Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej, wychowawczej i klinicznej 0800-SPT-2BIE
Wykład (WYK) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Brzezińska, A. (2006). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP.

Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP.

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2001). Psychologia rozwoju człowieka t. 2 - Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Zysk i S-ka.

Carson, R.C., Butcher, J.N., Mineka, S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP.

Wood, D. (2006). Jak dzieci uczą się i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Efekty uczenia się:

SP6_WG04 Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym

SP6_WG05 Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat psychologicznych i społecznych podstaw kształcenia i wychowania; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności,, harmonii i dysharmonii, normy i patologii

SP6_WG06 Ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii uczenia się

SP6_UW02 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia wykładu jest obecność słuchacza na wykładach, aktywny w nim udział oraz zaliczenie egzaminu końcowego.

Zakres tematów:

- Psychologia uczenia się w aspekcie motywacyjnym, behawioralnym i poznawczym

- Rozwój poznawczy dziecka i adolescenta w ujęciu Piageta

Sposoby myślenia dziecka w poszczególnych stadiach rozwoju (sensoryczno- motoryczne, przedoperacyjne, operacji konkretnych i formalnych).

- Rozwój społeczny w teorii Eriksona i rozwiązywanie kryzysów rozwojowych.

Zabawa dziecka w kontekście interakcji społecznych.

Społeczna rola rodziny, rówieśników i grupy przynależności.

Wpływ rodziny i szkoły na rozwój społeczny dziecka.

- Rozwój dziecka w wieku szkolnym: rozwój poznawczy i społeczny.

- Negatywne skutki procesu etykietowania

Poczucie kompetencji. Przyczyny i skutki niepowodzeń szkolnych.

- Rozwój w okresie adolescencji: rozwój fizyczny, poznawczy i emocjonalny

Zaburzenia procesu formowania się tożsamości

- Zaburzenia okresu dziecięcego i sposoby protodiagnozy

Metody dydaktyczne:

wykład interaktywny

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk 20/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)