GRUPA 1.
Cudowska A., Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności. W: Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, K. Denek, A, Kamińska, W. Kojsa, P. Oleśniewicz (red.), Sosnowiec 2011.
Ekiert-Oldroyd D., Dokąd zmierza edukacja? „Edukacja” 2000, nr 1.
Edukacja jest w niej ukryty skarb. Raport Komisji Europejskiej pod przewodnictwem J. Delors’a, Warszawa 1998.
Kwiatkowski S.M., Uczenie się przez całe życie – memorandum Komisji Europejskiej. „Edukacja” 2000, nr 1.
Mayor F., Przyszłość świata, przeł. J. Wolf, A. Janik, W. Rabczuk, Fundacja Studiów Edukacyjnych, Warszawa 2001.
Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa. Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia, Komisja Europejska 1995. Wydanie polskie Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP, Warszawa 1997.
Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, Kraków 2014.
Průcha J., Pedagogika porównawcza, Warszawa 2004.
Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej: nowe konteksty, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2007.
Systemy edukacji w krajach europejskich, E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.
Váňová M., Pedagogika porównawcza. W: Pedagogika t. II , B. Śliwerski (red.), Warszawa 2006.
Wybrane materiały ze stron internetowych: www.eurydice.org.pl; www.unesco.org
GRUPA 2
• Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia. Nauczanie i uczenie się na drodze do uczącego się społeczeństwa, Warszawa 1997
• Budajczak M., Edukacja domowa, Gdańsk, 2004
• Uczenie się przez całe życie: rola systemów edukacji w państwach członkowskich Unii Europejskiej, Lizbona 2000
• Cudowska A. (red.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, Białystok 2011
• Cudowska A., Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności. W: Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, K. Denek, A, Kamińska, W. Kojsa, P. Oleśniewicz (red.), Sosnowiec 2011
• Ekiert-Oldroyd D., Dokąd zmierza edukacja? „Edukacja” 2000, nr 1
• Edukacja jest w niej ukryty skarb. Raport Komisji Europejskiej pod przewodnictwem J. Delors’a,
Warszawa 1998
• Hernik K., Malinowska K., Piwowarski R., Przewłocka J., Smak M., Wichrowski A., Polscy nauczyciele i dyrektorzy na tle międzynarodowym. Główne wyniki badania TALIS 2013, Warszawa 2014
• Kwiatkowski S.M., Uczenie się przez całe życie – memorandum Komisji Europejskiej. „Edukacja” 2000, nr 1
• Łysek J., Nauczyciel w Unii Europejskiej, "Nauczyciel i Szkoła" 2002, nr 3-4
• Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, Kraków 2014
• OECD PISA Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów. Wyniki Badania 2015 w Polsce http://www.ibe.edu.pl/images/download/IBE-PISA-raport-2015.pdf
• Serafin T., Kształcenie specjalne w systemie oświaty: Vademecum dla organu prowadzącego, dyrektora szkoły, nauczycieli i rodziców. Warszawa, 2012
• Váňová M., Pedagogika porównawcza. W: Pedagogika t. II , B. Śliwerski (red.), Warszawa 2006
• Włoch A., Kształcenie dzieci zdolnych w europejskich systemach edukacyjnych. Fenomen tutoringu domowego w Anglii, "Studia Paedagogica Ignatiana" 2017, nr 3
• Wspieranie rozwoju uczniów zdolnych: specjalne rozwiązania stosowane w szkołach w Europie. Eurydice 2008
• www.eurydice.org.pl
• www.ibe.edu.pl
• http://erasmusplus.org.pl
Literatura uzupełniająca:
• Ciżkowicz B., Obraz polskiej szkoły w badaniach 15-latków, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2013, nr 4
• Dziewulak D., Systemy szkolne Unii Europejskiej, Warszawa 1997
• Łakusiewicz-Palus J., Profesjonalizm nauczycieli w dobie reformy szkolnej. „Nowa Szkoła” 2007, nr 1
• Pachociński R.: Pedagogika porównawcza, Warszawa 2007
• Průcha J., Pedagogika porównawcza, Warszawa 2004
• Półturzycki J., Spór o kształcenie ustawiczne. Polemiki i analizy, Warszawa 2016
GRUPA 3,4
Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia. Nauczanie i uczenie się na drodze do uczącego się społeczeństwa, Warszawa 1997
Budajczak M., Edukacja domowa, Gdańsk, 2004
Chłodna I., Homeschooling – szansa czy zagrożenie?, w: Edukacja domowa w Polsce. Teoria i praktyka, red. M. i P. Zakrzewscy, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”, Warszawa 2009, s. 105–120.
Cudowska A. (red.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, Białystok 2011
Cudowska A., Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności. W: Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, K. Denek, A, Kamińska, W. Kojsa, P. Oleśniewicz (red.), Sosnowiec 2011
Ekiert-Oldroyd D., Dokąd zmierza edukacja? „Edukacja” 2000, nr 1
Edukacja jest w niej ukryty skarb. Raport Komisji Europejskiej pod przewodnictwem J. Delors’a, Warszawa 1998
Kwiatkowski S.M., Uczenie się przez całe życie – memorandum Komisji Europejskiej. „Edukacja” 2000, nr 1
Łysek J., Nauczyciel w Unii Europejskiej, "Nauczyciel i Szkoła" 2002, nr 3-4
Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, Kraków 2014
OECD PISA Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów. Wyniki Badania 2015 w Polsce http://www.ibe.edu.pl/images/download/IBE-PISA-raport-2015.pdf
Serafin T., Kształcenie specjalne w systemie oświaty: Vademecum dla organu prowadzącego, dyrektora szkoły, nauczycieli i rodziców. Warszawa, 2012
Sikora D., Edukacja domowa jako alternatywna forma kształcenia dziecka. W: Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni edukacyjnej, Pod red. A. Cudowskiej, Białystok, 2011
Uczenie się przez całe życie: rola systemów edukacji w państwach członkowskich Unii Europejskiej, Lizbona 2000
Váňová M., Pedagogika porównawcza. W: Pedagogika t. II , B. Śliwerski (red.), Warszawa 2006
Włoch A., Kształcenie dzieci zdolnych w europejskich systemach edukacyjnych. Fenomen tutoringu domowego w Anglii, "Studia Paedagogica Ignatiana" 2017, nr 3
Wspieranie rozwoju uczniów zdolnych: specjalne rozwiązania stosowane w szkołach w Europie. Eurydice 2008
www.eurydice.org.pl
www.ibe.edu.pl
http://erasmusplus.org.pl
Literatura uzupełniająca:
Dziewulak D., Systemy szkolne Unii Europejskiej, Warszawa 1997
Łakusiewicz-Palus J., Profesjonalizm nauczycieli w dobie reformy szkolnej. „Nowa Szkoła” 2007, nr 1
Pachociński R.: Pedagogika porównawcza, Warszawa 2007
Průcha J., Pedagogika porównawcza, Warszawa 2004
Półturzycki J., Spór o kształcenie ustawiczne. Polemiki i analizy, Warszawa 2016
|