Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca korekcyjno-kompensacyjna 0800-PIWS1-3GOK
Wykład (WYK) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Bogdanowicz M., Borkowska A. (2010), Model rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. W: Podniesienie efektywności kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Cz I, Warszawa: MEN.

Bogdanowicz M. (1994) O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu. Lublin.

Gruszczyk- Kolczyńska E. (1994), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP.

Kaja B.(2001), Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz: WSP.

Oszwa U. (2008), Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci. Kraków.

Skorek E.M.(red.), (2010) Terapia pedagogiczna. Tom 1. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Skorek E.M.(red.) (2010) Terapia pedagogiczna. Tom 2. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Efekty uczenia się:

W efekcie kształcenia student:

Objaśnia istotę trudności i niepowodzeń szkolnych uczniów, rozpoznaje i omawia charakterystyczne symptomy niespecyficznych i specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii). Rozpoznaje charakterystyczne zaburzenia rozwojowe będące przyczyną trudności szkolnych. Planuje pracę z dzieckiem na zajęciach korekcyjno- kompensacyjnych dostosowaną do jego indywidualnych możliwości. Poznaje konstrukcję konspektu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.

Stosuje zasady terapii pedagogicznej oraz metodyczny tok postępowania w pracy z dzieckiem.

Dobiera metody pracy terapeutycznej w zależności od charakteru zaburzeń rozwojowych dziecka, rodzaju specyficznych trudności w uczeniu się i jego indywidualnych możliwości psychofizycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność (min.90%) na zajęciach, zaliczenie ćwiczeń, znajomość omawianych zagadnień teoretycznych i literatury

przedmiotu, pozytywna ocena z kolokwium podsumowującego (min. 51 % możliwych punktów).

Zakres tematów:

Wyjaśnienie podstawowych pojęć. Organizacja pomocy dzieciom z trudnościami w uczeniu się. Identyfikowanie trudności szkolnych.

Istota specyficznych trudności w uczeniu się- dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia. Istota pracy korekcyjnej i kompensacyjnej z

dzieckiem młodszym wieku szkolnym przejawiającym specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się. Zasady terapii pedagogicznej

stosowane na zajęciach korekcyjno- kompensacyjnych. Organizacyjne i terapeutyczne zasady planowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.

Indywidualizacja pracy z dzieckiem. Metodyczne postępowanie przy realizacji celów edukacyjnych i terapeutycznych.

Metody dydaktyczne:

wykład, wykład problemowy, dyskusja, prezentacja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Jolanta Szada-Borzyszkowska 111/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)