Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia kulturowa 380-S2-1YAKU
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Bartosz B. (red.), Wymiary kobiecości i męskości: od psychobiologii do kultury, Wrocław 2011.

Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne: o znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 1996.

Chwalba A. (red.), Obyczaje w Polsce: od średniowiecza do czasów współczesnych, Warszawa 2006.

Filipiak M., Rajewski M. (red.), Rytuał: przeszłość i teraźniejszość, Lublin 2006.

Fromm E., Zapomniany język: wstęp do rozumienia snów, baśni i mitów, Warszawa 1951.

Kowalska J., Koło bogów: ruch i taniec w mitach i obrzędach, Warszawa 1995.

Kowalska J., Taniec drzewa życia. Uniwersalia kulturowe w tańcu, Warszawa 1991.

Lange R., O istocie tańca i jego przejawach w kulturze, Kraków 1988.

Lew-Starowicz Z., Seks w kulturach świata, Wrocław 1988.

Maisonneuve J., Rytuały dawne i współczesne, Gdańsk 1995.

Piątek K., Barabasz A., „Nie hetero, nie homo. Po prostu metro” (i über). Socjologiczna analiza współczesnych wzorców męskości, (w:)

M.S. Szczepański (red.), Ciało spieniężone? Szkice antropologiczne i socjologiczne, Tychy-Opole 2008.

Szpakowska M. (red.), Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2008

Tyszka P., Prawa barbarzyńskie o czynach przeciw ciału i cielesności człowieka: (od końca V do początku IX wieku): corpus hominis jako

kategoria kulturowa, Lublin 2010.

Wais J., Ścieżki baśni: symboliczne wędrówki do wnętrza duszy.

Zadrożyńska A., Etnologiczne problemy seksuologii. Symbolika płci i seksu w różnych kulturach, (w:) K. Imieliński (red.), Seksuologia

kulturowa, Warszawa 1984.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym (KA7_WG6).

2. Student ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych (KA7_WG7).

3. Student ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych (KA7_WK2).

4. Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących (KA7_WK5)

Umiejętności:

5. Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych (KA7_UW1).

6. Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (KA7_UW2).

7. Student potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych (KA7_UK2).

8. Student posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (w tym dotyczącymi ochrony własności intelektualnej) (KA7_UK3).

9. Student posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki (KA7_UO1).

10. Student ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań (KA7_UO2).

Kompetencje:

11. Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego (KA7_KK1).

12. Student jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą (w tym dotyczące ochrony własności intelektualnej); poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych (KA7_KO1).

13. Student jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne (KA7_KR1).

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność na zajęciach. Dopuszczalna jest 1 nieobecność na ćwiczeniach, bez żadnych konsekwencji. Każdą następną należy zaliczyć, bez względu na jej powód. Zaliczenie nieobecności polega na przygotowaniu pisemnego opracowania wskazanej przez prowadzącego literatury. Niezaliczenie nieobecności skutkuje obniżeniem oceny końcowej z ćwiczeń.

2. Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach. Polega na twórczym zabieraniu głosu w dyskusji, przedstawianiu własnego stanowiska, wykazaniu się znajomością podstawowej (polecanej) literatury (za aktywne uczestnictwo w zajęciach można uzyskać 6 pkt.

3. Udział w pracy zespołowej (na ocenę). Grupa zostanie podzielona na zespoły, którym przydzielone zostaną zadania do wykonania, zgodnie z tematyką przedmiotu.

4. Kolokwium pisemne.

Do zaliczenia ćwiczeń konieczne jest uzyskanie co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi w pisemnym kolokwium, uzyskanie pozytywnej oceny za pracę zespołową, co najmniej 75% obecność na zajęciach oraz minimum 2 punkty za aktywność.

Uwaga!

W roku akademickim 2019/2020 z uwagi na ogłoszoną w Polsce epidemię Koronawirusa, zaliczenie przedmiotu odbędzie się poprzez platformę Blackboard. Do uzyskania zaliczenia niezbędne jest wykonanie zadania zespołowego oraz złożenie pozostałych zadań na Blackboard i/lub USOSmail.

Zakres tematów:

1. Polskie zwyczaje i obyczaje – ciągłość czy zmiana?

a) zwyczaje i obyczaje w dawnej Polsce (przykłady, funkcje)

b) obyczaje współczesnych Polaków (przykłady, funkcje)

c) miejsce tradycji i przemian kulturowych w rozwoju Człowieka.

2. Rytuał jako element przestrzeni kultury

a) rodzaje rytuałów

b) funkcje rytuałów

c) przykłady rytuałów z uwzględnieniem ich znaczenia dla społeczności, w których są obecne

3. Tabu

a) rodzaje tabu

b) funkcje tabu i jego znaczenia

4. Komunikacja w kulturze – język symboliczny

a) język snów – znaczenia snów w koncepcjach Z. Freuda i C. G. Junga

b) znaczenia baśni i legend

4. Cielesność i seksualność w kulturze

a) wzory cielesności kobiecej i męskiej we współczesnej kulturze

b) symbolika płci i seksu w różnych kulturach

5. Ruch w kulturze – elementy antropologii tańca

a) wielowymiarowości tańca w kulturach (kulturze) tradycyjnych oraz współczesnej sztuce i performatyce

b) symbolika i znaczenie tańca i ruchu w kontekście estetycznym, religijnym, kulturowym, teatralnym etc.

c) taniec a codzienność, rytuał, sztuka, styl życia

Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja, praca w grupach, praca indywidualna, warsztaty.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Elżbieta Krysztofik-Gogol 21/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Magda Kusiuk 19/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Magda Kusiuk 22/ szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Magda Kusiuk 22/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)