Literatura podstawowa:
• Banach Cz., Pedeutologia, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, pod red. T.Pilcha – t.IV, Warszawa 2005, s.301 – 306.
• Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie, Gdańsk, 2004.
• Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, (w:) Pedagogika-podręcznik akademicki, t.2 - rozdz. 7, Warszawa 2003.
• Krawcewicz S., Pedeutologia, w: Encyklopedia Pedagogiczna, pod red. W.Pomykało, Warszawa 1993, s. 585-592.
• Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.
• Nowosad J., Nauczyciel- wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2002.
• Osobowość nauczyciela (oprac. i wstęp W. Okonia), Warszawa 1959.
• Prokopiuk W., Nauczyciel na polach humanizacji edukacji, Kraków 2010.
• Prucha J., Pedeutologia (w:) Pedagogika, red. B.Śliwerski- t.2, Gdańsk 2006, s.293-316.
• Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2003.
• Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013.
Literatura uzupełniająca:
• Czas pracy i warunki pracy w relacjach nauczycieli, Raport IBE- Warszawa 2013.
• Ferenz K.,Kozioł E. (red.), Kompetencje nauczyciela wychowawcy, Zielona Góra 2002.
• Kordziński J., Nauczyciel, trener, coach, Warszawa 2013.
• Kozioł E., Kobyłecka E., W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela XXI wieku, Zielona Góra 2002.
• Liczą się nauczyciele – raport o stanie edukacji, Raport IBE -Warszawa 2014, cz.II Zawód –nauczyciel.
• Mądry-Kupiec M., Komunikacja werbalna nauczyciela i ucznia na lekcji, Kraków, 2011.
• Michalak J.M., Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczycieli. Studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa 2003.
• Nalaskowski A., Nauczyciele z prowincji u progu reformy edukacji, Toruń 1997.
• Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 1993.
• Okoń W., Rzecz o edukacji nauczycieli, Warszawa 1991.
• Pachociński R., Edukacja nauczycieli w krajach Unii Europejskiej, Warszawa 1994.
• Piekarski J., Tomaszewska L., Być nauczycielem - uczestnikiem czy świadkiem procesu edukacyjnego?, Płock 2015.
• Pyżalski J., Merecz D. (red.), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli Kraków 2010.
• Speck O., Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005.
• Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej, pod red. naukową H.Kwiatkowskiej, Kraków 2015.
|