Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot do wyboru (Blok VII) - Ochrona wód / Water protection 0200-OS1-3OWO
Laboratorium (LAB) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

• Chełmicki W. 2012. Woda. Zasoby, degradacja, ochrona. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. ss. 306.

• Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 listopada 2015 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. (Dz.U. 2015 poz. 1989).

• Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie kryteriów i sposobu oceny stanu jednolitych części wód podziemnych. (Dz.U. 2016 poz. 85).

• Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 lipca 2016 r. w sprawie sposobu klasyfikacji stanu jednolitych części wód powierzchniowych oraz środowiskowych norm jakości dla substancji priorytetowych. (Dz.U. 2016 poz. 1187).

Literatura uzupełniająca:

• Bogdanowicz R., Jokiel P. Pociask-Karteczka (red.) 2012. Wody w parkach narodowych Polski. Kraków. ss. 392.

• Bartosz R., Bukowska M., Chylarecki P., Ignatowicz A., Puzio A., Wilińska A. 2012. Ocena wpływu zmian klimatu na różnorodność biologiczną oraz wynikające z niej wytyczne dla działań administracji ochrony przyrody do roku 2030. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Warszawa. ss.93.

• Żmudziński L. (red). 2002. Słownik Hydrobiologiczny. PWN, Warszawa. ss. 287.

Literatura dodatkowa:

• Poskrobko B., Poskrobko T., Skiba K. 2007. Ochrona biosfery. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa, ss. 272

Ważne linki:

• http://www.iop.krakow.pl/ias/problem/co-to-sa-gatunki-obce; http://www.gdos.gov.pl/igo

• http://geoserwis.gdos.gov.pl/mapy/

Efekty uczenia się:

1. Student potrafi wyjaśnić wzajemne relacje pomiędzy abiotycznymi i biotycznymi składowymi środowiska wodnego. KA6-WG5 2.

2. Student rozróżnia typy zagrożeń wód, potrafi wskazać metody ich ograniczenia i/lub eliminacji w oparciu o zalety i wady stosowanych rozwiązań. KA6-WG7, KA6-UW4, KA6-KK1

3. Student identyfikuje podstawowe związki pomiędzy aktywnością gospodarczą człowieka a stanem środowiska wodnego. KA6-UW2, KA6-UW4, KA6-KK1

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność na zajęciach

(dopuszcza się możliwość opuszczenia jednych zajęć z koniecznością ich odpracowania).

2. Pozytywna ocena pracy studenta podczas zajęć

3. Pozytywna ocena wygłoszonego referatu/prezentacji (20%)

4. Pozytywna ocena z pisemnego sprawozdania (40%) i zaliczenia końcowego (40%).

Zakres tematów:

1. Przyczyny i symptomy eutrofizacji wód

2. Biologiczne wskaźniki stanu ekologicznego wód

3. Fizykochemiczna ocena jakości wody

4. Abiotyczne składowe środowiska wodnego

5. Biotyczne składowe środowiska wodnego

6. Opracowanie wyników badań laboratoryjnych w oparciu o akty prawa krajowego

7. Zaliczenie końcowe – prezentacja sprawozdań końcowych z dyskusją

Metody dydaktyczne:

1. Opis i objaśnienie.

2. Ćwiczenia laboratoryjne.

3. Dyskusja dydaktyczna.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Adam Więcko 13/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)