Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej 0800-OS1-2MOP
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: *J. Brągiel, S. Badora(red.) :Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005. *J.Hrynkiewicz J.: Odrzuceni. Analiza procesu umieszczania dzieci w placówkach opieki, Warszawa 2006. *B.Wojciechowska-Charlak (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza, Kielce 2003. *Z.Dąbrowski Z.: Teoretyczne podstawy opieki i wychowania opiekuńczego, Toruń, 1980. *I.Jundziłł :Zarys pedagogiki opiekuńczej, Gdańsk, 1984. *J.Brągiel: Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej, Olsztyn 1984. *U.Kamińska: Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2002. *M.Prokosz: Nowy model placówek opiekuńczo-wychowawczych, [W:] Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, (red.) M. Biedroń, M. Prokosz, Toruń 2002. *F.Kulpiński: Wybrane problemy metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej, Częstochowa 1978. *M.Łobocki: Organizowanie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, Lublin 1994. *M.Łobocki: ABC wychowania, Warszawa 1992. * M.Łobocki: Wybrane zagadnienia z metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej. *J.Santorski: ABC psychologicznej pomocy, Warszawa 1993. *G.Gajewska : Warsztat pracy pedagoga, Zielona Góra 2000. *G.Gajewska , A.Doliński: Teoretyczno – metodyczne aspekty warsztatu pedagoga, Zielona Góra 2002. *Z. Dąbrowski: Węzłowe problemy opieki i wychowania w domu dziecka, Olsztyn 1997.s *Z. Wesołowska: Przekształcenie domu dziecka w placówkę wielofunkcyjną, „Problemy opiekuńczo – wychowawcze” 2004, nr 6. *Z.Dąbrowski: Pedagogika opiekuńcza w zarysie, Olsztyn, 2006. *J.Izdebska: Dziecko osamotnione w rodzinie, Białystok, 2004. *J.Izdebska, Dziecko w rodzinie u progu XX wieku. *T.Pilch (red.): Encyklopedia pedagogiczna XXI, Warszawa 2003, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. *E.Jarosz, E.Wysocka: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006 *M.Maślanka , Bidul, Warszawa 2004. *M. Andrzejewski: Domy na piasku: dom dziecka: od opieki nad dzieckiem do wspierania rodziny, 2007. *A.Golczyńska-Grondas: Wychowało nas państwo: rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych,2014. * Analiza losów wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych z terenu województwa podlaskiego- Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku Obserwatorium Integracji Społecznej. PDF 2012. *M.Sajkowska: Stygmat instytucji : społeczne postrzeganie wychowanków domów dziecka, Warszawa 1999. *A.Sołbut: Terapeutyczna praca z dziećmi i młodzieżą w placówkach wsparcia dziennego- na przykładzie dwóch świetlic socjoterapeutycznych funkcjonujących przy Dziennym Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku (w:)Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, Zeszyt 13- Edukacja a praca, pod red. R..Borzyszkowskiej, E.Lemańskiej-Lewandowskiej, P.P.Grzybowskiego, Bydgoszcz 2009. *W. T. Danilewicz, J. Izdebska, B. Krzesińska-Żach (red.): Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, Trans Humana, Białystok 2001. Literatura uzupełniająca: *B.Czajka: Problemy usamodzielnianych wychowanków, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 7. *L.Kępińska: Mieszkanie usamodzielniające korzystną formą opieki, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8. *Losy usamodzielnianych wychowanków warszawskich placówek, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 6. *B.Rostocka : Usamodzielnianie wychowanków, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2002, nr 9. *D.Szczubiał, I.Święcicka : Z dziesięcioletnich doświadczeń grup usamodzielniania, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8. *D.Lizoń-Szłapowska: Usamodzielnianie wychowanek specjalnych ośrodków wychowawczych, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8. *K.Pezdek : Proces usamodzielniania w grupie autonomicznej, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8. *H.S.Bernard, K.R. Mackenzi: Podstawy terapii grupowej, Gdańska, GWP, 2001. *I.Jundziłł : Niektóre zasady wychowania opiekuńczego, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1979/2. *S.Badora: Krytyka instytucjonalnego wychowania dzieci i młodzieży w literaturze zachodniej, [W:] Opieka i wychowanie w okresie transformacji systemowej. (red.) D. Marzec, Częstochowa 1996. *U. Kamińska: Zranione dzieciństwo. Wychowankowie Domu Dziecka mówią, Katowice 2000. *B. Gumienny: Funkcjonowanie domu dziecka na przykładzie Domu dla Dzieci "Nasza Chata", Rzeszów 2005. *B.Chirpioł: Praca z rodziną wychowanka, Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze 2002/1. *E.Garncarz, U.Dudek : Video home training w naszej pracy, Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze 2002/1. *A.Chaber- Dąbela : Jak nawiązać współpracę z rodzicami, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2001/3. *E. Bochno: Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Kraków 2004. *E.Berne: W co grają ludzie, Warszawa, 1999. ***Ustawy i rozporządzenia /fr./ -Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r. z póź zm. -Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej z póź. zm. -Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich z póź. zm. -Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza *Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu opiekuńczo-wychowawczego nad dzieckiem osieroconym; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji opiekuńczo-wychowawczych. K_W14 /ocenianie ciągłe, test- egzamin/ *Student ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, ma wiedzę o normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności opiekuńczo-wychowawczej. K_W16/test-egzamin/ Umiejętności *Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. K_U02/ocenianie ciągłe, test-egzamin, konspekt, prezentacja/ *Student posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów. K_U08 /konspekt, prezentacja, test-egzamin/ Kompetencje społeczne *Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych K_K02/konspekt, prezentacja, test-egzamin/ |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin, test 55% poprawnych odpowiedzi zalicza test, warunek przystąpienia do egzaminu: pozytywna ocena z ćwiczeń |
Zakres tematów: |
1. Placówki opiekuńczo-wychowawcze w Polskim systemie opieki 2. Zasady i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej 3. Metody i formy oddziaływań wychowawczych 4. Sytuacje opiekuńczo-wychowawcze 5. Aktywizacja wychowanków 6. Kierunki opieki kompensacyjnej w Europie 7.Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina pedagogiczna 8. Relacje dwupodmiotowe w wychowaniu 9. Socjoterapia jako forma pracy opiekuńczo-wychowawczej 10.Współczesne formy opieki i pomocy rodzinie 11. Współpraca z rodziną wychowanka 12. Praca opiekuńczo- wychowawcza w szkole (świetlica szkolna) 13. Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole (pedagog szkolny) 14. Metody aktywizacji społeczności lokalnych 15. Znaczenie więzi społecznych w pracy opiekuńczo-wychowawczej |
Metody dydaktyczne: |
wykład aktywizujący, dyskusja, burza mózgów, prezentacja |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
3 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Jolanta Muszyńska | 36/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.