Literatura: |
1. Handford Olga, Karolak Wiesław, Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii, WSHE, Łódź 2007
2. Handford Olga, Karolak Wiesław, Mandala w arteterapii, WSHE, Łódź 2008
3. Karolak Wiesław, Rysunek w arteterapii, WSHS, Łódź 2005
4. Karolak Wiesław, MAPPING w twórczym samorozwoju i arteterapii, WSHE, Łódź 2006
5. Piszczek Maria, Terapia zabawą. Terapia przez sztukę, Warszawa 1997
6. Popek Stanisław, Barwy i psychika, UMCS, Lublin 2003
7. Crellin Tubbs Carol, Drake Margaret, Crafts and creative media in therapy, SLACK Incorporated, University of Mississippi 2012
|
Efekty uczenia się: |
1. Student wie w jaki sposób wykorzystać umiejętności praktyczne i wiedzę teoretyczną z zakresu arteterapii w celu niesienia pomocy osobom wymagającym wsparcia w sferze psychicznej (emocjonalnej) jak i w problemach natury społecznej. (ocena aktywności w trakcie zajęć)
2. Student posiada umiejętność świadomego stosowania różnorodnych technik z zakresu terapii przez sztukę z ukierunkowaniem na konkretny cel. (ocena efektów pracy zespołowej)
3. Student posiada wysoki poziom autorefleksji, samoświadomości i samooceny. Odczuwa potrzebę permanentnego rozwoju osobistego przy wsparciu metod arteterapeutycznych. (ocena aktywności w trakcie zajęć)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną w stopniu na podstawie aktywności podczas zajęć oraz pracy zaliczeniowej (pisemne samodzielne opracowanie i praktyczne przeprowadzenie autorskiego grupowego warsztatu arteterapeutycznego).
Dopuszczalne 4 godziny nieobecności studenta na ćwiczeniach.
51 % punktów uzyskanych przez studenta za pracę zaliczeniową jest niezbędne do zaliczenia przedmiotu.
|
Zakres tematów: |
• Podstawowe dziedziny arteterapii. Terapeutyczne i diagnostyczne funkcje plastyki.
• Barwy - ich znaczenie, symbolika i wpływ na psychikę człowieka.
• "Metoda malowania dziesięcioma palcami" - jako metoda terapeutyczno – diagnostyczna.
• "Mój autoportret wewnętrzny" - ćwiczenia malarskie, rysunkowe i rzeźbiarskie.
• Maska w zajęciach arteterapeutycznych; znaczenie i możliwości jej wykorzystania.
• Ćwiczenia interaktywne w terapii przez sztukę.
• „Obrazy symultaniczne”- grupowe realizacje plastyczne.
• Zabawa i relaksacja poprzez działania plastyczne.
• Rozwijanie wyobraźni plastycznej, pamięci wzrokowej oraz skojarzeń i fantazji w realizacjach rysunkowych.
• „Rozumienie rzeźby - rozumienie siebie”- warsztaty rzeźbiarskie.
• „Strojenie zmysłów”, ”odkrywanie uczuć”- ćwiczenia z wykorzystaniem różnorodnych technik plastycznych.
• „Autobiografia wewnętrzna”- warsztaty w technice asamblażu z wykorzystaniem przedmiotu.
• Projektowanie sytuacji twórczych w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
|