Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening twórczości 380-DS5-1AKM
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 25
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard.

Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: „Impuls”.

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”.

Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin.

Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin.

Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II, Gliwice: Sensus.

Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion.

Literatura uzupełniająca:

Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, że… ćwiczenia rozwijające myślenie twórcze uczniów. Warszawa: WSiP.

De Bono, E. (1998). Naucz się myśleć kreatywnie. Warszawa: Prima.

De Bono, E. (2009). Umysł kreatywny: 62 ćwiczenia rozwijające intelekt. Warszawa: Studio Emka.

Pugliese, Ch. (2010), Being Creative. Surrey: Delta Publishing.

Szmidt, K.J. (1994). Elementarz twórczego życia, czyli o sposobach twórczego myślenia i działania. Warszawa: Intra.

Szmidt, K.J. (2005). Pedagogika twórczości. Idee – aplikacje - rady na twórczą drogę. Kraków: „Impuls”.

Szmidt, K.J. (red.). (2005). Trening twórczości w szkole wyższej. Łódź: WSHE.

Szmidt, K.J.( red.). (2003). Dydaktyka twórczości. Kraków: „Impuls”.

Szmidt, K.J., Modrzejewska – Świgulska, M. (red.). (2005). Psychopedagogika działań twórczych. Kraków” „Impuls”.

Efekty uczenia się:

- Ma wiedzę dotyczącą zasad i metod dydaktyki twórczości oraz ich wartości aplikacyjnych, potrafi je krytycznie oceniać i twórczo wykorzystywać (KA7_WG3)

- Rozwija własną kreatywność, innowacyjność i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów (KA7_UO1)

- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje działania zmierzające do rozwijania własnego twórczego potencjału dzięki czemu przyczynia się do rozwoju przedszkola/szkoły oraz poprawy jakości ich pracy (KA7_UU3)

- Ma wiedzę dotyczącą znaczenia i możliwości celowego i różnorodnego wykorzystania twórczej zabawy w procesie wychowania i kształcenia dzieci( KA7_WG9)

- Analizuje i ocenia prawidłowość oraz poziom skuteczności własnych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i ustala obszary wymagające modyfikacji, ciągłego doskonalenia swojej pracy (KA7_KO2)

Metody i kryteria oceniania:

Formy zaliczenia ćwiczeń: zaliczenie na ocenę;

Zaliczenie ćwiczeń cząstkowe:

•samoocena aktywności studenta na ćwiczeniach (zadania warsztatowe),

•samoocena efektów pracy zespołowej,

•ocena za projekt „Niestandardowa mapa twórczego potencjału”

Liczba punktów wymagana do zaliczenia (51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania).

Punktacja/oceny:

Punktacja/oceny:

91%-100% bdb

81%-90% db plus

71%-80% db

61%-70% dst plus

51%-60% dst

50% – ndst

Zakres tematów:

Cele przedmiotu:

Celem przedmiotu jest rozwijanie kreatywności studentów w sferze poznawczej (wyobraźnia twórcza, płynność, giętkości i oryginalność myślenia, myślenie dywergencyjne, zdolność do generowania wielu rozwiązań, pomysłów, idei, abstrahowanie, kojarzenie i metaforyzowanie); sferze emocjonalno-motywacyjnej (otwartość na nowe idee i doświadczenia, ciekawość poznawcza, zaangażowanie w działanie, niezależność i nonkonformizm, chęć eksperymentowania i podejmowania zadań, gotowość do podejmowania wyzwań i związanego z nim ryzyka) oraz sferze działaniowej.

Treści przedmiotu:

1. Podstawowe założenia treningu kreatywności:

a) Etapy treningu twórczości

b) Model rozwijania twórczego potencjału człowieka

c) Model eliminowania przeszkód i barier poznawczych oraz motywacyjno – emocjonalnych hamujących twórczość

2. Psychoedukacyjne zasady stymulowania kreatywności

3. Analiza metod dydaktyki twórczości:

a) pokonywania sztywności myślenia

b) twórczego rozwiązywania problemów

4. Poznanie i testowanie strategii, technik oraz ćwiczeń rozwijania:

a) myślenia wyobrażeniowego

b) ciekawości poznawczej

c) zdolności skojarzeniowych (transformacje, asocjacje, analogie, metafory)

d) ekspresji (m.in. werbalnej, plastycznej, ruchowo-pantomimicznej)

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne – warsztaty, projekty, konsultacje

Zajęcia będą prowadzone zgodnie z zasadami psychoedukacyjnego treningu kreatywności. W ramach zajęć wykorzystane będę metody dydaktyki twórczości rozwijające zdolności i umiejętności twórczego myślenia, a także dyspozycje emocjonalno-motywacyjne i działaniowe, będące komponentami postawy twórczej (metody pokonywania sztywności myślenia, twórczego rozwiązywania problemów, rozwijania myślenia wyobrażeniowego i ciekawości poznawczej, rozwijania zdolności skojarzeniowych: transformacje, asocjacje, analogie i metafory).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Żak-Skalimowska 21/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Żak-Skalimowska 22/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Żak-Skalimowska 21/ szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Żak-Skalimowska 23/ szczegóły
5 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Żak-Skalimowska 22/ szczegóły
6 (brak danych), (sala nieznana)
Beata Kunat 20/ szczegóły
7 (brak danych), (sala nieznana)
Beata Kunat 17/ szczegóły
8 (brak danych), (sala nieznana)
Beata Kunat 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)