Seminarium licencjackie 0800-S1-3YSEM
Seminarium (SEM)
Rok akademicki 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 60 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura metodologiczna podstawowa: Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003 Cudowska A., Koncepcja analizy jakościowej M. B. Milesa i A. M. Hubermana w badaniach pedagogicznych, [w:] Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje, t. 1 Teoretyczne konteksty alternatyw edukacyjnych i wychowawczych, red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007 Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010 Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000 Maszke A.W., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2004 Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2007 Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995 Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2005 Literatura metodologiczna uzupełniająca: Ferguson G. A. i Takane Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN, Warszawa 2003 Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, przekład S. Dymczak, Zysk i S-ka, Poznań 2000 Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe? Metodologia praktyczna, WSiP, Warszawa 2000 Miles M. B., Huberman A. M., Analiza danych jakościowych, przekład S. Zabielski, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2000 Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka Pedagogiczna, GWP, Gdańsk 2006 Podstawy metodologii badań w pedagogice. Pod red. S. Palki. Gdańsk 2010 Pozostała literatura merytoryczna zgodnie z problematyką podejmowaną przez studentów w pracach dyplomowych: encyklopedie, słowniki, podręczniki, monografie autorskie i zbiorowe, artykuły czasopiśmiennicze, strony internetowe. |
||
Efekty uczenia się: |
a) Student posiada wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki, zna orientacje badawcze, strategie i metody badań w naukach społecznych i humanistycznych – ocena aktywności studenta w czasie dyskusji na zajęciach, ocena referatów, ocena poszczególnych rozdziałów pracy dyplomowej. b) Student posiada umiejętności badawcze, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i narzędzia badawcze – ocena aktywności studenta w czasie dyskusji na zajęciach, ocena referatów, ocena poszczególnych rozdziałów pracy dyplomowej. c) Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności badania i analizowania problemów pedagogicznych – aktywność studenta na zajęciach, ocena referatów, dyskusja. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest: obecność na zajęciach oraz indywidualnych konsultacjach z promotorem, właściwe realizowanie powierzonych zadań, terminowe przygotowywanie fragmentów pracy dyplomowej, rzetelne poprawianie sprawdzonych fragmentów i całości pracy oraz złożenie kompletnej pracy, poprawionej zgodnie z uwagami promotora, na ostatnim seminarium przed sesją egzaminacyjną semestru letniego. Dopuszczone są trzy nieobecności w ciągu roku, każda kolejna powoduje obniżenie oceny końcowej, absencja powyżej 50% uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. |
||
Zakres tematów: |
1. Analiza problemów pedagogicznych w kontekście zainteresowań studentów. 2. Wybór tematyki prac dyplomowych skoncentrowanych wokół specyfiki funkcjonowania instytucji oświatowych różnych poziomów kształcenia, metod pracy dydaktyczno-wychowawczej, współdziałania z podmiotami środowiska lokalnego, międzynarodowej współpracy szkół, rozwoju zawodowego nauczycieli. 3. Opracowanie metodologicznej koncepcji badań własnych, obejmującej przedmiot i cele badań, problemy i hipotezy, zmienne i wskaźniki, metody techniki i narzędzia badawcze, dobór próby i sposób analizy danych empirycznych. 4. Ewentualne przygotowanie rozdziału empirycznego obejmującego analizę wyników badań własnych, w przypadku realizacji przez studenta tego etapu. 4. Przygotowanie rozdziału teoretycznego pracy zawierającego charakterystykę podjętej problematyki w świetle literatury przedmiotu. 5. Opracowanie bibliografii, spisu form graficznych oraz aneksów. 6. Przygotowanie i złożenie kompletnej wersji pracy dyplomowej. |
||
Metody dydaktyczne: |
Pogadanka, dyskusja, opis, wyjaśnienie, rozwijanie umiejętności, pokaz, ćwiczenie. |
Grupy zajęciowe
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.