Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PNJA - fonetyka praktyczna 2 0400-AG1-2PPH
Laboratorium (LAB) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 60
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1.Brazil, David, Pronunciation for Advanced Learners of English, Cambridge University Press, 2003.

2.Gimson A C. A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989.

3.Hewings, Martin, English Pronunciation in Use (Advanced), Cambridge University Press, 2007.

4.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000.

5.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990.

6.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992.

7.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987

8.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, CUP, 2009.

9.Sobkowiak, Włodzimierz, English Phonetics for Poles, Bene Nati, 2007.

10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002.

11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006.

12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman.

Efekty uczenia się:

Student posiada podstawowa wiedzę o pojęciach, zjawiskach i procesach prozodycznych oraz zna podstawową terminologię prozodyczną. (test)

K_W02 K_W03

Student posiada umiejętności językowe na poziomie zapewniającym komunikowanie się w kraju nauczanego języka, w kontaktach z użytkownikami tego języka. Potrafi wypowiadać się dość płynnie, spontanicznie, używając właściwych sformułowań (zaliczenia ustne, ocena aktywności i poprawności w trakcie zajęć) K_U09 K_U08

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania i kryteria oceniania:

1.obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności, czynny udział w zajęciach, przygotowywanie się do zajęć)

2. Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. System oceniania testów polega na zbieraniu przez studenta punktów. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie min. 60% z wszystkich testów łącznie, które odbędą się w ciągu roku. W trakcie kursu odbędą się testy pisemne + testy ustne. Nie przewiduje się terminów poprawkowych testów pisemnych.

Osoby, które nie uzyskają wymaganego minimum mają prawo do jednego testu poprawkowego, który obejmie materiał całego kursu. Aby otrzymać ocenę dostateczną, należy uzyskać min. 60% z tego testu.

Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie.

Oceny:

5 = 90% - 100%

4+ = 85% - 89%

4 = 75% - 84%

3+ = 70% - 74%

3 = 60% - 69%

Zakres tematów:

1. homofony:wyrazy o tej samej wymowie, lecz innym znaczeniu

2. cechy rytmu j.angielskiego, teoria, przesunięcie akcentu związane z rytmem, podział zdań na stopy rytmiczne

3. akcent zdaniowy,przesuwanie akcentu zależnie od znaczenia komunikatu

4. mowa łączona, aktualne tendencje w mowie szybkiej, procesy mowy łączonej: asymilacje, elizje etc.

5. intonacja: podstawowe tony, ich funkcje, intonacja różnego typu zdań

6.właściwe akcentowanie wyrazów oraz umiejętność przesunięcia

akcentu w derywatywach,

7. znajomośc, rozróżnianie oraz właściwe stosowanie w odpowiednich sytuacjach i kontekstach podstawowych tonów oraz wzorów intonacyjnych

8. odpowiednie stosowanie różnych funkcji intonacji, np. uwydatnianie pewnych informacji, wtrącanie dodatkowych informacji, wprowadzanie nowych informacji itp.

9. nazwy własne i geograficzne, poprawna wymowa, transkrypcja1. homofony:wyrazy o tej samej wymowie, lecz innym znaczeniu

2. cechy rytmu j.angielskiego, teoria, przesunięcie akcentu związane z rytmem, podział zdań na stopy rytmiczne

3. akcent zdaniowy,przesuwanie akcentu zależnie od znaczenia komunikatu

4. mowa łączona, aktualne tendencje w mowie szybkiej, procesy mowy łączonej: asymilacje, elizje etc.

5. intonacja: podstawowe tony, ich funkcje, intonacja różnego typu zdań

6.właściwe akcentowanie wyrazów oraz umiejętność przesunięcia

akcentu w derywatywach,

7. znajomośc, rozróżnianie oraz właściwe stosowanie w odpowiednich sytuacjach i kontekstach podstawowych tonów oraz wzorów intonacyjnych

8.nazwy własne i geograficzne, poprawna wymowa, transkrypcja

9. poprawne stosowanie form mocnych i słabych

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia w laboratorium językowym: czytanie w parach, nagrywanie własnych wypowiedzi

praca w parach oraz grupach

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Dorota Szymaniuk 13/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)