Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wspieranie zatrudnienia oraz rehabilitacja osób niepełnosprawnych 0800-SS2-2GSZ
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Dykcik W. Pedagogika specjalna. UAM, Poznań 2001.

2.Barczyński A. Zakłady pracy chronionej w polskim systemie rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. K.I.G.R. Warszawa 2001.

3. Garajewska D. Fakty i mity o osobach z niepełnosprawnością. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa 2006.

4. Kowalik S. Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Katowice, 1999.

5. Majewski T. Poradnictwo zawodowe i pośrednictwo pracy dla osób niepełnosprawnych. Biuro Pełnomocnika Rządu d.s. Osób Niepełnosprawnych ,Warszawa 2011.

6. Szepietowska B, Ostrowska A: Problemy niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego . Cz. II 7. Osoby z różnymi niepełnosprawnościami- specyficzne potrzeby , zagadnienia poradnictwa zawodowego. Warszawa 1998. ISBN 83-86313-62-5.

8. Osoby niepełnosprawne. Od rehabilitacji do pracy", Publikacja na stronie Biura Pełnomocnika Rządu d.s Osób Niepełnosprawnych : http://www.niepelnosprawni.gov.pl/

9. Urbańska J: Właściwości ekosystemu społecznego osoby niepełnosprawnej

a efektywność procesu rehabilitacji. [w:], A. Brzezińska , R. Kaczan, K. Smoczyńska (red., Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności. Wyd. Scholar, Warszawa 2010

10. Vademecum zatrudnienia osób niepełnosprawnych http://www.lodolamacze.info.pl/pliki/materialy-poradniki/vademecum.pdf

Literatura uzupełniająca :

1. Bąkowska M, Dembe A, Iwaniak A , Sekutowicz: K. Wspieranie osób niepełnosprawnych ruchowo na rynku pracy-podręcznik dobrych praktyk. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2009.

2.Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Rycielski, P. Obszary i modele badan nad zjawiskami wykluczania i inkluzji osób z ograniczeniami sprawności. Numer monograficzny Polityki Społecznej pt.: Diagnoza potrzeb i podstawy interwencji społecznych na rzecz osób z ograniczeniami sprawności, 2010, 58-62.

3.Kijak R. J. Niepełnosprawność intelektualna. Między diagnozą a działaniem,. Warszawa 2013. ISBN 978-83-61638-92-6

4. Kirenko J. Sarzyńska H. Bezrobocie. Niepełnosprawność. Potrzeby. Wyd. UMCS, Lublin 2010.

5.Kotlarska-Michalska: A. Człowiek niepełnosprawny jako „inny” w ujęciu koncepcji socjologicznych i badań socjologiczno-psychologicznych. Roczniki Socjologii Rodzinnej, 1999, s. 87-100.

6. Marszałek L. Systemy wsparcia społecznego w procesie rehabilitacji osób niepełnosprawnych Seminare. Poszukiwania naukowe 2009, 26, 201-213 .

7. Wałęcka- Matyja K. Psychologiczne i społeczno-kulturowe determinanty postaw wobec osób niepełnosprawnych i ich rodzin. w: Zasępa E. (red.) Doświadczanie choroby i niepełnosprawności. . Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013

8.Wolski P, Potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie aktywizacji zawodowej . Polityka Społeczna, Numer specjalny,, Diagnoza potrzeb i podstawy interwencji społecznych na rzecz osób z ograniczeniami sprawności,20110, s. 27- 30. ISSN 0137–4729

Strony internetowe:

Biura Pełnomocnika Rządu d.s Osób Niepełnosprawnych : http://www.niepelnosprawni.gov.pl/

Akty prawne : Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

Efekty uczenia się:

W wyniku realizacji treści kształcenia student powinien :

- omówić zadania instytucji działających na rzecz wspierania aktywności zawodowej i rehabilitacji osób niepełnosprawnych,

- przedstawić prawa osób niepełnosprawnych w zakresie warunków zatrudnienia, świadczeń rehabilitacyjnych oraz innych służących ich aktywizacji,

- scharakteryzować formy aktywizacji społeczno-zawodowej osób niepełnosprawnych,

-analizować potrzeby wsparcia osób niepełnosprawnych w kontekście ich możliwości funkcjonalnych oraz przysługujących praw i przywilejów,

-dostrzegać i analizować znaczenie możliwości i ograniczeń w rehabilitacji i aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych w planowaniu oddziaływań pomocowych i ocenie ich skuteczności,

- rozumieć znaczenie i wykazywać gotowość do respektowania podmiotowości osób niepełnosprawnych w oddziaływaniach pomocowych.

Sposoby weryfikacji: ocena aktywności i pracy w grupie, projekt-prezentacja, kolokwium.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę: Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. ponad polowa nieobecności predysponuje do niezaliczenia przedmiotu.

Zakres tematów:

1. Społeczny kontekst funkcjonowania osób z niepełnosprawnością.

1.1. Ekosystem osoby z niepełnosprawnoscią i jego właściwości.

1.2. Społeczna świadomość niepełnosprawności.

1.3. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością..

2. Systemy wsparcia w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością .

3. Swoiste problemy i wskazania do indywidualnej pracy socjalnej z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

Organizacja rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób z niepełnosprawnością.

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, dyskusja, referat/prezentacja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Dorota Otapowicz 29/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)