Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji medialnej 380-DS5-1IAB
Wykład (WYK) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

- Baron-Polańczyk E., 2011, Chmura czy silos? Nauczyciele wobec nowych trendów ICT, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.

- Batorowska H., Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej. Rozważania o dojrzałości informacyjnej, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2013.

- Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w perspektywie zmian szkolnego środowiska uczenia się. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2015.

- Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Helion, Gliwice 2013.

- Castells M., Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2008.

- Dijk van J., Społeczne aspekty nowych mediów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

- Kozak S., Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży. Delfin Warszawa 2011.

- Krauze-Sikorska H., Klichowski M., Świat Digital Natives, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013.

- Levinson P., Nowe nowe media, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.

- Lewowicki T., Siemieniecki B. (red.), Cyberprzestrzeń i edukacja. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.

- Morbitzer J., Edukacja wspierana komputerowo a humanistyczne wartości pedagogiki, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007

- Ogonowska A., Współczesna edukacja medialna: teoria a rzeczywistość. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków 2013.

- Potyrała K., iEdukacja. Synergia nowych mediów i dydaktyki. Ewolucja, antynomie, konteksty, Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2017.

- Pyżalski J., Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, GWP, Gdańsk 2009.

- Siemieniecka D. (red.), Edukacja a nowe technologie w kulturze informacji i komunikacji. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 2015.

- Siemieniecki B., Pedagogika medialna, t.1,t.2, PWN, Warszawa 2008.

- Small G., Vorgan G., iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesności, Vesper, Poznań 2011.

- Strykowski W., Skrzydlewski W., Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, Wyd. eMPi2, Poznań 2004.

- Tanaś M. (red.). Kultura i język mediów. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.

- Topol P., Funkcjonalność edukacyjna światów wirtualnych, UAM, Poznań 2013.

- Wawrzak-Chodaczek M., (red.), Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008.

Efekty uczenia się:

Wiedza

KA7_WG1: zna terminologię używaną w pedagogice medialnej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych; (kolokwium pisemne)

KA7_WG8: ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych z wykorzystaniem nowych mediów; ((kolokwium pisemne)

KA7_WK5: ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych środowiskach medialnych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii środowisk medialnych; (kolokwium pisemne)

Umiejętności

KA7_UW2: potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki medialnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych i wychowawczych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych; (kolokwium pisemne)

KA7_UO0: ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych z wykorzystaniem technologii cyfrowych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w przestrzeni medialnej; posiada krytyczną postawę wobec mediów cyfrowych i korzystania z nich; (obserwacja; rozmowa)

Kompetencje społeczne

KA7_KK1: ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w zakresie kształtowania innowacyjnej postawy związanej z wykorzystaniem technologii cyfrowej; (obserwacja, rozmowa)

KA7_KK4: utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu (obserwacja, rozmowa)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na podstawie testu na platformie e-learningowej Blackboard zawierającego pytania zamknięte.

Zaliczenie następuje przy uzyskaniu min. 50% ogólnej liczby punktów:

0% - 49% niedostateczny

50% - 60% dostateczny

61% - 70% dostateczny plus

71% - 80% dobry

81% - 90% dobry plus

91% - 100% bardzo dobry

Zakres tematów:

1.Edukacja medialna – istota, uporządkowanie terminologiczne, zadania i cele.

2.Pojęcie i podstawowe koncepcje społeczeństwa informacyjnego.

3.Pojęcie i klasyfikacja mediów. Funkcje i zadania mediów we współczesnym świecie.

4. Wybrane modele komunikowania. Komunikacja zapośredniczona przez komputer i media mobilne.

5.Internet jako rewolucja w procesach tworzenia i wymiany informacji. Fenomen mediów społecznościowych. Pokolenie cyfrowych tubylców.

6.Nowoczesne technologie informacyjne w procesie kształcenia. Profesjonalne i osobiste kompetencje informacyjne i medialne.

7.Zagrożenia ze strony mediów cyfrowych versus działania profilaktyczne i edukacyjne szanse mediów cyfrowych.

8.Zaliczenie przedmiotu

Metody dydaktyczne:

Wykład konwencjonalny i konwersatoryjny; pokaz

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Borawska-Kalbarczyk 109/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Borawska-Kalbarczyk 56/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)