Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty pracy opiekuńczo-wychowawczej 0800-OS2-2GMR
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 45
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

K.Adams, G.J.Galanes, Komunikacja w grupach, Warszawa 2008

S. Badora, Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej, Tarnobrzeg 2006

Z. Dąbrowski, Pedagogika opiekuńcza w zarysie, tom I i II, Olsztyn 2006

Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, J. Brągiel, S. Badora (red.), Opole 2005

G. Gajewska, Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki, Zielona Góra 2006

Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychofizycznych, Wrocław 1994

Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2004

Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa 2000

Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa 1994

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1998

Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo- wychowawcze, D. Wosik- Kawala (red.), Lublin 2011

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz.U. 2011 nr 149 poz. 887

Ustawa z dnia 25 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2014 poz. 1188

Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2016 poz. 1583

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2007 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych, Dziennik Ustaw nr 21

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej, Dziennik Ustaw nr 292

Efekty uczenia się:

Wiedza:

• K_W13- ma pogłębioną i uporządkowana wiedze o środowiskach wychowawczych, ich specyfice, procesach w nich zachodzących.

• K_W15- ma uporządkowana wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej, terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach.

Umiejętności:

• K_U08- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych.

• K_U10 - potrafi wybrać i zastosować i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych.

Kompetencje:

• K_K04- utożsamia się z wartościami, celami zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

przygotowanie prezentacji (praca zespołowa)

ocena aktywności w trakcie zajęć

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia,

• zaliczenie na ocenę

Formy zaliczenia

• obecność na zajęciach dydaktycznych;

• aktywność studenta na zajęciach;

• ocena z prezentacji pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych z wykorzystaniem znanych metod (prowadzenie przez studentów fragmentu zajęć w parach)

Zakres tematów:

1.Wprowadzenie w problematykę zajęć (przedstawienie treści przedmiotu i zasad zaliczenia) (1 godz.)

2. Warsztat integracyjny (prezentacja różnych form, technik pracy z grupą )

(4 godz.)

3. Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu opieki, wychowania, wsparcia, terapii i instytucjonalnych form opieki nad dzieckiem i rodziną:

• terminologia: opieka (rodzaje, formy), wychowanie, terapia, placówki opiekuńczo- wychowawcze (rodzaje, zadania), formy instytucjonalnego wsparcia rodziny

• analiza aktów prawnych regulujących podstawowe zasady funkcjonowania instytucjonalnej pieczy zastępczej w Polsce (4 godz.)

4. Blok zajęć praktycznych - prowadzenie prezentacji w formie fragmentu warsztatu w wybranych obszarach problemowych przez poszczególne pary studentów, zakończone ewaluacją

(20 godz.)

Zagadnienia do prezentacji w formie prowadzenia fragmentu warsztatu:

- umiejętność współpracy w grupie;

- umiejętność komunikacji;

- umiejętność rozwiązywania konfliktów;

- umiejętność grupowego podejmowania decyzji;

- asertywność

- animacja dyskusji w grupie;

- podniesienie poczucia własnej wartości

- umiejętność planowania czasu wolnego

- umiejętność pracy na potencjale grupy (kreatywność)

5. Spotkania z Ekspertami (przedstawicielami placówek opiekuńczo-wychowawczych) (4 godz.)

6. Uczestnictwo w warsztatach przygotowujących studentów do pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych - Praktyczna Nauka Zawodu. Omawiane tematy:

1. Psychopatologia zaburzeń zachowania

2. Problemy i potrzeby rodzin marginalizowanych

3. Praca środowiskowa z dziećmi w placówkach wsparcia dziennego

4. Praca środowiskowa z rodziną

5. Etyka zawodowa

6. Studium przypadku (10 godz.)

7. Ewaluacja i podsumowanie zajęć (2 godz.)

Metody dydaktyczne:

Podające, aktywizacyjne, prezentacja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Urszula Namiotko 24/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)