Kierunki wychowania w pedagogice XX wieku 380-N2-1YKWP
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 10 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: L. Chmaj, Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Warszawa, 1963. J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania, Wiek XIX i XX, Kraków, t. 2, 2005. Eksperymenty pedagogiczne w Polsce w latach 1900 – 1939, oprac.: W. Dzierzbicka, S. Dobrowolski, Wrocław, 1963. Historia wychowania, red.: Ł. Kurdybacha, Warszawa, t. 2.,1968. E. Key, Stulecie dziecka, Warszawa, 1928, (wzn. 2005). Myśliciele – o wychowaniu, red.: Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, Warszawa, t. 1, 1996. Myśliciele – o wychowaniu, red.: Cz. Kupisiewicz, Warszawa, t. 2, 2000. B. Nawroczyński, Współczesne prądy pedagogiczne, Warszawa, 1947. J. Sobczak, „Nowe wychowanie” w polskiej pedagogice okresu Drugiej Rzeczypospolitej (1918 – 1939), Bydgoszcz, 1998. J. Sobczak, Recepcja idei „nowego wychowania” w polskiej pedagogice okresu miedzy wojnami, Bydgoszcz, cz. 1, 1978. S. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce, 1998. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac.: S. Wołoszyn, Kielce, t. III, ks. 1-2, 1998. Literatura uzupełniająca: W. Bobrowska – Nowak, Historia wychowania przedszkolnego, Warszawa, 1978. J. Bosko, Wspomnienia Oratorium, Warszawa, 2002. T. Bosco, Spełniony Sen – Opowieść biograficzna o św. Janie Bosko, Warszawa, 2003. L. Cian, System zapobiegawczy św. Jana Bosko i jego charakterystyka, Warszawa, 2001. O. Declory, Gry wychowawcze jako środek wdrożenia dziecka do czynności umysłowych i ruchowych, Warszawa, 1931. R. M. Fierro Tores, Poprzez niwę pedagogiczną. Konferencje o systemie wychowawczym ks. Jana Bosko, Warszawa, 1929. S. Kot, Historia wychowania, Warszawa, t. 2, 1996. E. J. Kryńska, S. W. Mauersberg, Indoktrynacja młodzieży szkolnej w Polsce w latach 1945 – 1956, Białystok, 2003. L. von Matt, H. Bosco, Ksiądz Bosko, Warszawa, 1994. S. Możdżeń, Zarys historii wychowania, Kielce, cz. 2-3, 1993 – 1995. W. Okoń, Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa, 1997. K. Sośnicki, Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku, Warszawa, 1967. B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków, 2005. J. Tarnowski, Jak wychowywać?, Warszawa, 1993. R. Weinschenk, Podstawy pedagogiki Księdza Bosko, Warszawa, 2000. S. Wołoszyn, Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa, 1964. |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: KA7_WG1 – zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym. KA7_WG3 – ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania. KA7_UW1 – posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych. UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: KA7_UK3 – posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi(w tym dotyczącymi ochrony własności intelektualnej). KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: KA7_KK3 – docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia finalizują się oceną końcową, w której skład wchodzą: - obecność na zajęciach; - aktywność merytoryczna na zajęciach (w oparciu o literaturę); - wykonanie testów po zapoznaniu się kursem dostępnym na platformie Blackboard (dotyczy zajęć realizowanych w formie zdalnej) - pozytywny wynik testu zaliczeniowego (test przeprowadzany zdalnie na platformie e-learningowej Blackboard). Dopuszczalna ilość nieobecności – 2h, pozostałe należy zaliczać indywidualnie na konsultacjach. |
||
Zakres tematów: |
Zajęcia organizacyjne, informacje wstępne. Nowatorski system pedagogiki prewencyjnej księdza Jana Bosko. Pedagogika XX wieku w konfrontacji z rozwojem nauk pokrewnych – ruch „Nowego wychowania” otwarciem na nowe sposoby myślenia o nauczaniu. Próba stworzenia idealnego społeczeństwa – Ellen Key. Koncepcja całościowego nauczania Owidiusza Decroly’ego. Pedagogika serca Wasyla Suchomlińskiego. Kolokwium, zaliczenie przedmiotu. |
||
Metody dydaktyczne: |
Warsztaty, metoda projektu, dyskusja problemowa, praca w grupie, prezentacja multimedialna. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Łukasz Kalisz | 24/ |
szczegóły![]() |
2 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Łukasz Kalisz | 25/ |
szczegóły![]() |
3 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Łukasz Kalisz | 23/ |
szczegóły![]() |
4 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Łukasz Kalisz | 25/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.