Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej 0800-OS1-2MOP
Wykład (WYK) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

*J. Brągiel, S. Badora(red.) :Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005.

*J.Hrynkiewicz J.: Odrzuceni. Analiza procesu umieszczania dzieci w placówkach opieki, Warszawa 2006.

*B.Wojciechowska-Charlak (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza, Kielce 2003.

*Z.Dąbrowski Z.: Teoretyczne podstawy opieki i wychowania opiekuńczego, Toruń, 1980.

*I.Jundziłł :Zarys pedagogiki opiekuńczej, Gdańsk, 1984.

*J.Brągiel: Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej, Olsztyn 1984.

*U.Kamińska: Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2002.

*M.Prokosz: Nowy model placówek opiekuńczo-wychowawczych, [W:] Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, (red.) M. Biedroń, M. Prokosz, Toruń 2002.

*F.Kulpiński: Wybrane problemy metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej, Częstochowa 1978.

*M.Łobocki: Organizowanie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, Lublin 1994.

*M.Łobocki: ABC wychowania, Warszawa 1992.

* M.Łobocki: Wybrane zagadnienia z metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej.

*J.Santorski: ABC psychologicznej pomocy, Warszawa 1993.

*G.Gajewska : Warsztat pracy pedagoga, Zielona Góra 2000.

*G.Gajewska , A.Doliński: Teoretyczno – metodyczne aspekty warsztatu pedagoga, Zielona Góra 2002.

*Z. Dąbrowski: Węzłowe problemy opieki i wychowania w domu dziecka, Olsztyn 1997.s

*Z. Wesołowska: Przekształcenie domu dziecka w placówkę wielofunkcyjną, „Problemy opiekuńczo – wychowawcze” 2004, nr 6.

*Z.Dąbrowski: Pedagogika opiekuńcza w zarysie, Olsztyn, 2006.

*J.Izdebska: Dziecko osamotnione w rodzinie, Białystok, 2004.

*J.Izdebska, Dziecko w rodzinie u progu XX wieku.

*T.Pilch (red.): Encyklopedia pedagogiczna XXI, Warszawa 2003, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

*E.Jarosz, E.Wysocka: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006

*M.Maślanka , Bidul, Warszawa 2004.

*M. Andrzejewski: Domy na piasku: dom dziecka: od opieki nad dzieckiem do wspierania rodziny, 2007.

*A.Golczyńska-Grondas: Wychowało nas państwo: rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych,2014.

* Analiza losów wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych z terenu województwa podlaskiego- Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku Obserwatorium Integracji Społecznej. PDF 2012.

*M.Sajkowska: Stygmat instytucji : społeczne postrzeganie wychowanków domów dziecka, Warszawa 1999.

*A.Sołbut: Terapeutyczna praca z dziećmi i młodzieżą w placówkach wsparcia dziennego- na przykładzie dwóch świetlic socjoterapeutycznych funkcjonujących przy Dziennym Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku (w:)Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, Zeszyt 13- Edukacja a praca, pod red. R..Borzyszkowskiej, E.Lemańskiej-Lewandowskiej, P.P.Grzybowskiego, Bydgoszcz 2009.

*W. T. Danilewicz, J. Izdebska, B. Krzesińska-Żach (red.): Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, Trans Humana, Białystok 2001.

Literatura uzupełniająca:

*B.Czajka: Problemy usamodzielnianych wychowanków, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 7.

*L.Kępińska: Mieszkanie usamodzielniające korzystną formą opieki, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8.

*Losy usamodzielnianych wychowanków warszawskich placówek, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 6.

*B.Rostocka : Usamodzielnianie wychowanków, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2002, nr 9.

*D.Szczubiał, I.Święcicka : Z dziesięcioletnich doświadczeń grup usamodzielniania, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8.

*D.Lizoń-Szłapowska: Usamodzielnianie wychowanek specjalnych ośrodków wychowawczych, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8.

*K.Pezdek : Proces usamodzielniania w grupie autonomicznej, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8.

*H.S.Bernard, K.R. Mackenzi: Podstawy terapii grupowej, Gdańska, GWP, 2001.

*I.Jundziłł : Niektóre zasady wychowania opiekuńczego, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1979/2.

*S.Badora: Krytyka instytucjonalnego wychowania dzieci i młodzieży w literaturze zachodniej, [W:] Opieka i wychowanie w okresie transformacji systemowej. (red.) D. Marzec, Częstochowa 1996.

*U. Kamińska: Zranione dzieciństwo. Wychowankowie Domu Dziecka mówią, Katowice 2000.

*B. Gumienny: Funkcjonowanie domu dziecka na przykładzie Domu dla Dzieci "Nasza Chata", Rzeszów 2005.

*B.Chirpioł: Praca z rodziną wychowanka, Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze 2002/1.

*E.Garncarz, U.Dudek : Video home training w naszej pracy, Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze 2002/1.

*A.Chaber- Dąbela : Jak nawiązać współpracę z rodzicami, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2001/3.

*E. Bochno: Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Kraków 2004.

*E.Berne: W co grają ludzie, Warszawa, 1999.

***Ustawy i rozporządzenia /fr./

-Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r. z póź zm.

-Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej z póź. zm.

-Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich z póź. zm.

-Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

*Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu opiekuńczo-wychowawczego nad dzieckiem osieroconym; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji opiekuńczo-wychowawczych. K_W14

/ocenianie ciągłe, test- egzamin/

*Student ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, ma wiedzę o normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności opiekuńczo-wychowawczej. K_W16/test-egzamin/

Umiejętności

*Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. K_U02/ocenianie ciągłe, test-egzamin, konspekt, prezentacja/

*Student posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów. K_U08

/konspekt, prezentacja, test-egzamin/

Kompetencje społeczne

*Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych K_K02/konspekt, prezentacja, test-egzamin/

Metody i kryteria oceniania:

egzamin, test 55% poprawnych odpowiedzi zalicza test, warunek przystąpienia do egzaminu: pozytywna ocena z ćwiczeń

Zakres tematów:

1. Placówki opiekuńczo-wychowawcze w Polskim systemie opieki

2. Zasady i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej

3. Metody i formy oddziaływań wychowawczych

4. Sytuacje opiekuńczo-wychowawcze

5. Aktywizacja wychowanków

6. Kierunki opieki kompensacyjnej w Europie

7.Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina pedagogiczna

8. Relacje dwupodmiotowe w wychowaniu

9. Socjoterapia jako forma pracy opiekuńczo-wychowawczej

10.Współczesne formy opieki i pomocy rodzinie

11. Współpraca z rodziną wychowanka

12. Praca opiekuńczo- wychowawcza w szkole (świetlica szkolna)

13. Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole (pedagog szkolny)

14. Metody aktywizacji społeczności lokalnych

15. Znaczenie więzi społecznych w pracy opiekuńczo-wychowawczej

Metody dydaktyczne:

wykład aktywizujący, dyskusja, burza mózgów, prezentacja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
3 (brak danych), (sala nieznana)
Jolanta Muszyńska 36/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)