Pedagogika porównawcza 380-S2-1YPPO
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Cudowska Agata, Polityka oświatowa Unii Europejskiej wobec migracji, „Pogranicze. Studia Społeczne”, t. XXX, Polityka edukacyjna – tożsamość – edukacja międzykulturowa, J. Nikitorowicz, J. Muszyńska, A. Sadowski (red.), Białystok 2017 (s. 66-79). Cudowska Agata, Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności, [w:] Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Wojciech Kojs, Piotr Oleśniewicz (red.), Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2011. Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku. Pod przewodnictwem Jacques`a Delorsa, Wydanie polskie Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wyd. UNESCO, Warszawa 1998. Edukacja i nierówność. Trajektorie sukcesu i marginalizacji, Agnieszka Gromkowska-Melosik, Mirosław J. Szymański (red.), Wydawnictwo UAM, Poznań 2015. Ekiert-Oldroyd Dorota, Dokąd zmierza edukacja? Wizje szkoły przyszłości w raporcie OECD, „Edukacja” nr 1/2002. Elitarne szkolnictwo średnie w krajach Europy Zachodniej: studia z pedagogiki porównawczej, Agnieszka Gromkowska-Melosik (red.), Wydawnictwo UAM, Poznań 2015. Gmerek Tomasz, Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011. Kępski Czesław, Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2016. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa. Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia, Komisja Europejska 1995. Wydanie polskie Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP, Warszawa 1997. Nowakowska-Siuta Renata, Pedagogika porównawcza. Problemy stanu badań i perspektywy rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2014. Nowakowska-Siuta Renata, Dmitruk-Sierocińska Katarzyna (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2018. Potulicka Eugenia, Joanna Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010. Rabczuk Wiktor, Polityka edukacyjna Unii Europejskiej: nowe konteksty, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2007. Systemy edukacji w krajach europejskich, Eugenia Potulicka, Dobrochna Hildebrandt-Wypych, Celina Cech-Włodarczyk (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012. www.eurydice.org (Informacje o systemach edukacyjnych na świecie). http://www.eurydice.org.pl/systemy_edukacji_w_Europie www.cie.gov.pl/ (rządowe Centrum Informacji Europejskiej). www.ecri.coe.fr (strona Rady Europy o edukacji) www.europa.eu.int (strona Unii Europejskiej, wielojęzyczna) www.unesco.org (strona główna UNESCO, wielojęzyczna) |
||
Efekty uczenia się: |
1. Studentka/Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z komparatystyki oświatowej do analizowania oraz interpretowania faktów oświatowo-wychowawczych na świecie, w kontekście sytuacji politycznej, ekonomicznej, społecznej i kulturowej różnych krajów. Sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena prezentacji zespołu, kolokwium zaliczeniowe. 2. Studentka/Student ma przekonanie o potrzebie podejmowania działań w zakresie doskonalenia edukacji. Sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena prezentacji zespołu, kolokwium zaliczeniowe. 3. Studentka/Student aktywnie realizuje indywidualne i zespołowe zadania dydaktycznych, potrafi współpracować w grupie. Sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena prezentacji zespołu. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot realizowany jest w formie zajęć ćwiczeniowych aktywizujących studentów do samodzielnej pracy indywidualnej i zespołowej. Zaliczenie przedmiotu odbywa się w sposób ciągły na podstawie punktacji cząstkowej zgromadzonej przez studenta w trakcie: 1) realizacji zadań poprzez pracę indywidualną i zespołową, 2) oceny z kolokwium pisemnego oraz 3) obecności studenta na zajęciach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, która nie wymaga zaliczenia, pod warunkiem, że nie miała ona miejsca w czasie obowiązkowego zaliczenia zadania dydaktycznego. Do ubiegania się o zaliczenie niezbędna jest obecność studenta na 51% ćwiczeń, przy czym nieusprawiedliwione nieobecności skutkują obniżeniem końcowej oceny. Zaliczenie kolokwium pisemnego wymaga zdobycia przez studenta minimum 51% punktów. |
||
Zakres tematów: |
Strategie rozwoju edukacji w międzynarodowych raportach oświatowych (UNESCO, Biała Księga Komisji Europejskiej, OECD) Kierunki zmian w edukacji w wymiarze globalnym - analiza porównawcza. Założenia i priorytety międzynarodowej polityki oświatowej w perspektywie porównawczej. Studia przypadków w zakresie realizacji polityki równości i doskonałości w edukacji, na przykładzie Finlandii i Singapuru. Między egalitaryzmem i elitarnością kształcenia w Europie, na przykładzie edukacji w Norwegii, Holandii, Niemczech i Szwecji. Organizacja kształcenia na przykładzie systemów edukacyjnych wybranych państw, w kontekście sytuacji polityczno-ekonomicznej i społeczno-kulturowej tych krajów (wybór studentów). |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody aktywizujące, samodzielna praca studenta z literaturą przedmiotu, projekty zespołowe, praca w grupach, dyskusja, konsultacje indywidualne. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 12:00 - 13:30,
sala B125 |
Agata Cudowska | 23/ |
szczegóły![]() |
2 |
każda środa, 10:15 - 11:45,
sala B125 |
Agata Cudowska | 22/ |
szczegóły![]() |
3 |
każda środa, 12:00 - 13:30,
sala B125 |
Agata Cudowska | 22/ |
szczegóły![]() |
4 |
każdy czwartek, 12:00 - 13:30,
sala A208 |
Bożena Tołwińska | 22/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.