: Student dąży do obiektywizmu w podejściu do przekazu historycznego, wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne - egzamin pisemny, ocena aktywności w czasie zajęć;
K2_K05: Student ma świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych - egzamin pisemny, ocena aktywności w czasie zajęć;
K2_K08: Rozwija swoje zainteresowania fachowe, społeczne i kulturalne - egzamin pisemny, ocena aktywności w czasie zajęć.
|
Zakres tematów: |
Historia religii
rok akademicki 2017/18
Tematyka zajęć:
1. Zajęcia wstępne. Cel zajęć. Podstawowe pojęcia. Literatura;
2. Definicja religii. Religie i nauka. Struktura religii;
3. Religie prymitywne. Animizm. Totemizm. Kult i ofiary;
4. Religie dawnej Europy. Celtowie. Germanowie. Słowianie;
5. Religia egipska. Mezopotamia;
6. Religia ludów semickich. Religia babilończyków i asyryjczyków;
7. Religia semitów zachodnich. Judaizm;
8. Religia perska;
9. Religie Indii. Wedyzm. Bramanizm. Dżajnizm;
10. Buddyzm;
11. Hinduizm;
12. Religia arabska i islam;
13. Religie chińskie. Konfucjanizm. Taoizm;
14. Japonia. Shintoizm;
15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu.
|