Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Językoznawstwo diachroniczne 0400-AS2-2DS
Wykład (WYK) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Steponavicius A. 2006. Diachronic Linguistics and Etymology. Białystok: Wydawnictwo UwB

2. Sergei Grinev-Griniewicz, Tatiana Skopiuk, Elwira Sorokina, Patricia Thomas. 2015. Foundations of Anthropolinguistics: Establishing lexical premises for exploring evolution of human mentality. LAP Lambert Academic Publishing.

3. Baugh, A. and T. Cable, 1978. A History of the English Language. London: Routledge

4. Beekes, R. 1995. Comparative Indo-European Linguistics. An Introduction. Amsterdam/Philadelphia” John Benjamins.

5. Cowdrey, Terry. 1998. An Introduction to Historical Linguistics. Auckland: OUP.

6. Malkiel. Y. 1993. Etymology. Cambridge: CUP.

7. Mallory J.P. and Adams D.Q. 2007. The Oxford Introduction to Proto-Indo-European and the Proto-Indo-European World.

Efekty uczenia się:

1. Student zna podstawowe terminy i metody badań używane w językoznawstwie diachronicznym (K_W01, K_W03) - zaliczenie pisemne

2. Student posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie rodzajów zmian językowych i analizy etymologicznej i antropolingwistycznej (K_W04, K_W10) - zaliczenie pisemne

3. Student potrafi posługiwać się pojęciami i paradygmatami badawczymi z zakresu językoznawstwa diachronicznego (K_U04) - zaliczenie pisemne

4. Potrafi dokonać analizy etymologicznej wybranych leksemów przy pomocy słowników historycznych (K_U06) - zaliczenie pisemne

5. Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu historii języka, etymologii i onomastyki w pracy zawodowej (np. jako nauczyciel języka angielskiego lub tłumacz) (K_K01, K_K03) weryfikacja - samoocena

Metody i kryteria oceniania:

Dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. Jeśli jest ich więcej, należy odrobić opuszczone zajęcia na zasadach ustalonych z prowadzącym, np. opracowując zadany temat lub przygotowując prezentację. Jeśli liczba nieusprawiedliwionych nieobecności przekracza 50%, student nie uzyskuje zaliczenia przedmiotu. Zaliczenie ma formę pisemną - pytania problemowe.

Zakres tematów:

• Metodologia i rodzaje badań prowadzone w językoznawstwie diachronicznym

• Indoeuropejska rodzina języków – historia, klasyfikacja języków Hipoteza nostratyczna. Glottochronologia

• Języki germańskie

• Rodzaje zmian językowych (zmiany semantyczne, morfologiczne, syntaktyczne, fonetyczne)

• Antropolingwistyka

• Onomastyka (rodzaje nazw własnych)

• Podstawy analizy etymologicznej

• Podstawy analizy antropolingwistycznej

• Wpływy obce w języku angielskim

Metody dydaktyczne:

wykład, wspólna analiza przykładów językowych, konsultacje.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Agata Rozumko 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)