Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia kultury 0400-KS2-2ANK
Wykład (WYK) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa

● Wojciech Burszta. Antropologia kultury, Zysk i S-ka, Poznań 1998 (s. 13– 34; 173–180).

● Ewa Krawczak, Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006 (s. 9–36)

● Ewa Nowicka, Świat człowieka – świat kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003 (Rozdz. Podstawowe pojęcia antropologii, s. 55–111).

● Maria Gimbutas, The Language of the Goddes. Unearthing the Hidden Symbols of Western, Harper and Row, San Francisco 1989.

● Marian B. Michalik, Maria Żmigrodzka-Wolska (red.), Kronika kobiet, Wydawnictwo Kronika, Warszawa 1993 (Rozdz. Kobiety w kulcie i społeczeństwie, s. 9–35; Rozdz. Rewolucja neolityczna była dziełem kobiet, 36–60).

● Ewa Nowicka, Małgorzata Głowacka-Grajper (red.), Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 (Część I Ewolucjonizm klasyczny; teksty: Lewis Henry Morgan, Społeczeństwo pierwotne; Edward Burnet Tylor, Cywilizacja pierwotna. Część IV Dyfuzjonizm; teksty: Friedrich Ratzel, Antropogeografia; Stefan Czarnowski, Wędrówka narzędzia. Część V Konfiguracjonimz; teksty: Ruth Benedict, Różnorodność kultur; Ruth Benedict, Północno-zachodnie wybrzeże Ameryki. Część VII Funkcjonalizm; teksty: Bronisław Malinowski, Argonauci zachodniego Pacyfiku; Bronisław Malinowski, System własności ziemskiej; Alfred Reginald Redclif Braun, O pojęciu funkcji w naukach społecznych).

● Ewa Krawczak, Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006 (s. 37–142).

● Margaret Mead, Trzy studia. T. 3., Płeć i charakter w trzech społecznościach pierwotnych, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986.

● Hariet Bradley, Płeć, Wydawnictwo Sic!, Warszawa (Rozdz. 1. Co kryje się pod nazwą. Znaczenie i sposoby użycia kategorii płci, s. 26–47).

● Krzysztof Arcimowicz, Trzecia płeć w perspektywie międzykulturowej. „Kultura i Społeczeństwo” 2006, Nr 4, s. 87–106.

● Judith Butler, Uwikłani w płeć, tłum. Karolina Krasuska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008 (Część I).

● Desmond Morris, Magia ciała, Wydawnictwo Split Tranding, Warszawa 1993.

● Klaus Prahlhans, Najbardziej szokujące sposoby upiększania, Kursor Multimedia, Wrocław 2005.

● Andrzej Mencwel (red.). Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2001 (Rozdz. Małżeństwo – rodzina – pokrewieństwo; teksty Bronisława Malinowskiego i Claude’a Lévi-Straussa).

● Helen Fisher, Anatomia miłości, tłum. Joteł, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1996 (Rozdz. 3.)

● Bożena Płonka-Syroka (red.), Stereotypy i wzorce męskości w różnych kulturach świata. Seria Wydawnicza Kultura i Emocje, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2008 (tekst: Krzysztof Arcimowicz, Przemiany wzorów ojca w kulturze zachodniej).

● Tomasz Szlendak, Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 (Podrozdz. Alternatywne modele rodziny, s. 457– 502).

● Zygmunt Bauman, Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika,: Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000 (Rozdz. 4. Turyści i włóczędzy, s. 92–120).

● Arjun Appandurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, przekł. Zbigniew Pucek, Universitas, Kraków 2005 (wybrane fragmenty).

● Maciej Świerkocki, Postmodernizm: Paradygmat nowej kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1997 (Wprowadzenie, R. 1.).

Wykaz literatury uzupełniającej

● Alan Barnard, Antropologia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2006 (s. 31–45).

● Ruth Benedict, Wzory kultury, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2002.

● Margaret Mead, Trzy studia. T. 1. Dojrzewanie na Samoa, Warszawa 1986.

● Jean Delumeau, Daniel Roche (red.), Historia ojców i ojcostwa, Oficyna Wydawnicza Volumen, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995.

● Zygmunt Krzak, Megality Europy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.

● Claire M. Renzetti, Daniel J. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005 (Rozdz. 1. i 3.).

● Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, wyboru dokonali Marian Kempny, Ewa Nowicka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003 (Signe Howell, Marit Malhuus, Studia nad pokrewieństwem, osobą ludzką czy nad płcią kulturową, s. 340–353).

● Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, wstęp i redakcja Małgorzata Szpakowska, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008 (Rozdz. V Tożsamość płciowa).

● Ewa Głażewska, Płeć i antropologia. Kulturowa koncepcja płci w ujęciu Margaret Mead, Centrum Edukacji Europejskiej, Toruń 2005 (s. 124–130).

● Elizabeth Badinter, Historia miłości macierzyńskiej, Warszawa 1998.

● Anthony Giddens, Nowoczesność i tożsamość: „ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 (s. 122–136).

● Manuel Castells, Siła tożsamości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 (s. 179–219).

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia wraz ze sposobem ich weryfikacji

1. Wiedza studentek i studentów (K_W02, K_W03, K_W05, K_W07, K_W10):

a) znają podstawowe koncepcje teoretyczne i pojęcia z zakresu antropologii kultury;

b) posiadają wiedzę dotyczącą najważniejszych zjawisk kulturowych;

c) znają najistotniejsze czynniki przemian kultury.

2. Umiejętności studentek i studentów (K_U01, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U11):

a) poprawnie stosują poznaną terminologię i pojęcia;

b) potrafią wykorzystać zdobytą na zajęciach wiedzę do krytycznej analizy kultury;

c) potrafią samodzielnie interpretować teksty z zakresu antropologii kultury.

3. Kompetencje społeczne studentek i studentów (K_K01, K_K03, K_K06):

a) znają zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumieją potrzebę dokształcania się;

b) rozumieją problematykę etyczną związaną z oceną wytworów i tekstów kultury;

c) są gotowi do zmiany opinii w świetle dostępnych danych oraz potrafią kompetentnie komunikować się z innymi osobami zajmującymi się badaniem kultury.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

– egzamin (1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2c, 3c);

– dyskusja w trakcie zajęć (1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2c, 3a, 3b, 3c);

– konsultacje (1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2c, 3a, 3b, 3c).

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym polegającym na sprawdzeniu w jakim stopniu studentka/student zna i rozumie treści przekazywane na zajęciach oraz treści lektur wymienionych w sylabusie B. Egzamin jest też sposobem weryfikacji niektórych efektów kształcenia. Egzamin pisemny składa się z dwóch części: 1) testu zawierającego głównie pytania zamknięte jednokrotnego wyboru, 2) pytania opisowego (student/studentka wybiera jedno pytanie z dwóch i pisze mini esej)

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń. Obecność na wykładach nie jest obowiązkowa, ale będę ją kontrolować. Warto chodzić na wykłady przynajmniej z czterech powodów.

● Po pierwsze, osoby, które systematycznie uczęszczają na wykłady i uważnie notują przekazywane treści, na ogół nie mają problemu z uzyskaniem pozytywnej oceny z egzaminu.

● Po drugie, analizując poszczególne zagadnienia, wszędzie gdzie jest to możliwie, staram się wesprzeć ową analizę konkretnymi przykładami i tego będę wymagał na egzaminie.

● Po trzecie, osoby niechodzące na wykłady lub mające więcej nieobecności niż obecności, w przypadku znalezienia się na granicy pomiędzy oceną niedostateczną i dostateczną, nie otrzymają oceny pozytywnej z egzaminu.

● Po czwarte, uczęszczanie na wykłady jest niezbędnym warunkiem otrzymania oceny bardzo dobrej z egzaminu (maksymalnie można mieć jedną nieobecność nieusprawiedliwioną na wykładach).

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie do przedmiotu – 1 godz.

2. Antropologia kultury jako dyscyplina nauki i pojęcie kultury – 1 godz.

3. Początki kultury – okres młodszego paleolitu i neolitu – 3 godz.

4. Klasyczne kierunki i szkoły antropologii kulturowej (ewolucjonizm, dyfuzjonizm, funkcjonalizm, amerykańska szkoła kultury i osobowości) – 2 godz.

5. Płeć społeczno-kulturowa (gender) w badaniach z zakresu antropologii kultury – 2 godz.

6. Ciało jako konstrukt kulturowy – 2 godz.

7. Rodzina, jej zróżnicowanie i przemiany w ujęciu antropologicznym – 2 godz.

8. Ponowoczesność, globalizacja i glokalizacja – 2 godz.

Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem prezentacji wizualnych, wykład problemowy z elementami dyskusji, wykład informacyjny, konsultacje.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Andrzej Kisielewski 28/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)