Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy estetyki 380-N2-1YPES
Wykład (WYK) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2005

R. Ingarden, Studia z estetyki, tom III, Warszawa 1970

A.M. Lankosz, O naturze sztuki i przeżycia estetycznego, w: „Estetyka i Krytyka”, 2005/2006 nr 2/1

B. Dziemidok, Sztuka, wartości, emocje, Warszawa 1992

S. Ossowski, U podstaw estetyki, Warszawa 1966

P. Jaroszyński, Estetyka czy filozofia piękna, Lublin 1990

W. Stróżewski, Wokół piękna: szkice z estetyki, Kraków 2002

U. Eco, Historia piękna, tłum. A. Kuciak, Poznań 2005

U. Eco, Historia brzydoty, tłum. zbiorowe, Poznań 2007

S. Morawski, Na zakręcie. Od sztuki do po-sztuki, Kraków 1985

J. Brach-Czaina, Etos nowej sztuki, Warszawa 1984

R. Kubicki, Zmierzch sztuki, Poznań 1995

M. Czerwiński, Samotność sztuki, Warszawa 1978

R. Graff, Sztuka jako system, Warszawa 1987

K.J. Szmidt, „ABC kreatywności”, Warszawa 2010

E. Nęcka, „Proces twórczy i jego ograniczenia”, Kraków 1999

A. Osęka „Mitologie artysty”, Warszawa 1975

R. Ingarden, „Wartości artystyczne i wartości estetyczne”, w: tegoż aut. „Przeżycie, dzieło, wartość”, Kraków 1966

W. Stróżewski, „Wokół piękna. Szkice z estetyki”, Kraków 2002

J. Tarnowski, „Wartości dzieła sztuki”, w: Sztuka i Filozofia 1990 nr 3

Z. Warpechowski, „Sens, znaczenie i wartość sztuki”, w: Estetyka i Krytyka 2011 nr 1

Efekty uczenia się:

1. Wiedza studentek i studentów:

• znają podstawowe pojęcia odpowiadające kategoriom estetycznym takim jak wartości estetyczne, przeżycie estetyczne itp.;

• znają podstawowe zasady podejmowania filozoficznej refleksji estetycznej w zakresie rozumienia sztuki i kultury.

2. Umiejętności studentek i studentów:

• poprawnie stosują poznaną terminologię i pojęcia;

• potrafią stawiać pytania dotyczące znaczeń obecnych w sztuce najnowszej.

3. Kompetencje społeczne studentek i studentów:

• posiadają umiejętność krytycznej oceny zjawisk społecznych i kulturowych.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci na zaliczenie piszą esej na wybrany temat spośród podanych. Kryteria oceny (merytoryczne zaprezentowanie zagadnienia i osobisty stosunek studenta do opisywanej problematyki) zostały podane w instrukcji zamieszczonej w USOSie.

Zakres tematów:

1. Pojęcie i definicja sztuki, rozumienie sztuki na przestrzeni dziejów

2. Twórczość, rozumienie i dzieje pojęcia, kreatywność

3. Piękno i inne kategorie estetyczne

4. Przeżycie estetyczne, zagadnienia związane z odbiorem sztuki

5. Wartość i wartościowanie w sztuce.

Metody dydaktyczne:

Wykłady w formie:

• prezentacji multimedialnej

• spotkania w formie wideokonferencji

• konsultacje online.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Citko 97/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)