Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria kultury współczesnej 0400-KS1-3TKW
Konwersatorium (KON) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

M. Augé, Nie-miejsca. Wprowadzenia do antropologii hipernowoczesności, Warszawa 2010.

D. Bell, Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Warszawa 1994.

K. Lorenz, Regres człowieczeństwa, Warszawa 1986.

Z. Bauman, Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994.

Z. Bauman, Konsumowanie życia, Kraków 2009.

R.May, Miłość i wola, Poznań 1998.

M. Castells, Galaktyka internetu. Refleksje nad internetem, biznesem i społeczeństwem, Warszawa 2003.

T. Olchanowski, Kultura manii, Warszawa 2016.

D,L. Smith, Najbardziej niebezpieczne ze zwierząt. Natura ludzka i przyczyny wojen, Warszawa 2011.

F. Wheen, Jak brednie podbiły świat. Krótka historia współczesnych urojeń, Warszawa 2005.

A. Storr, Kolosy na glinianych nogach. Studium guru, Warszawa 2009.

W. Burszta, Preteksty, Gdańsk 2015.

A.Huxley Nowy wspaniały świat, Kraków 1988.,

D. Eggers, Krąg, Katowice 2015.

Literatura uzupełniająca:

• Appadurai Arjun, 2009, Strach przed mniejszościami. Esej o geografii gniewu, przeł. Marta Bucholc, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdz. 4: Strach przed małymi liczbami, s. 55-87.

• Bartky Sandra Lee, 2007, Foucault, kobiecość i unowocześnienie władzy patriarchalnej, [w:] Renata E. Hryciuk, Agnieszka Kościańska (red.), Gender. Perspektywa antropologiczna, t. 2: Kobiecość, męskość seksualność, tłum. Katarzyna Gawlicz, Marcin Starnawski, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 50-75.

• Bomba Radosław, Czarnecki Sławomir, Stunża Grzegorz D., Tylko dostęp. Koniec kultury uczestnictwa?, „Kultura Współczesna”, nr 1, s. 9-13.

• Bourdieu Pierre, 2004, Męska dominacja, tłum. Lucyna Kopciewcz, Warszawa: Oficyna Naukowa: rozdział 1: Obraz w powiększeniu, s. 13-67.

• Butler Judith, 2007 [1997], Akty performatywne a konstrukcja płci kulturowej. Szkic z zakresu fenomenologii i teorii feminizmu, [w:] Lektury inności, Mieczysław Dąbrowski, Robert Pruszczyński (red.), Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, s. 25-35.

• Domańska Ewa, 2014, Humanistyka afirmatywna. Władza i płeć po Butler i Foucaulcie, „Kultura Współczesna” Nr 4, s. 117-129.

• Filiciak Mirosław, Tarkowski Alek, 2016, Kultura 2.0. Nie/domknięty projekt, „Kultura Współczesna”, Nr 1 (89), s. 14-27.

• Giddens Anthony, 2001 [1991], Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. Anna Szulżycka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tamże: Część III: Trajektoria tożsamości, s. 98-149.

• Heath Joseph, Potter Andrew, 2010, Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć, tłum. Hanna Jankowska, Warszawa: Wydawnictwo Literackie MUZA SA: rozdział 4: Nienawidzę siebie i chcę kupować, s. 125-169; rozdział 7: Od pogoni za statusem do łowienia trendów, s. 235-274.

• Jenkins Henry, 2006, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, tłum. Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne: Spojlowanie programu Robinsonowie: anatomia wspólnoty wiedzy, s. 29-59; „Lovemarks” i kapitał emocjonalny, s. 69-74.

• Maffesoli Michel, 2008, rozdział 4: Trybalizm, [w:] tegoż, Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, tłum. Marta Bucholc, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 116-157.

• Welsch Wolfgang, 1998, Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury, [w:] Roman Kubicki (red.), Filozoficzne konteksty rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, Cz. 2., Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

• Austin John L., 1993, Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, tłum., wstęp i przypisy Bohdan Chwedeńczuk, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, tamże: Wypowiedzi performatywne, s. 311-334.

• Braidotti Rosi, 2007, Poprzez nomadyzm, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 107-127.

• Burszta Wojciech J., Czubaj Mariusz, Rychlewski Marcin, 2005, Wstęp. Kontrkultura – dzika rzecz, [w:] tychże (red.) Kontrkultura. Co nam z tamtych lat?, Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”, s. 5-8.

• Butler Judith, 2010, Walczące słowa, tłum. Adam Ostolski, Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznej, tamże: Wstęp: O krzywdzeniu słowem, s. 9-53.

• Filiciak Mirosław, Danielewicz Michał, Buchner Anna, Zaniewska Katarzyna, 2012, Tajni kulturalni. Obiegi kultury z perspektywy twórców sieciowych węzłów wymiany treści, Warszawa: SWPS, Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, http://ngoteka.pl/bitstream/handle/item/146/Tajni_Kulturalni_Raport.pdf?sequence=1

• Foucault Michel, 1998 [1975], Nadzorować i karać, tłum. Tadeusz Komendant, Warszawa: Aletheia, tamże: Część III: Dyscyplina, rozdział: Podatne ciała, s. 161-203.

• Foucault Michel, 1998 [1982], Podmiot i władza, tłum. Jacek Zychowicz „Lewą Nogą", Nr 9, s. 174-192.

• Giddens Anthony, 2005, rozdział 4: Miłość, zaangażowanie i czysta relacja, (w:) tegoż, Przemiany intymności: seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, przeł. Alina Szulżycka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 65-82.

• Jenkins Henry, 2006, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, tłum. Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

• Olcoń-Kubicka Marta, 2006, Blogi jako przejaw współczesnego trybalizmu, Repozytorium CEON, http://depot.ceon.pl/handle/123456789/1450.

• Pawlak Katarzyna, 2012, Między performatywnym i wirtualnym. Facebook.com: tożsamość jako proces performatywny, [w:] Katarzyna Skowronek, Katarzyna Leszczyńska (red.), Performatywne wymiary kultury, Kraków: Wydawnictwo LIBRON, s. 399-410.

• Pawluczuk Włodzimierz, 2005, Miłość ponowoczesna. Trzy wykłady o ponowoczesności i mitonemach miłości, Łomża: Oficyna Wydawnicza STOPKA, tamże: Wykład 3: O życiu pełnią, s. 49-70.

• Welsch Wolfgang, 1999, Transculturality - the Puzzling Form of Cultures Today, [w:] Mike Featherstone and Scott Lash (red.), Spaces of Culture: City, Nation, World, London: Sage, s. 194-213, http://www2.uni-jena.de/welsch/abstracts/W_Welsch_Transculturality.html.

• Wnuk Anna, 2010, Koncepcja transkulturowej tożsamości Wolfganga Welscha - nowa perspektywa dla psychologii, „Podteksty. Czasopismo kulturalno-naukowe”, Nr 4, http://podteksty.amu.edu.pl/podteksty/?action=dynamic&nr=23&dzial=4&id=487.

- Michel Foucault, Historia seksualności, wybrane rozdziały

- Edward Wilson, Znaczenie ludzkiego istnienia, 2016

- Domańska Ewa, 2014, Humanistyka afirmatywna. Władza i płeć po Butler i Foucaulcie, „Kultura Współczesna” Nr 4, s. 117-129.

- Welsch Wolfgang, 1998, Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury, [w:] Roman Kubicki (red.), Filozoficzne konteksty rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, Cz. 2., Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

- Filiciak Mirosław, Tarkowski Alek, 2016, Kultura 2.0. Nie/domknięty projekt, „Kultura Współczesna”, Nr 1 (89), s. 14-27.

- Giddens Anthony, 2001 [1991], Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. Anna Szulżycka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tamże: Część III: Trajektoria tożsamości, s. 98-149.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza. Student (KA6_WG1,_, KA6_WG2):

a) zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji kulturoznawczej w rozumieniu procesów zachodzących w kulturze;

b) zna podstawowe koncepcje teoretyczne i pojęcia z zakresu teorii kultury oraz klasyczne i współczesne dokonania, w ośrodkach i szkołach badawczych studiów kulturoznawczych.

2. Umiejętności. Student (KA6__UW4, KA6_UU2, KA6_U01):

a) potrafi wykorzystać zdobytą na zajęciach wiedzę do krytycznej analizy kultury współczesneji;

b) wykrywa proste zależności między kształtowaniem się koncepcji kulturoznawczych a procesami społecznymi i kulturowymi oraz zmianami w nich zachodzącymi;umie czytać i redagować teksty kultury

c) umie napisać i zredagować tekst kulturoznawczy;

3. Kompetencje społeczne studentek i studentów (KA_KK1):

a) zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

– aktywność w trakcie zajęć

– esej zaliczeniowy

– konsultacje

Metody i kryteria oceniania:

udział w dyskusjach, esej, obecność na 80% zajęć

Zakres tematów:

- Rozdz. Od miejsc do nie-miejsc, w: M. Augé, Nie-miejsca. Wprowadzenia do antropologii hipernowoczesności, Warszawa 2010.

- Rozdz. Wrażliwość lat 60-tych, w: D. Bell, Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Warszawa 1994.

- Rozdz. System technokratyczny, w: K. Lorenz, Regres człowieczeństwa, Warszawa 1986.

- Rozdz. Ponowoczesne wzory osobowe; Moralność bez etyki, w: Z. Bauman, Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994.

- Rozdz. Społeczeństwo konsumentów; Kultura konsumpcyjna, w. Z. Bauman, Konsumowanie życia, Kraków 2009.

- Rozdz. Paradoksy seksu i miłości, w: R.May, Miłość i wola, Poznań 1998.

- Rozdz. Kultura internetu, w: M. Castells, Galaktyka internetu. Refleksje nad internetem, biznesem i społeczeństwem, Warszawa 2003.

- Rozdz. Kapitalizm jako religia głodnych duchów, w. T. Olchanowski, Kultura manii, Warszawa 2016.

- Rozdz. Korzenie natury ludzkiej, w. D,L. Smith, Najbardziej niebezpieczne ze zwierząt. Natura ludzka i przyczyny wojen, Warszawa 2011.

- Rozdz. Spece od rozbiórki rzeczywistości, w. F. Wheen, Jak brednie podbiły świat. Krótka historia współczesnych urojeń, Warszawa 2005.

- Rozdz. Szaleństwo i zdrowie psychiczne, w: A. Storr, Kolosy na glinianych nogach. Studium guru, Warszawa 2009.

- Rozdz. W objęciach monokultury, w: W. Burszta, Preteksty, Gdańsk 2015.

- Wizje przyszłości w literaturze pięknej: A.Huxley Nowy wspaniały świat, Kraków 1988., D. Eggers, Krąg, Katowice 2015.

Metody dydaktyczne:

interpretacja tekstów kultury, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Tomasz Olchanowski 10/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Tomasz Olchanowski 8/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)