Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty: dziennikarskie, teatralne, filmowe, fotograficzne, etnograficzne 0400-KS1-2WAR
Laboratorium (LAB) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

WARSZTATY ETNOGRAFICZNE:

Literatura podstawowa i uzupełniająca:

M. Kostera, Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, Warszawa 2005.

D. Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2009

Kvale, Steinar, Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010

Literatura uzupełniająca:

Stanisław Dworakowski, Kultura społeczna ludu wiejskiego na Mazowszu nad Narwią, Białystok 1964.

Gaweł A., Zwyczaje, obrzędy i wierzenia agrarne na Białostocczyźnie od połowy XIX do początków XXI wieku, Kraków 2009.

Gaweł A., Zdobnictwo drewnianych domów na Białostocczyźnie, Białystok 2007.

Z. Gloger, Rok Polski w życiu, tradycyi i pieśni, Warszwa 1900.

Z. Gloger, Encyklopedia staropolska, T. 1-4, Warszawa 1900-1903.

I. Matus Lud nadnarwiański, Białystok 2000.

Ruś Podlaska. Podlasie w opisach romantyków, opr. Jerzy Hawryluk, Bielsk Podlaski 1995.

Czerwiński Tomasz, Budownictwo ludowe w Polsce, Warszawa 2010.

Czerwiński Tomasz, Wyposażenie domu wiejskiego w Polsce, Warszawa 2009.

Z. Gloger, Obrzęd weselny polski z pieśniami i przemowami, Warszawa 1901.

A. Strumiło, W. Wołkow, Krzyż, 1999.

A. Zadrożyńska, Światy, zaświaty o tradycji świętowania w Polsce, Warszawa 2000.

WARSZTATY TEATRALNE:

M.Braun,Gry codzienne i pozacodzienne....o komunikacyjnych aspektach aktorstwa, Kraków 2012,

B.Ciecierska-Zajdel, Trening głosu,Warszawa 2012

A. Bielańska, Teatr, który leczy, Kraków 2002

W. Sierpiński, Poradnik młodego recytatora, Warszawa2004

B. Wieczorkiewicz, Sztuka mówienia, Warszawa 1985

B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2004

B. Toczyska, Dotkliwa artykulacja, Gdańsk 2011

www.recytacja.art.pl

R. Pawłowski(red.), Made In Poland, Dramaturgia niemoralnego niepokoju, Kraków 2006

T.Radziewicz, Rzeczy pospolite, Warszawa 2014

K.Citko, Post tenebras Lux, Białystok 2014

Słownik wiedzy o teatrze, Bielsko-Biała 2009

WARSZTATY FILMOWE:

1.Jak napisać scenariusz filmowy Russin Dows Wydawnictwo Wojciech Marzec , Wrzesień 2005

2. Praca nad scenariuszem. Oliver schutte PWN Warszawa 2005

3.Reżyseria filmowa. Ujecie po ujęciu. Steven D. Katz wyd. Laterna Magica 2007.

4. Sztuka reżyserii filmowej T. Kingdom

5. 5 tajników warsztatu filmowego / Joseph V. Mascelli ; tł. i oprac. Tomasz Szafrański.

6. T. Kingdon, Sztuka reżyserii filmowej

7. B. Brown, Światło w filmie

8. W. Murch, W mgnieniu oka. Sztuka montażu filmowego

9. J. Monaco, How to read a film

Efekty uczenia się:

WARSZTATY ETNOGRAFICZNE:

Efekty kształcenia

Wiedza:

zna podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz dostrzega konieczność zarządzania

zasobami własności intelektualnej - K_W13

zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół

badawczych w zakresie różnych dyscyplin nauk humanistycznych - K_W16

Wiedza studentów (K_W03, K_W06, K_011)

a) posiadają podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu terenowych badań etnograficznych i wybranej tematyki etnograficznej, społecznej, historycznej;

b) znają podstawową terminologię etnograficzną;

c) znają i rozumieją historyczny i społeczny proces kształtowania się kultury tradycyjnej;

UMIEJĘTNOŚCI

potrafi w pogłębiony, uporządkowany sposób wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem

różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.) - K_U01

czyta i interpretuje teksty kultury (pisane, audialne i wizualne, multimedialne), umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać

umiejętności badawcze związane z rozwijaniem swoich zdolności i kariery zawodowej - K_U05

Umiejętności studentów (K_U02, K_U03, K_U16)

a) samodzielnie zdobywają tematyczną wiedzę etnograficzną w trakcje badań naukowych;

b) poprawnie stosują terminologię z zakresu kultury tradycyjnej;

c) rozumieją odmienne postrzeganie zjawisk kulturowych przez osoby wywodzące się z różnych tradycji kulturowych.

d) prowadząc badania terenowe postępują zgodnie z etyką badacza kultury;

Kompetencje społeczne studentów (K_K01, K_K07)

a) znają zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumieją potrzebę dokształcania się;

b) mają świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Podlasia

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, umie go samodzielnie poszerzać, rozumie potrzebę ustawicznego

dokształcania się i rozwoju zawodowego, potrafi także inspirować i organizować proces uczenia się innych osób - K_K01

efektywnie organizuje pracę własną i pracę zespołową oraz potrafi krytycznie ją ocenić i przemodelować - K_K04

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: obecność studenta na zajęciach, jego aktywność i zaangażowanie oraz realizacja końcowego projektu

WARSZTATY TEATRALNE:

Student:

1.zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji kulturoznawczej w rozumieniu procesów zachodzących w teatrze; (K_W02)

2.zna podstawową terminologię kulturoznawczą w dziedzinie teatru; (K_W06)

3. zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych z których wyłoniła się współczesna sztuka teatru; (K_W11)

4. zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury teatralnej; (K_W15)

Student:

1. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.) (K_U01)

2. czyta i interpretuje teksty kultury (pisane, audialne i wizualne, multimedialne) (K_U05)

Student:

1. rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury (K_K06)

Sposoby weryfikacji: ocenianie ciągłe, przygotowanie wystąpienia publicznego.

WARSZTATY FILMOWE:

WARSZTATY FILMOWE

Wiedza:

zna podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz dostrzega konieczność zarządzania

zasobami własności intelektualnej - K_W13

UMIEJĘTNOŚCI:

czyta i interpretuje teksty kultury (pisane, audialne i wizualne, multimedialne), umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać

umiejętności badawcze związane z rozwijaniem swoich zdolności i kariery zawodowej - K_U05

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

efektywnie organizuje pracę własną i pracę zespołową oraz potrafi krytycznie ją ocenić i przemodelować - K_K04

rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania i

oceny wytworów i tekstów kultury (K_K06)

Sposoby wersyfikacji: obecność studenta na zajęciach, jego aktywność w trakcie pracy z kamerą, programem do montażu, wykonanie w grupie krótkiej etiudy filmowej.

Metody i kryteria oceniania:

WARSZTATY ETNOGRAFICZNE:

Zaliczenie na ocenę, obowiązkowa obecnośĆ na części teoretycznej zajęć i udział w badaniach terenowych. Na końcową ocenę składają się obecność studenta na zajęciach, udział w badaniach terenowych przygotowanie pracy w oparciu o literaturę przedmiotu i własne wyniki badań terenowych.

WARSZTATY TEATRALNE:

Ocenianie ciągłe, obecność i aktywność studenta na zajęciach, przygotowanie występu publicznego.

WARSZTATY FILMOWE:

Obecność na zajęciach, aktywność. realizacja w podgrupach projektu filmowego.

Zakres tematów:

WARSZTATY ETNOGRAFICZNE:

Zajęcia organizacyjne ( 2 godz.).

Metodologia i techniki badań terenowych (4 godz.)

Wybór indywidualnych tematów badawczych i opracowanie kwestionariusza pytań (4 godz.)

Badania terenowe (18 godzin)

Prezentacja wyników badań (2 godz.)

WARSZTATY TEATRALNE:

1.Ćwiczenie doskonalące artykulację czyli rozgrzewka artykulacyjna. Wyrazy, zwroty i zdania ze zbitkami spółgłoskowymi .

2.Rozgrzewka (kontynuacja), ćwiczenia oddechowe i sprawnościowe.

3. Rozgrzewka (kontynuacja), etiuda aktorska z przedmiotem – inscenizacja przysłowia.

4. Rozgrzewka (kontynuacja), etiuda aktorska z przedmiotem - adaptacja sceniczna baśni.

5. Rozgrzewka (kontynuacja), zasady pracy scenicznej nad tekstem.

6. Rozgrzewka (kontynuacja), interpretacja aktorska wiesza– recytacja (wybrane wiersze Teresy Radziewicz i Katarzyny Citko)

7. Rozgrzewka (kontynuacja),kompilacja fragmentu prozy – czytanie (teksty opublikowane w nieregularniku filologicznym Wydziału Filologicznego UwB Próby nr 3/2015 „Inny Obcy”.

8. Rozgrzewka (kontynuacja),monolog zaangażowany.

9. Rozgrzewka (kontynuacja) przemawianie na forum publicznym.

10. Rozgrzewka (kontynuacja), czytanie dramatu.

11. Czytanie dramatu: T.Różewicz,Grupa Laokoona; S. Mrożek, Wielebni.

12. Praca sceniczna grupowa (Teresa Radziewicz, Samosiejki)

13. Ciąg dalszy przygotowań przedstawienia końcowego

14. Zaliczenie publiczne.

WARSZTATY FILMOWE

1. Plany filmowe. Wprowadzenie do języka filmu.

2. Praca z przysłoną.

3.Praca z migawką.

4.Praca z ISO i zmienną optyką.

5.Pierwsze ujęcia filmowe.

6.Stabilizacja obrazu

7.Pisanie scenariusza

8.Postprodukcja

9.Wspólna analiza zrealizowanych na zajęciach etiud filmowych.

Metody dydaktyczne:

WARSZTATY ETNOGRAFICZNE:

Wykład informacyjny, praca grupowa, praca indywidualna, analiza zebranego materiału

WARSZTATY TEATRALNE:wykład informacyjny, praca grupowa, wspólna analiza procesu, prezentacja publiczna.

WARSZTATY FILMOWE: Prezentacja, analiza tekstów kultury, dyskusja, ćwiczenia praktyczne.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Irena Matus 11/13 szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Tomasz Adamski 14/14 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)