Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Pedagogika społeczna 380-SS1-1ABW
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. M. Cichosz, Pedagogika społeczna. Zarys problematyki. Warszawa 2014. Wyd. Impuls.

2. M. Cichosz: O pedagogice społecznej i jej rozwoju: wybrane zagadnienia, Kraków 2016.

3. S. Kawula: Pedagogika społeczna: dzisiaj i jutro, Toruń 2012.

4. W. Danilewicz, W. Theiss (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wyd. Żak, Warszawa 2014.

5. T. Sosnowski, Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2018.

6. T. Sosnowski, W. Danilewicz, M. Sobecki, Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016.

7. T. Sosnowski, Ojciec we współczesnej rodzinie. Kontekst pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2011.

8. T. Pilch, T. Sosnowski, Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013.

9. M. Sobecki, W. Danilewicz, T. Sosnowski, Szkoła – Kultura – Tożsamość. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013.

10. W. Danilewicz, M. Sobecki, T. Sosnowski, Środowisko – Zasoby- Profesjonalizacja. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013.

11. W. Danilewicz, Rodzina ponad granicami : transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok 2010.

12. W. Danilewicz (red.): Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, Warszawa 2009.

13. S. Kawula: Pedagogika społeczna: dzisiaj i jutr, Toruń 2012.

14. S. Kawula: Studia z pedagogiki społecznej. Olsztyn 1996.

15. S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna dokonania – aktualność – perspektywy, Toruń 2001.

16. P. Frąckowiak (red.): Pedagogika społeczna i oblicza wychowania czasu przemian, Gniezno 2011.

17. B. Chrostowska, E. Kantowicz, C. Kurkowski (red.): Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej młodzieży : polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Toruń 2010.

18. M. Ciczkowska-Giedziun, E. Kantowicz (red.): Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej rodziny : polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Toruń 2010.

19. E. Marynowicz – Hetka (red.): Pedagogika społeczna, t. 1, warszawa 2009.

20. E. Marynowicz – Hetka (red.): Pedagogika społeczna, t.2, warszawa 2009.

Efekty uczenia się:

KA6_WG3 – Student ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat procesów społecznych, psychologicznych i pedagogicznych; zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, pedagogiczne, psychologiczne, społeczne stanowiące teoretyczne podstawy pracy socjalnej.

KA6_WG5 – Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami.

KA6_WG6 – Student zna definicję podstawowych problemów społecznych; posiada wiedzę dotyczącą ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania.

KA6_UW3 – Student potrafi korzystać z wiedzy z dziedziny nauk społecznych w formułowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu tych dyscyplin naukowych.

KA6_UW5 – Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pracy socjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania, interpretowania problemów społecznych z zastosowaniem strategii ich rozwiązywania.

KA6_UO6 – Student posiada umiejętność formułowania celów, planowania i oceny skuteczności swoich działań w pracy socjalnej.

KA6_KK2 – Student jest wolny od uprzedzeń i stereotypów społecznych dotyczących postrzegania i rozumienia osób o odmiennym położeniu społecznym.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń wymaga obecności na ćwiczeniach, aktywnego uczestnictwa we wszystkich zadaniach realizowanych na ćwiczeniach, pracach zespołowych, projektach, ocenianych w sposób ciągły. Dozwolona jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, która nie podlega zaliczeniu, o ile nie miała ona miejsca w czasie obowiązkowego zaliczenia zadania dydaktycznego. Każdą kolejną nieobecność student musi zaliczyć na konsultacjach u osoby prowadzącej ćwiczenia w danej grupie. Do zaliczenia nie może być dopuszczony student, który ma 50% nieobecności. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie oceny ciągłej i oceny z pracy zaliczeniowej.

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne. Zaprezentowanie treści przedmiotu zgodnych z opracowanym sylabusem realizowanych w ramach ćwiczeń z pedagogiki społecznej. Ustalenie i omówienie kryteriów zaliczenia ćwiczeń.

2. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: opieka, praca socjalna, siły społeczne, służba społeczna, diagnoza, pomoc społeczna, kompensacja społeczna, profilaktyka społeczna, ratownictwo.

3. Podstawowa kategoria pojęciowa pedagogiki społecznej - wychowanie: wczoraj - dziś - jutro

4. Osamotnienie człowieka bezdomnego – przyczyny, istota problemu, przeciwdziałanie.

5. Dzieciństwo współczesnych dzieci szansą czy zagrożeniem wychowawczym.

6. Kultura pedagogiczna źródłem prawidłowych zachowań rodzicielskich we współczesnej rodzinie.

7. Dom rodzinny – jego istota, wartość, znaczenie w życiu człowieka. Przemiany w postrzeganiu domu rodzinnego w świadomości trzech okoleń. Model pożądanego domu rodzinnego w opinii studentów.

8. Zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu: Pedagogika społeczna.

Metody dydaktyczne:

Metody wykorzystane podczas realizacji zajęć: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacje multimedialne, metody problemowe, filmy.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 13:45 - 15:15, sala A113
Tomasz Sosnowski 17/ szczegóły
2 co drugi wtorek (parzyste), 13:45 - 15:15, sala A113
Tomasz Sosnowski 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.